Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

چند دلیل برای وقوع آتش سوزی در طبیعت

چند دلیل برای وقوع آتش سوزی در طبیعت

دلایل گوناگونی از صاعقه و فوران آتشفشانی گرفته تا بی احتیاطی در زمینه آتش روشن کردن در مناطق جنگلی، که می توانند باعث بروز آتش سوزی در جنگل و طبیعت شوند. گاهی اوقات یک ته سیگار روشن که در جنگل رها شده باشد نیز می تواند باعث بروز آتش سوزی جنگلی شود. در ادامه به عواملی اشاره می شود که می توانند باعث بروز آتش سوزی در جنگل شوند یا برشدت آن به قدری بیفزایند که باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و جانوری در مناطق در معرض آتش سوزی شوند.

صاعقه و فوران آتشفشانی

آتش سوزی های جنگلی معمولا در نتیجه اصابت صاعقه خشک یا صاعقه ای که با بارندگی همراه نیست، رخ می دهند. این نوع آتش سوزی ها اغلب در مناطق دور افتاده رخ می دهند و به همین دلیل است که آتش سوزی های ناشی از صاعقه در مقایسه با آتش سوزی های ناشی از فعالیت های انسان مناطق بیشتری را در بر می گیرند. به همین نحو، فوران آتشفشانی هم می توانند باعث بروز آتش سوزی در جنگل شوند، زیرا گدازه های آتشفشانی هر چیزی را که برسر راهشان قرار گیرد، می سوزانند.

آتش سوزی های خود به خود

گاهی اوقات آتش سوزی های جنگلی می توانند خود به خود اتفاق بیفتند، مخصوصا هنگامی که هوا بشدت گرم و خشک است و به قدری حرارت تولید می کند که می تواند باعث احتراق خود به خود در طبیعت شود. هرچیزی از جمله چوب دارای درجه حرارتی است که در آن شعله ور می شود. این درجه حرارت را نقطه اشتعال می نامند. نقطه اشتعال چوب 572 درجه فارنهایت یا 300 درجه سانتیگراد است. همچنین انباشت مواد ارگانیک مرده همچون برگ، ترکه های کوچک و شاخه های خشک روی زمین می تواند باعث افزایش حرارت و گرما شود. چوب در دماهای بالا همچنین می تواند گازهای هیدروکربنی از خود متصاعد کند و این گازها هنگام تماس با اکسیژن دچار فعل و انفعال شده و باعث ایجاد حریق می شوند. بنابراین چوب در شرایط آب و هوایی بشدت گرم و خشک می تواند به نقطه اشتغال رسیده و خود به خود آتش بگیرد. آتش سوزی های جنگلی خود به خود اکثرا در آن دسته از مناطق آب و هوایی مشاهده می شوند که از رطوبت کافی برخوردار بوده و مستعد رشد پوشش گیاهی هستند و در عین حال فصول گرم و خشک طولانی مدت را نیز تجربه می کنند. آتش سوزی های جنگلی خود به خود معمولا در فصول تابستان و پاییز و همچنین هنگام وقوع خشکسالی اتفاق می افتند، زیرا در چنین مواقعی برگ ها و ترکه ها ریخته شده روی زمین و همچنین دیگر مواد ارگانیک به موادی خشک و بسیار قابل اشتعال تبدیل می شوند. بادهای قوی می توانند این نوع آتش سوزی های جنگلی را به مناطق بزرگی گسترش داده و مهار آن را سخت و دشوار سازند.

فعالیت های نا آگاهانه انسان در طبیعت

فعالیت های انسان یا به عبارت دقیق تر، سهل انگاری های انسان عامل بیش از 80 درصد آتش سوزی های جنگلی به شمار می روند. اکثر آتش سوزی های جنگلی که در نتیجه فعالیت های انسان رخ می دهند را می توان آتش سوزی های تصادفی نامید. یکی از مهمترین فعالیت های انسان که می تواند باعث بروز آتش سوزی در جنگل شود، ایجاد حریق در راستای پاکسازی زمین از پوشش گیاهی است که گاهی اوقات می تواند از کنترل خارج شود. همچنین گاهی اوقات کسانی که برای گردش و تفریح به جنگل می روند. می توانند به طور بالقوه عامل بروز آتش سوزی شوند. رها کردن آتش خاموش نشده یا ته سیگار در طبیعت باعث ایجاد آتش می شود.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: روزنامه شهروند، سال هفتم، سوم شهریور 1398
  • تاریخ: شنبه 27 مهر 1398 - 11:08
  • صفحه: گوناگون
  • بازدید: 3089

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 4937
  • بازدید دیروز: 1940
  • بازدید کل: 22923876