Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

مهمترین خطاهای مالی در 30 سالگی

مهمترین خطاهای مالی در 30 سالگی

عبور از دهه سوم زندگی و ورود به دوران سی سالگی مقطعی پر چالش در زندگی به شمار می‌رود.

بسیاری از ما دوران پر شور و حرارت بیست سالگی را در شرایطی به پایان می‌بریم که دشواری‌هایی خاصی از این دوران به دهه بعدی منتقل شده و از این رو ورود به چهارمین دهه زندگی به نوعی شوک‌آور و نگران‌کننده است. اغلب افراد در این دوران ازدواج کرده‌اند و به احتمال زیاد فرزندانی دارند. روال زندگی حرفه‌ای آنها کاملاً در مسیری باثبات قرار دارد و با تکیه بر شرایط مالی بهتر، تصمیم می‌گیرند که از زندگی بیشتر لذت ببرند. البته سرمایه‌گذاری نیز پس از سی سالگی اهمیت بیشتری برای افراد می‌یابد.

اما این افزایش آگاهی و تجربه به معنای آن نیست که در این دوران مصون از اشتباه هستیم. در حقیقت هریک از مقاطع سنی بشر با بحران‌ها و خطاهای خاصی همراه است که باید نسبت به آنها هوشیار بود و راه‌هایی برای پرهیز از آنها یافت و به دقت در زندگی به کار گرفت. پس اگر نمی‌خواهید در جشن تولد چهل‌سالگی با خود بگویید «ای کاش چنین نمی‌کردم» به توصیه‌های زیر دقت کنید و خود را از خطاهای مورد اشاره دور نگاه دارید.

 خرید بیش از اندازه برای فرزندان

تقریبا تمام والدین دچار این اشتباه می‌شوند. آن‌ها اغلب برای فرزندان خود بیش از میزان نیاز خرید می‌کنند و انبوهی از لوازم مصرف‌نشده را در اطراف کودک ایجاد می‌کنند. به طور مثال، کودکان به سرعت رشد می‌کنند و لباس‌های قبلی برایشان غیرقابل استفاده می‌شود. از این رو اگر والدین تعداد زیادی لباس هم اندازه برای آنها خریداری کنند، این کار جز اتلاف پول و هزینه بیهوده چیزی عاید خانواده نخواهد کرد. در سایر زمینه‌ها نیز همین وضعیت وجود دارد و خرید بیش از نیاز به اقتصاد خانواده آسیب می‌زند.

 زندگی مشترک بدون گفتگو در خصوص مباحث مالی

مسائل مالی و پولی از آن دسته موضوعاتی است که تا حدودی شخصی تلقی می‌شود و حتی همسران نیز از گفتگوی شفاف در مورد آنها طفره می‌روند. اما اگر به تازگی وارد دهه چهارم زندگی خود شده‌اید این مسأله را جدی‌تر بگیرید. عدم شفافیت مالی و بی‌اطلاعی همسران از دیدگاه‌ها، برنامه‌ها و یا دارایی‌های طرف مقابل می‌تواند بحرانی جدی در روابط شما به وجود آورده و حتی به طلاق بینجامد. از این رو باید در دوره‌های زمانی مشخص در خصوص موضوعات مالی و پولی با شریک زندگی خود گفتگو کنید و دیدگاه‌هایتان را به یکدیگر نزدیک سازید.

 بدهی‌های باقیمانده از دوران پیشین

اگر از قبل بدهی‌ یا وامی را بازپرداخت نکرده‌اید بهتر است به سرعت فکری به حال آن کنید. در دوران سی سالگی به سبب حضور فرزندان و افزایش هزینه‌ها فشار بیشتری به توازن مالی زندگی شما وارد می‌شود. از این رو باید در کمترین زمان ممکن برای بازپرداخت تمام بدهی‌ها اقدام کنید؛ چراکه ممکن است این فرصت از بین رفته و در ادامه بحرانی جدی در وضعیت مالی خانواده شما ایجاد شود.

 خرید خانه یا خودرو بیش از میزان نیاز

اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت به خرید و تعویض پی‌درپی خانه و خودرو خود دارید بهتر است این عادت را هرچه سریعتر کنار بگذارید. هر فرد با دارا بودن یک منزل مسکونی مناسب و خودرویی زیبا و ایمن می‌تواند به خوبی زندگی کند. از این رو تعویض یا خرید مداوم این کالاها نه تنها تأثیری در زندگی فرد ندارد بلکه صرفاً به هدر رفتن منابع مالی می‌انجامد. به علاوه با کنار گذاردن این عادت می‌توانید مبالغی را که صرف خرید خودرو یا منزل مسکونی می‌شود پس‌انداز کرده و سرمایه‌گذاری کنید.

 نداشتن وصیت‌نامه

البته در این سنین فکر کردن به مرگ اندکی عجیب و دور از انتظار است. اما به هر حال باید غیرمنتظره بودن این واقعه را در نظر بگیریم. برای جلوگیری از مشکلات مرتبط با این مسأله و سردرگمی بازماندگان حتماً وصیت‌نامه‌ای داشته باشید و در آن وضعیت دارایی‌های خود را معین سازید.

 نداشتن بیمه عمر

در همین راستا بیمه عمر مناسب نیز از جمله موارد کاملاً ضروری است. دارا بودن این بیمه می‌تواند آیندة خانواده را تضمین کند و از نگرانی درباره آن بکاهد. از این رو پس از بررسی و مقایسه انواع خدمات ارائه شده در این زمینه بیمه مناسب را انتخاب نمایید.

 عدم بازبینی شرایط بازنشستگی

با ورود به سی سالگی سبک زندگی شما تغییر می‌کند، درآمد شما نسبت به گذشته بیشتر می‌شود و در نتیجه امکانات جدیدی پیش روی شما ظاهر می‌گردد. از این رو باید برنامه‌هایی را که در دوران قبلی برای دوران بازنشستگی خود طراحی کرده‌اید مورد بازبینی مجدد قرار دهید، شرایط تازه مالی را در آنها لحاظ کنید و آرزوها و انگیزه‌های جدید خود را مورد توجه قرار دهید.

 بی‌توجهی به آموزش فرزندان

تربیت فرزندان از جمله مهم‌ترین مسائلی است که پیش روی جوانان سی ساله قرار دارد. آموزش و ارتقای مهارت‌های آنها از جمله مهم‌ترین بخش‌های مرتبط با تربیت است. از این رو بی‌توجهی و غفلت از آموزش و کیفیت تحصیل فرزندان اشتباه بسیار بزرگی است که می‌تواند عواقب بسیار ناخوشایندی به همراه داشته باشد. از یک سو کودکی که به خوبی آموزش ندیده باشد قادر نیست پس از ورود به دوران بلوغ از پس زندگی برآید و بدون مهارت‌های خاص به لحاظ مالی دچار مشکل خواهد شد. اما از سوی دیگر، همین مشکلات مالی بار دیگر به سوی والدین باز می‌گردد و آنها حتی پس از بزرگ شدن فرزندان همچنان مسؤولیت مالی آنها را به ناچار بر عهده خواهند داشت. از این رو سرمایه‌گذاری روی آموزشِ با کیفیت کودکان امری حیاتی در آرامش آتی خانواده است.

 بازگشتن به دانشگاه به دلایل نادرست

اگر افزایش سطح تحصیلی و ارتقای مدرک منجر به افزایش حقوق و بهبود جایگاه شغلی شما می‌شود حتماً این کار را انجام دهید. اما اگر شغل خود را از دست داده‌اید و نمی‌توانید بدون مدرک دانشگاهی شغلی پیدا کنید، یا آنکه می‌خواهید فرصت‌های جدیدی برای خود ایجاد نمایید و به همین دلایل به دانشگاه بازگشتید مرتکب خطای بزرگی شده‌اید.

 متنوع نکردن منابع درآمدی

قاعده معمول آن است که در محل کار خود به کارفرما وفادار باشید و او نیز در مقابل از شما حمایت کند. امّا این قاعده به معنای آن نیست که شما نباید به راه‌های جایگزین و متنوع مالی برای افزایش سطح درآمد خود فکر کنید. با تفکر در این خصوص و اقدام عملی برای متنوع‌سازی منابع درآمدی، پیش از هر چیز آسیب‌پذیری خود را در برابر تغییرات احتمالی محل کار خود کاهش می‌دهید. به علاوه پس از پایان دوران کاری و ورود به دوران بازنشستگی حوزه‌های متنوعی خواهید داشت که می‌توانید در آنها به فعالیت مفید خود ادامه دهید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: نشریه معیشت، شماره 11
  • تاریخ: سه شنبه 21 فروردین 1397 - 15:53
  • صفحه: گوناگون
  • بازدید: 2879

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

نظرات

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 2017
  • بازدید دیروز: 6030
  • بازدید کل: 23028669