Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

با ساندار پیچای مدیر عامل جدید گوگل بیشتر آشنا شویم! نويسنده: محسن كريمي

با ساندار پیچای مدیر عامل جدید گوگل بیشتر آشنا شویم! نويسنده: محسن كريمي

به نظر می رسد شمار مدیر عامل‌های هندی در دنیای فناوری رو به افزایش است. ساندار پیچای به تازگی به سمت مدیر عاملی گوگل منصوب شده است.

به نظر می رسد شمار مدیر عامل‌های هندی در دنیای فناوری رو به افزایش است. ساندار پیچای به تازگی به سمت مدیر عاملی گوگل منصوب شده است. در ادامه مروری بر زندگی ساندار پیچای از هند تا مدیر عاملی گوگل خواهیم داشت.

لری پیج پس از این که خبر از تاسیس هلدینگ آلفابت را اعلام کرد، گفت که از این پس گوگل با مدیریت ساندار پیچای به عنوان زیر مجموعه‌ای ار آلفابت به کار خود ادامه خواهد داد. او در این مورد گفت:

ساندار حرف‌هایی می‌زند که اگر من بودم می‌زدم و حتی صحبت‌های او گاهی بهتر از من است. از این رو طی این مدت از همکاری با او بسیار خوشحال هستم. سرگی و من از پیشرفت او و تعهدی که به شرکت دارد بسیار خرسند هستیم.

اما ساندار پیچای از کجا آمده و مسیری که تا رسیدن به مدیر عاملی یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان پیموده به چه شکل بوده است؟ سال گذشته ۸۹ درصد از درآمد ۶۶ میلیارد دلاری گوگل از بخشی که ساندار پیچای مدیریت آن را برعهده داشت، بدست آمد.

او زمانی که برای اولین بار به گوگل پیوست، نشان داد که فردی باهوش و با استعداد است. پیچای در چنای، شهری ۴ میلیون نفری که در جنوب هند است بزرگ شد. مادرش تا قبل از بچه‌دار شدن یک تند نویس بود (تند نویس فردی است که صحبت‌های مطرح شده در یک جلسه را به سرعت تایپ می‌کند تا صورت کتبی این صحبت‌ها نیز موجود باشد) و پدرش مهندس برق بود که یک شرکت قطعه‌سازی را برای یک هلدینگ بریتانیایی مدیریت می‌کرد.

خانواده او در یک آپارتمان دو خوابه زندگی می‌کردند به نحوی که ساندار و برادر کوچکترش شبها در اتاق پذیرایی روی زمین می‌خوابیدند. خانواده پیچای خودرو نداشتند و اولین تلفن خود را وقتی ساندار ۱۲ ساله بود خریدند. بعنوان یک دانش آموز باهوش، ساندار رشته مهندسی متالورژی را در موسسه فناوری هندی(Indian Institute of Technology) که از نظر علمی در سطح خوبی قرار داشت به اتمام رساند و پس از آن موفق شد تا با اخذ بورسیه به استنفورد آمریکا برود. هدف او اخذ مدرک دکترا در رشته علم مواد و فیزیک نیمه‌ هادی‌ها بود تا پس از آن به عنوان عضو هیئت علمی در یکی از دانشگاه‌های آمریکا مشغول به تدریس شود ولی وقتی بعنوان مدیر تولید در شرکت (Applied Materials که در زمینه تولید نیمه‌هادی‌ها در سیلیکون فعالیت می‌کرد) مشغول به کار شد، برنامه او تغییر کرد.

او از آنجا به دانشکده تجارت Wharton رفت، جایی که غیر از او افراد سرشناس دیگری از جمله وارن بافت میلیاردر سرشناس آمریکایی، جان اسکالی مدیر عامل سابق اپل، ایلان ماسک کار آفرین برجسته و صاحب شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس و شرکت خودروسازی تسلا، لاورن پاول همسر استیو جابز، مهمت آز پزشک سرشناس برنامه‌های دکتر آز و بسیاری دیگر از افراد سرشناسی که امروز می‌شناسیم هم در آن تحصیل کرده‌اند. ساندار پیچای در سال ۲۰۰۲ مدرک MBA خود را از Wharton دریافت کرد. او قبل از این که در سال ۲۰۰۴ وارد گوگل شود بعنوان مشاور در شرکت McKinsey مشغول بکار شد.

در اولین کارش پس از پیوستن به گوگل به تیم کوچکی ملحق شد که روی تولبار جستجو کار می‌کرد و به کاربران دسترسی ساده‌تر به جستجوگر گوگل را ارائه می‌داد. این ایده پیچای بود که باعث شد تا گوگل مرورگر مخصوص خود یعنی کروم را بسازد. لری پیج و سرگی برین هم موافق این مرورگر بودند ولی مدیر عامل گوگل در آن زمان یعنی اریک اشمیت مخالف بود و معتقد بود که پروژه مرورگر یک انحراف پرهزینه از برنامه‌های گوگل است. به هر حال امروز می‌دانیم که کروم یک پروژه موفقیت آمیز بوده و ۴۵ درصد از سهم وب‌گردی دنیا را به خود اختصاص داده است.

پیچای به توسعه سیستم عامل کروم برای لپ‌تاپ‌ها هم کمک کرد. سیستم عاملی که تاکید زیادی روی نگهداری اطلاعات روی فضای ابری بجای درایوهای رایانه‌ دارد. در حال حاضر سیستم عامل کروم روی کروم‌بوک‌های ارزان قیمت گوگل که در مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرند نصب شده است. همچنین او بر پروژه‌های مهم گوگل مثلGmail ،Google Drive و Google Maps نظارت داشته است.

در سال ۲۰۱۳ کار بزرگ دیگری به او محول شد. نظارت بر سیستم عامل اندروید که از یک سیستم عامل عادی برای گوشی‌های هوشمند تبدیل به پلت‌فرمی برای ساعت‌های هوشمند، تلویزیون‌‌ها، خودروها و سیستم‌های پرداخت تبدیل می‌شد. اقدامات مربوط به گسترش پلت‌فرم اندروید هنوز هم در حال انجام است ولی پیچای درصدد است تا گوشی‌های هوشمند اندرویدی پایین رده را هم در بازارهای نوظهور گسترش دهد.

ارتقای او به سمت مدیریت محصولات در گوگل باعث شد تا عملا تبدیل به دست راست لری پیج شود. او تمامی اقدامات روزانه گوگل را در زمینه محصولات مهم از جمله نقشه‌ها، جستجو و تبلیغات بعلاوه تلاش‌های جدید گوگل از جمله Google Photos و گوگل ناو را زیر نظر دارد. پیچای همچنین تبدیل به چهره عمومی گوگل طی دو سال گذشته شده است و اجرای مراسم‌های گوگل از جمله کنفرانس سالیانه توسعه دهندگان را برعهده داشته است.

موفقیت‌های ساندار پیچای باعث شده تا سایر شرکت‌های فناوری نیز به او علاقه‌مند شوند. در سال ۲۰۱۱ طبق شایعات، توییتر در تلاش بود تا ساندار پیچای را به سمت قائم مقام محصولات منصوب کند. ماه گذشته نیز تِک کرانچ از او بعنوان یکی از ۱۳ نفری نام برد که می‌توانند به عنوان مدیر عامل توییتر برگزیده شوند. شاید جالب باشد که بدانید نام او بعنوان جانشین استیو بالمر بعنوان مدیر عامل بعدی مایکروسافت مدت‌ها بر سر زبان‌ها بود ولی در نهایت هموطن او ساتیا نادلا به این سمت منصوب شد. تحلیل‌گران از جمله ویلیام برد معتقدند که ارتقای پیچای به سمت مدیر عاملی گوگل تاکتیکی از سوی لری پیج و سرگی برین برای حفظ ساندار پیچای در مانتن ویو است.

ولی شیوه مدیریتی ساندار پیچای به چه شکل است؟ طبق گزارش‌ها او فردی همدل، حامی کارمندان و دارای زبانی نرم است. او از برخورد فاصله می‌گیرد و همکاری را ترجیح می‌دهد. او بجای درگیر شدن در نزاع‌ها از آنها فاصله می‌گیرد. پیچای توانایی بالایی در برقراری ارتباط دارد و همیشه مطمئن می‌شود که همه اعضای تیمش هدف ماموریت‌ها را بخوبی درک کرده‌اند. یکی از دلایلی که لری پیج به ساندار پیچای علاقه زیادی دارد این است که پیچای معمولا نقش مفسر را برای پیج باز می‌کند و با صراحت لهجه‌ای که دارد بخوبی سایر اعضای تیم را در مورد خواسته‌های پیج آگاه می‌کند.

به هر حال پیچای در پست جدید خود با چالش‌های مختلفی روبرو خواهد شد. کاربران گوشی‌های هوشمند بجای جستجوی وب بیشتر ترجیح می‌دهند تا از اپلیکیشن‌ها استفاده کنند که در این زمینه آمازون رقیب جدی برای گوگل است، چرا که به کاربران این امکان را می‌دهد تا به ساده‌ترین شکل ممکن کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. فیسبوک هم رقیب بزرگی برای گوگل است، چرا که اطلاعات زیادی در مورد کاربران خود در اختیار دارد که می‌تواند از این اطلاعات به شکل بسیار مطلوب در ارتباط با کاربرانش استفاده کند. ضمنا یوتیوب هم رقابت سنگینی با فیسبوک دارد. این روزها شمار ویدیوهایی که در فیسبوک تماشا می‌شوند به طرز عجیبی افزایش یافته است.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 3785
  • بازدید دیروز: 1940
  • بازدید کل: 22922724