Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

12 دروغی که برای پس انداز نکردن می گویید

12 دروغی که برای پس انداز نکردن می گویید

سه سال پیش قصد داشتم جستجو برای خرید خانه ای مناسب را آغاز کنم.

سه سال پیش قصد داشتم جستجو برای خرید خانه ای مناسب را آغاز کنم. به مدت پنج سال در مشاغلی با درآمد مناسب کار کرده بودم و تصور می کردم که از پشتوانه مالی خوبی برخوردار هستم. اما واقعیت این تصویر خیالی را در هم شکست و در نهایت مجبور شدم علاوه بر درآمدم به پس اندازها نیز دست اندازی کنم! اما سال بعد تصمیم گرفتم تا به اوضاع سر و سامان دهم. بودجه ماهانه را بازبینی کردم اما این روش با شکست مواجه شد. بودجه دیگری برای خود طراحی کردم که باید به خوبی عمل می کرد. اما با گذشت شش ماه همچنان با مشکلات درگیر بودم و هیچ پولی پس انداز نکرده بودم. البته توجیهاتی هم برای شکست ها پیدا می کردم. مثلا اگر کمی درآمد، زیادی هزینه ها و مواردی از این دست را به عنوان دلیل مشکلات مطرح می کردم.

اما حقیقت آن بود که مشکل نه به شیوه بودجه و تنظیم مخارج، بلکه به خود من باز می گشت. به همین دلیل تا زمانی که کاملاً با خودم صادق نشدم و این مساله را نپذیرفتم، مشکلات مالی خاتمه پیدا نکردند. بیشتر ما زمانی که در برابر مشکل یا کمبودی قرار می گیریم به خودمان دروغ می گوییم اما بحران زمانی آغاز می شود که این دروغ ها را باور کنیم و تلاش برای پیشرفت را متوقف سازیم. باید مسیر پیش روی خود را با صداقت کامل ارزیابی کنیم و آنگاه برای رفع مشکلات اقدامات موثری را آغاز نماییم.

در اینجا دروغ هایی را به خودم گفتم تا مشکلات را توجیه کنم با شما در میان می گذارم. بسیاری از آنها در میان شمار زیادی از افراد رایج هستند:

1.من هیچوقت بازنشسته نمی شوم، پس نیازی به پس انداز ندارم

دروغ: من شغلم را دوست دارم و برنامه ای برای بازنشستگی از آن ندارم. در نتیجه زمان زیادی برای تامین پشتوانه مالی باقی مانده است.

واقعیت: شغل در کنترل شما نیست. ممکن است مشکلی در کار برای شما به وجود بیاید یا حتی اخراج شوید. گاهی اوقات افراد از کار افتاده می شوند و نمی توانند به کار کردن ادامه دهند. به علاوه صرف نظر از مساله سن و سال، یافتن کاری جدید در حرفه تان ممکن است برای شما بسیار دشوار باشد.

  1. زمانی پس انداز کردن را آغاز می کنیم که ...

دروغ: از فردا شروع می کنم.

واقعیت: فردا هیچوقت نمی آید همیشه چیزی وجود خواهد داشت که شما را از شرایط ایده آل مورد نظرتان دور می کند و مانع پس انداز کردن می شود. از این رو پس اندازها به هر میزان که می توانید را از همین حالا شروع کنید اگر پس انداز کردن هدف شماست، حسابی باز کنید و ماهانه مبلغ کمی را به صورت خودکار در آن پس انداز کنید. اگر هدف شما بازپرداخت بدهی هاست. همین میزان ماهانه را برای پرداخت آنها کنار بگذارید.

  1. سرمایه گذاری بیش از اندازه پرریسک است و از آن اطلاع کافی ندارم

دروغ: نیاز دارم که درک کاملی از تمام مباحث و اصطلاحات داشته باشم و کتاب های پیچیده ای را بخوانم تا در سرمایه گذاری زیان نبینم. بهتر است پیش از شروع سرمایه گذاری کاملاً در این زمینه آموزش دیده باشم.

واقعیت: تورم امری واقعی است. اگر پول خود را در حساب بانکی نگاه دارید و امیدوار باشید که آن را از دست نخواهید داد، هر سال به میزان پس انداز بیشتری برای حفظ پشتوانه خود نیازمند خواهید بود. نیازی نیست برای آغاز سرمایه گذاری صبر کنید. منابع اطلاعاتی بسیاری وجود دارد که آنچه را در ابتدا به آن نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهند. اگر مطلقا چیزی را از سرمایه گذاری نمی دانید، می توانید از یکی از صندوق های مشترک استفاده کنید و ریسک کمتری را بپذیرید.

  1. من هرگز ازدواج نخواهم کرد (یا بچه نخواهم داشت)، در نتیجه نیازی به پس انداز ندارم

دروغ: من هرگز ازدواج نمی کنم، در نتیجه نیازی به پس انداز برای زندگی مشترک ندارم.

واقعیت: این مساله صرفا مربوط به ازدواج کردن نیست. بلکه در مورد هر یک از وقایع زندگی اهمیت دارد. زندگی هیجان انگیز است و دائماً ما را شگفت زده می کند. ممکن است به ناگهان عاشق شوید و یا اگر ازدواج کرده اید صاحب فرزندی شوید. برنامه ریزی برای پس انداز یکی از مهمترین و عمومی ترین اهداف زندگی است. اگر ازدواج نکنید، پس اندازها برای شما باقی خواهند ماند و می توانید آنها را در امور دیگر زندگی خود به کار ببرید.

  1. باید یک خانه بخرم چون کرایه دادن اتلاف وقت است

دروغ: اجاره منزل مسکونی مانند دور ریختن پول است. با اجاره کردن جیب فرد دیگری را پر از پول می کنیم و بهترین کار آن است که در اولین فرصت ممکن خانه ای را خریداری نماییم.

واقعیت: خریدن همواره بهترین راه حل نیست. در برخی شهرها اجاره کردن خانه بهتر از خرید ان است. بررسی کنید که شرایط مرتبط با خرید یا اجاره خانه در مقایسه با هم به چه صورت هستند و آنگاه گزینه با ارزش تر و مناسب تر را انتخاب کنید.

  1. نمی توانم پس انداز کنم چون به میزان کافی درآمد ندارم

دروغ: درآمد من کمتر از آن است که بتوانم بخشی از آن را کنار بگذارم.

واقعیت: هر کسی می تواند مقداری پول پس انداز کند. این مقدار ممکن است هزار تومان یا یک میلیون تومان در ماه باشد. پس انداز را آغاز کنید؛ امکان افزایش میزان آن در آینده وجود خواهد داشت.

  1. بودجه بندی زندگی اجتماعی را مختل می کند

دروغ: بودجه ها بیش از اندازه محدود کننده هستند. نمی توانم با آنها زندگی طبیعی داشته باشم.

واقعیت: بودجه درست برعکس، اثر آزاد کننده در زندگی شما دارد با وجود آنها دیگر نیازی نیست در مورد موقعیت های مالی خود فکر کنید چون جواب را از پیش می دانید. مثلا به خوبی می دانید که باید قبض برق را پرداخت کنید یا آنکه با دوستان خود بیرون بروید. به علاوه با اعمال بودجه روش های جدیدی را برای زندگی خود پیدا خواهید کرد و با کمک آنها می توانید به سرمایه گذاری خود توسعه بخشید.

8.نیازی به بیمه سلامتی ندارم، چون کاملاً سالم هستم

دروغ: بیمه برای افراد بیمار است

واقعیت: تصادفات پیش بینی ناپذیر هستند. مگر اینکه یک گوی جادویی داشته باشید که آینده را کاملاً پیش گویی می کند و تضمین بدهد که اتفاقی برای شما نخواهد افتاد. در غیر این صورت عاقلانه است که از بیمه سلامتی و درمانی استفاده کنید یا دستکم بیمه پایه را داشته باشید.

 

 

متن کامل مقاله را می توانید در نشریه معیشت، شماره 8 مطالعه نمایید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: نشریه معیشت، شماره 8
  • تاریخ: یکشنبه 28 آبان 1396 - 07:20
  • صفحه: گوناگون
  • بازدید: 2870

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 4595
  • بازدید دیروز: 3056
  • بازدید کل: 23025217