Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

چه عطری از کجا بخریم؟

چه عطری از کجا بخریم؟

پیشنهادهایی کاربردی برای کسانی که می‌خواهند خوشبو باشند

زمستان و تابستان ندارد. خیلی از ما ساعات آزاردهنده‌ای در اتوبوس، تاکسی و مترو داشته‌ایم. تابستان‌ها بوی زننده بدن‌های عرق کرده آزار دهنده است و زمستان‌ها بوی نا و ماندگی لباس‌ها با بوی تن مخلوط می‌شود. این لحظات است که خدا خدا می‌کنیم، کسانی که هر روز مجبوریم در کنارشان ناخواسته زمانی را سپری کنیم، به ارزش استفاده از خوشبو کننده‌ها در کنار رعایت نظافت پی ببرند. اما آیا می‌شود از هر خوشبو کننده‌ای استفاده کرد؟ برای انتخاب عطر چه قدر لازم است مته به خشخاش بگذاریم؟

مطمئن خرید کنید

خدمات ابن سینا فقط در علم پزشکی نبود. شاید بد نباشد بدانید فرآیند عصاره‌گیری از گل‌ها با استفاده از روش تقطیر را که امروز معمولا از آن استفاده می شود، اولین بار این پزشک و فیلسوف انجام داد. هر چند گفته می‌شود، عطر قدمتی چهار هزار ساله دارد و از قدیم الایام انسان‌ها به حس بویایی یکدیگر احترام می‌گذاشتند!

آن زمان که مصریان باستان به همراه مردگان خود، ظرف‌های عطر دفن می‌کردند، کسی نگران اصل و تقلبی بودن عطرها نبود. اما امروزه اگر می‌خواهید کلاه سرتان نرود و اصل یا اصطلاحا فیک بودن عطری که می‌خرید، برایتان اهمیتی دارد، باید خوب حواستان را جمع کنید راه‌های تشخیص بسیار دشوار است یکی از راه‌های نسبتا ساده این است که عطر مورد نظرتان را از فروشگاهی معتبر خریداری کنید در نقاط مختلف شهر، حتما فروشگاه‌هایی هستند که عطر اصل تحویل مشتری‌هایشان می‌دهند، اما مرکز مغازه‌های معتبر فروشنده عطر، خیابان وزرا یا خالد اسلامبولی است. علاقمندان به سینما، این خیابان را به واسطه قرار گرفتن سینما آزادی در نبش آن، می‌شناسند. در این خیابان آن قدر مغازه هست که بتوانید عطر دلخواهتان را پیدا کنید و ناامید از خرید برنگردید. بعضی از این مغازه‌ها عطر را با فاکتور می‌فروشند که به نوعی کارشان را تضمین می‌کند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایلند هم بخشی مخصوص عطر دارند و از مکان‌های معتبر برای خرید عطر اصل به شمار می‌روند.

فرقی هم دارد؟

مغازه داران این خیابان که به واسطه سالها کار در این حوزه، هر کدام یک پا کارشناس عطر شده‌اند، می‌گویند تشخیص عطر اصل از تقلبی به این سادگی‌ها نیست و هرکسی متوجهش نمی‌شود. اولین نکته این است که بوی اصل و تقلبی با هر فرق دارد، اما در صورتی به این تفاوت پی می‌برید که بیشتر از عطر اصل استفاده کرده باشید. نکاتی هم در بسته‌بندی عطر وجود دارد که باز هم یک خریدار عادی قادر به تشخیص آن نیست. در نتیجه به گفته این فروشنده‌ها بهترین راه این است که از جایی معتبر خرید کنید.

شاید نکته‌ای که همه ما در رابطه با تفاوت عطر اصل و تقلبی هنگام مصرف شنیده‌ایم، این باشد که عطر تقلبی به دلیل درصد بالای الکلش، ماندگاری کمتری دارد. این نکته‌ای است که بسیاری از فروشنده‌ها هم به آن اشاره کردند، اما یکی از مغازه‌داران مدعی شد ماندگاری عطر، ربطی به اصل و فرع آن ندارد. او می‌گوید خیلی نکات هستند که روی ماندگاری عطر اثر می‌گذارند. اول این که ممکن است عطری روی بدن یک نفر بنشیند و روی بدن فرد دیگری، بوی خود را زود از دست بدهد که این بستگی زیادی به چرب یا خشک بودن پوست دارد. توصیه می‌شود کسانی که پوست خشکی دارند، قبل از استعمال عطر، از لوسیون برای چرب کردن پوست خود استفاده کنند تا شاهد ماندگاری بیشتری باشند. از طرفی جنس پارچه لباستان هم مهم است. حتی شرایط آب و هوایی می‌تواند روی این مسئله تاثیرگذار باشد. او معتقد است ماندگاری عطر، نکته غلطی است که بسیاری روی آن تاکید دارند. اما نکاتی که تمام فروشنده‌ها آن را تایید می‌کنند، آسیب زدن به پوست و دستگاه تنفسی است. چنانچه پوست حساسی دارید به اصل بودن عطرتان بیشتر دقت کنید، چون بعضی از نمونه‌های فیک، حساسیت‌های پوستی ایجاد می‌کنند. تولید کنندگان عطرهای اصل موظف به رعایت قوانین و ضوابطی هستند و از استاندارد‌های خاصی پیروی می‌کنند؛ چیزی که در مورد نمونه‌های تقلبی اتفاق نمی‌افتد. علاوه بر این‌ها عطر اصل عمدتا روی لباس لک نمی‌اندازد که البته این به میزان غلظت عطر هم بستگی دارد و یادتان باشد غلظت عطر ربطی به اصالت آن پیدا نمی‌کند.

بد نیست با اصطلاحاتی که نشان از غلظت مواد معطر موجود در یک عطر دارند، نیز آشنا باشید. عصاره عطر یا پرفیوم با غلظت 15 تا 40 درصدی از مواد معطر، غلیظ‌ترین و ماندگارترین و در عین حال گران‌ترین نوع عطر است. پس از آن اسپریت دو پرفیوم (15 تا 30 درصد)، ادوپرفیوم (10 تا 20 درصد)، ادوتویلت (5 تا 15 درصد)، پرفیوم می‌ست (3 تا 8 درصد) و اسپلش و افترشیو (1 تا 3 درد) قرار دارند.

کدام عطرها پرفروش‌اند؟

وارد هر مغازه‌ای که بشوید با دنیایی از برند‌ها مواجه خواهید شد. یکی از مغازه‌دارها می‌گوید مارک ژوزف و روستا هریس جزو عطر‌های پرفروشش هستند. اما کسانی که دنبال عطرهای گران‌تری می‌گردند معمولا تام فورد را انتخاب می‌کنند.

مغازه‌ای دیگر در این خیابان مارک های خوب ارزانش را لالیک، جگوار و اکسیس معرفی می‌کند و برای کسانی که عطرهای گران‌تری می‌خواهند پیشنهاد می‌کند تام‌فورد و شنل را امتحان کنند. پرفروش‌های این مغازه در دسته ارزان قیمت‌ها اکسیس مشکی و جگوار مشکی هستند. البته تمام مغازه‌ها این قدر با دست و دلبازی اطلاعاتشان را در اختیار نمی‌گذارند. آن‌ها معمولا از گفتن نام پرفروش‌های مغازه خود ابا دارند. یکی از مغازه‌دارها که از گفتن نام برند های پرفروش امتناع داشت، علتش را سیاست‌های مغازه عنوان کرد. این که ممکن است طی روزهای آتی، برندی که به عنوان پرفروش به مشتری عرضه میشود، تغییر کند. بنابراین بهتر است بیش از آن که به پرفروش بودن یک عطر توجه داشته باشیم- که گاهی صرفا به سیاست‌های فروشگاه برمی‌گردد- سلیقه شخصی خود را در نظر بگیریم.

بنابر گفته مغازه داران معمولا خریداران عطر می‌دانند برای خرید چه برندی آمده‌اند. اما چنانچه کسی برای خرید مارک خاصی مراجعه نکرده باشد، فروشنده‌ها با سوالاتی چون حدود پولی که می‌خواهند هزینه کنند، سن شخصی که قرار است از عطر استفاده کند و گرم یا سرد بودن عطر، آن‌ها را راهنمایی خواهند کرد.

عطر مناسب فصل

اگر به دنبال عطری هستید که در فصل زمستان ماندگاری بیشتری داشته و دلنشین‌تر باشد، عطرهای گرم و شیرین توصیه می‌شود. البته از این نکته غافل نشوید که سلیقه در عطر حرف اول را می‌زند. خیلی‌ها رایحه‌های گرم و شیرین برایشان سردرد به همراه می‌آورد. مضاف بر این چنانچه عطرتان بیش از اندازه تند باشد، مناسب استفاده در مجالس و میهمانی‌ها نیست. به خاطر داشته باشید ممکن است بویی که شما می‌پسندید در حد بوی سیر و پیاز برای دیگران آزار دهنده باشد. پس بهتر است در مهمانی‌ها از عطرهای ملایم‌تر استفاده کنید. یک نکته مهم این است که بوی یک عطر روی بدن انسان‌های مختلف تفاوت دارد. بنابراین با چشم‌های بسته عطری را تهیه نکنید که بویش را روی تن شخصی دیگر پسندیده‌اید.

 

متن کامل مقاله را می توانید در نشریه معیشت، شماره 4 مطالعه نمایید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: نشریه معیشت، شماره 4
  • تاریخ: سه شنبه 5 دی 1396 - 15:10
  • صفحه: گوناگون
  • بازدید: 3526

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 3966
  • بازدید دیروز: 6030
  • بازدید کل: 23030618