Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

کریستوفر اسکولز: ماشین‌هایی که می‌توانند بنویسند

کریستوفر اسکولز: ماشین‌هایی که می‌توانند بنویسند

تقریبا 300 سال پیش برای نخستین بار به دستگاه مخصوص نگارش که امروزه ماشین تحریر نامیده می‌شود اشاره شده.

ملکه‌ی انگلیس آن (Anne)، امتیاز ساخت یکی از این دستگاه‌ها را در سال 1714  به هنری میل داد. در مدرک رسمی امتیاز قید کرده‌اند که مخترع ادعا دارد که «محصول کار دستگاه او از متون چاپی قابل تشخیص نیستند». همچنین امکان پاک کردن حروف یا جعل آن‌ها طوری که قابل تشخیص نباشند، وجود نداشت. متاسفانه از چگونگی کار این دستگاه یا این که آیا اصولا کار می‌کرد یا نه،‌اطلاعی نداریم.

یکصد سال بعد حکومت آمریکا امتیاز بهره‌برداری از اختراع دستگاه تحریر یا تایپوگراف را به ویلیام برت (Burt) از اهالی دیترویت داد. هرچند او نتوانست از این امتیاز نفعی ببرد چون تنها مدل موجود دستگاه در آتش‌سوزی اداره ی ثبت اختراعات در سال 1838  سوخت و خاکستر شد. همه‌ی اخبار گواه این هستند که این ماجرا به کسی لطمه‌ای نزد چون در آن زمان هر کسی می‌توانست به مدد قلم سریع‌تر از این دستگاه به نگارش مطالب بپردازد.

ربع قرن گذشت تا یک ماشین تحریر به دردبخور توسط دو همکار آمریکایی به نام‌های کریستوفر اسکولز و کارلوس گلیدن ساخته شود. این دو نفر مدام در مغازه‌ی کلاینس توبر در میلواکی علاف بودند تا شاید با عرضه‌ی اختراع خود در آنجا به بشریت کمک کنند یا لااقل خودشان پولدار شوند.

در نخستین مدل دستگاه که در سال 1868 عرضه شد وارد آوردن ضربه به تکمه‌های یک دستگاه کهنه‌ی تلگراف و اصابت آن‌ها به کاغذ کاربن موجب ایجاد اثری روی صفحه‌ی کاغذ می‌شد. شیوه‌ی خاصی برای جلو بردن خط یا ایجاد فاصله نبود، اما این تازه آغاز راه بود.

5 سال کار منجر به دریافت دو امتیاز ثبت اختراع شد. این ماشین‌ها از فروش قابل قبولی برخوردار شدند. اسکولز اهل تجارت نبود. لذا امتیاز خود را به دنیس مور که حامی مالی‌اش بود فروخت و او یکی از سازندگان اسلحه به نام فیلو رمینگتون را تشویق کرد که این گونه ماشین‌ها را بسازد و به فروش برساند. به ترتیب نام رمینگتون در تاریخ ساخت ماشین تحریر از نام‌های اسکولز و گلیدن مشهورتر شد.

اولین مدل به تعداد 5000 به فروش رفت، اما ظرف چند سال با اصلاحاتی که مهندسان رمینگتون انجام دادند دستگاه به مراتب سودمندتر شدو به تولید انبوه رسید. اصلاحات انجام شده عبارت بودند از کارگذاری «کلید شیفت» که امکان تبدیل حروف بزرگ به کوچک و بر عکس را فراهم می‌کرد. فروش دستگاه بسیار بالا رفت و زندگی کارمندان ادارات تغییر کرد و مشاغل زیادی برای زنان که ماشین تحریر اداری را در قرن بعد به خود اختصاص دادند، ایجاد شد.

با گذشت زمان ماشین‌های تحریر به ویژه با تولید دستگاه‌های برقی بهتر شدند. در سال‌های اخیر با روی کار آمدن کامپیوتر و اینترنت در سراسر جهان ماشین تحریر جای خود را به پردازنده‌ی کلمات و صفحه کلید (کیبورد) داده است.

اولین نویسنده‌ای که رمانش را به کمک ماشین تحریر نوشت مارک تواین بود و کتابش زندگی بر رود می‌سی‌سی‌پی نام داشت.

 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را اختراع کرد؟، نویسنده : دیوید الیارد، ترجمه : دکتر محمد اسماعیل فلزی، انتشارات مازیار
  • تاریخ: جمعه 2 فروردین 1398 - 17:35
  • صفحه: گوناگون
  • بازدید: 3150

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 1417
  • بازدید دیروز: 4142
  • بازدید کل: 23007945