Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

درآمد بیشتر عاملی برای زورگویی نیست !

درآمد بیشتر عاملی برای زورگویی نیست !

یکی از مشکلاتی که خانواده‌ها و زوج‌های جوان با آن درگیر هستند مساله اختلاف درآمدی میان آن‌ها است.

گاهی پیش می‌آید که علی رغم اشتغال هر دو زوج، یکی از آن‌ها درآمد بیشتری دارد و بار مالی خانواده را به دوش می‌کشد. در این شرایط ممکن است با از میان رفتن توازن درآمدی و نقش بیشتر یکی از طرفین مشکلات خاصی در خانواده به وجود آید و روابط دوستانه و عاشقانه آسیب ببنید. در چنین وضعیت سوالاتی به ذهن هر دو طرف به ویژه فرد کم درآمدتر خطور می‌کند: مانند آنکه «چطور می‌توانم با وجود تفاوت زیاد در سطح درآمد ها، همسرم را وادار کنم تا در کارهای خانه‌داری و مراقبت از فرزندان مشارکت کند؟» در واقع گاهی نان آور خانواده از سطح درآمد بالای خود به عنوان بهانه‌ای برای کوتاهی در امور فرزند داری و خانه‌داری استفاده می‌کند و این مساله رفته رفته به بحرانی تمام عیار در خانواده بدل می‌شود. البته باید به این نکته توجه شود که با توجه به ساختار جوامع و نقش پررنگ‌تر مردان در نان‌آوری، بیشتر شکایت مطرح شده در این باره از سوی خانم‌ها ارائه می‌شود خانه‌داری بر عهده آن‌هاست.

بیشتر تحقیقات انجام شده در این زمینه بر این حقیقت استوار است که زنان بدون در نظر گرفتن درآمد شغلی بخش عمده کارهای خانه‌داری را انجام می‌دهند. البته این واقعیت گاه بدین صورت است که حتی با وجود درآمد بیشتر زنان باز هم اغلب وظایف بر عهده آن‌ها است. اما زمانی که زنان درآمد کمتری داشته و این اختلاف درآمد به بهانه‌ای برای شوهر تبدیل شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

برای حل مساله باید از منظر دیگری به ان نگریست. شما نمی‌توانید به درختان بلند و کوتاه نگاه کرده و یکی را ارزشمندتر از دیگری بداند. زن و شوهر به عنوان اعضای یک خانواده به مانند یک جنگل هستند که باید آن‌ها را به طور کلی و صرفنظر از ویژگی‌های متفاوت به صورت یک کل نگریست. با این حال هنگامی که یکی از اعضاء به سبب موقعیت خاص خود سهم بزرگتری از آسایش و راحتی را تصاحب کند، مابقی اعضاء در رنج خواهند بود در ادامه راه حل‌های متنوعی برای اصلاح مباحث مرتبط با تقسیم کار میان زوجین ارائه شده است که استفاده از آن‌ها می‌تواند به کاسته شدن از میزان تنش میان آن‌ها کمک کند:

ماهیت اشتراکی خانواده را مدنظر قرار دهید

توجه داشته باشید که زندگی در خانواده نه براساس ارزش تک تک اعضاء به صورت جداگانه، بلکه بر پایه ارزش کلی خانواده شکل می‌گیرد. اگر از شریک زندگی خود افزایش حقوقی 25 درصدی بخواهید، این کار برای او آسان نخواهد بود. اما توجه داشته باشید که شما نیز بخش مهمی از درآمد را تامین می‌کنید. چیزی که شما از شریک زندگی خود می‌خواهید مشارکت بیشتر در کارهای خانه است، در حالی که شغل کم درآمدتر برای شما می تواند از نظر مالی خانواده را حمایت کند.

به سودمندی فعالیتها توجه کنید

مفهوم اقتصادی سودمندی، معیاری برای رضایت افراد است. همه ما می دانیم زمانی که والدین در خانه از زندگی خود راضی نباشند، فرزندان نیز محیط خانوادگی رضایت بخشی نخواهند داشت. همه انسان‌ها در فضای خانوادگی به دنبال شادی، آسایش و ارامش هستند. در حقیقت خانم خانه نیاز دارد تا از فعالیت‌های غیراقتصادی او (رضایت شغلی، رضایت فردی و اعتماد به نفس) که موجب خوشحالی خانواده می‌شود، قدردانی شود.

فرصت‌های آینده را بهبود بخشید

هنگامی که وظایف خانه داری و نگهداری از فرزندان را بر اساس درآمد‌های فعلی تقسیم می‌کنید، فردی که درآمد کمتری دارد، هیچ گاه نمی‌تواند توانایی‌های بالقوه خود را تقویت کند، زیرا بی‌جهت بار سنگین کارهای خانه و مراقبت از کودکان را متحمل خواهد شد. برای کمک به ارتقای درجه‌ی شغلی فردی با درآمد پایین‌تر، باید تقسیمی برابر در انجام کارهای خانه وجود داشته باشد تا خانم خانه نیز امکان گسترش فعالیت‌ها، بهبود مهارت‌ها و ارتقای موقعیت شغلی خود را پیدا کند. رفتاری خلاف این مساله از سوی شوهر در واقع ضایع کردن حقوق طبیعی همسر است.

به دنبال محیط زندگی مناسب باشید

ما عادت‌های اطرافیان خود را تقلید می‌کنیم. به همین دلیل است که شما به افرادی که در اطراف فرزندانتان هستند توجه می‌کنید. بنابران توجه به فرزندان باید بین زوجین تقسیم شود. در این مورد فشار همسالان مسئله مهمی است. کودکان نیاز دارند تا از توجه و تربیت متفاوت هر دو والد خود بهره مند شوند. از این زاویه تقسیم وظایف مرتبط با خانواده در کنار احقاق حقوق خانم خانه در افزایش کیفیت تربیتی فرزندان نیز نقش مهمی خواهد داشت.

برای مسائل غیرمنتظره آماده باشید

فردی با درآمد پایین‌تر باید به کار خود ادامه دهد تا در شرایطی که حادثه غیرمنتظره‌ای برای نان آور اصلی خانواده رخ دهد، بتواند از خانواده حمایت کند. هنگامی که زنی به طور کامل از محیط کاری دور شود، بازگشت او به بازار کار دشوار خواهد بود و در صورت بازگشت احتمالی، نمی‌تواند توانایی خود را به طور کامل نشان دهد. بنابراین ارتباط او با بازار کار برای حفظ امنیت خانواده ضروری است. مردان باید با توجه به این نکته و در نظر گرفتن صلاح خانواده ضمن مشارکت در انجام امور خانه، ادامه فعالیت‌های کاری همسر خود را نیز امکان پذیر سازند.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: نشریه معیشت، شماره 10
  • تاریخ: دوشنبه 7 اسفند 1396 - 06:03
  • صفحه: گوناگون
  • بازدید: 2808

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 2693
  • بازدید دیروز: 6030
  • بازدید کل: 23029345