Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

سرقت خودرو!. نویسنده: جوادعلیپور صدری

سرقت خودرو!. نویسنده: جوادعلیپور صدری

سرقت خودرو در بسیاری از کشورهای جهان شرایط بهتری از ایران ندارد اما دزدیدن پرتیراژترین اتومبیل های وطنی، برای بسیاری از سارقان کشور نوعی دستگرمی به حساب می آید!

هنوز هم پراید و سپس خانواده پژو بیشترین آمار سرقت را به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس آمار، 70 درصد خودروهای سرقتی در کشور به صورت رها شده کشف می‌شوند یعنی مجرمان اقدام به سرقت خودرو کرده و پس از اعمال مجرمانه خود، آن را رها می‌کنند.

سرقت خودرو در بسیاری از کشورهای جهان شرایط بهتری از ایران ندارد و بررسی‌ها نشان می‌دهند آمار سرقت در ایالت متحده و برخی کشورهای صنعتی و توسعه یافته نیز وضعیت نامناسبی دارد با این تفاوت که محصولات خودروسازان برجسته جهان، مجهز به پیشرفته ترین سیستم‌های امنیتی و ضد سرقت بوده و بیشتر به دلیل بی‌توجهی رانندگان به موارد ایمنی و امنیتی، مانند جا گذاشتن کلید داخل خودرو و ... سرقت می شوند اما دزدیدن پرتیراژترین اتومبیل های وطنی، برای بسیاری از سارقان کشور نوعی دستگرمی به حساب می آید!

ربودن خودروها همچنان چالش بزرگی برای پلیس، شرکت‌های بیمه، خودروسازان و مردم کشورهای مختلف است. آمارهای منتشر شده نشان می دهند در سال 1390 روزانه 142 دستگاه خودرو در کشور سرقت شده است تا هر ساعت 6 دستگاه خودرو ربوه شده باشد. پراید، پژو 405، پارس، پژو 206، پیکان، وانت نیسان و سمند در صورت سهل انگاری مالکان آنها به راحتی توسط سارقان ربوده می شوند.

در حالی که گفته می شود هر 27 ثانیه یک خودرو در آمریکا به سرقت می‌رود ولی در جدیدترین آمار، این زمان به 44 ثانیه رسیده است همچنان نشانی از نبود امنیت در این کشور باشد. بالاترین نرخ دزدی خودرو مربوط به ایالت کالیفرنیا و تابستان پرسرقت ترین فصل سال در این کشور است. البته به گفته پلیس آمریکا 95 درصد خودروهای سرقتی فاقد تجهیزات ضدسرقت می باشند. در این میان 66 درصد اتومبیل های دزدی، شب هنگام ربوده شده‌ و 60 درصد آنها نیز بدون این که قفل شده باشند به راحتی توسط سارقان دزدیده شده‌اند.

در بریتانیا روزانه هزار دستگاه خودرو به سرقت می‌رود که ون فورد "ترانزیت" بیشترین آمار سرقت را به خود اختصاص داده است. با اینکه سرقت موتورسیکلت در فرانسه رواج زیادی دارد اما رنو "توینگو" بیشترین آمار سرقت را در میان خودروهای این کشور دارد. کشور کانادا هر روز شاهد ربودن بیش از 254 دستگاه خودرو سرقت است که ایالت کبک با نرخ هر 21 دقیقه یک خودرو، پیشتاز بشمار می آید. 

برآورد می شود دزدی خودرو موجب زیان 610 میلیون دلاری استرالیا می‌گردد زیرا هر 6 دقیقه یک خودرو در این کشور به سرقت می‌رود. اسپانیا دروازه خودروهای سرقت شده برای ورود به آفریقا است و هر 30 دقیقه یک خودرو در سرزمین ماتادورها دزدیده می‌شود. با اینکه در آلمان طی سال 2011 میلادی تنها 35 هزار خودرو به سرقت رفت ولی دزدان دو بار موفق به سرقت خودروی ضدگلوله وزیر بهداشت این کشور شدند!

علاوه بر سرقت خودروها ربودن اجزای آنها مانند متعلقات موتور، جعبه دنده، کیسه های هوا، چرخ زاپاس، رینگ و لاستیک، سیستم های صوتی و تصویری، سامانه های ناوبری و مکانیابی (GPS) هم طرفداران خاص خود را یافته اند که در کنار آنها نباید دزدی اشیاء جا مانده در اتومبیل مثل لپ تاپ، گوشی موبایل، کیف های پول یا اسناد را نیز فراموش کرد. 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 1750
  • بازدید دیروز: 2174
  • بازدید کل: 23016762