Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

استان هرمزگان

استان هرمزگان

نوشته: مظاهر علیپور، گلایل گلپور

این استان در جنوب ایران و در شمال تنگه هرمز قرار دارد. کرانه های این استان در شرق کنار دریای عمان و درغرب کنارخلیج فارس قرار دارند. هرمزگان از جهت شمال و شمال شرقی با استان کرمان، غرب و شمال غربی با استان های فارس و بوشهر از شرق با سیستان و بلوچستان همسایه بوده و جنوب آن را آبهای گرم خلیج فارس و دریای عمان در نواری به طول تقریبی 900 کیلومتر در برگرفته است.

دولت بندرعباس

بندرعباس مرکز استان هرمزگان و هم اکنون بزرگترین بندرایران است. فاصله بندرعباس تا تهران 1333 کیلومتر می باشد. بندرعباس به دلیل شرایط خاص خود همواره پذیرای مهمانان زیادی از اقصی نقاط ایران می باشد.

جزیره کیش

کیش از جزیره های خلیج فارس در استان هرمزگان و از نقاط دیدنی جنوب است. این جزیره با مساحت 91 کیلومترمربع، پیرامون ساحلی 43 کیلومتر و شکل کلی تقریبأ بیضی، در فاصله 18 کیلومتری بندرگرزه (بندر آفتاب) در خلیج فارس قرار دارد.

جزیره کیش خشکی کوچکی چون کشتی نشسته در آب های گرم و کم عمق خلیج فارس است.

سالانه بیش از یک میلیون نفرگردشگر به کیش سفر می کنند که ازاین میزان حدود 150هزار نفر توریست خارجی یا ایرانیان مهاجر هستند. بازارهای کیش به واسطه فروش کالاهای اصلی و اورجینال، برای مسافرانی که با هدف گردشگری به جزیره سفر می کنند جاذبه خاصی دارد.

برخی از جاذبه های گردشگری این جزیره عبارتند از: ساحل مرجانی جزیره، نمایشگاه دائمی استاد کیومرث صیاد، آب انبارسنتی، کشتی یونانی، اسکله بزرگ تفریحی کیش، مجموعه درخت سبز، پارک دلفین، باغ پرندگان، شهرزیرزمینی کاریز، لاک پشت های دریایی، آکواریوم، گذرهنرمندان، شهرباستانی حریره، سافاری کیش.

همچنین هم اکنون جزیره کیش در حدود 11 بازار بین المللی و مرکز تجاری و بازارچه دارد که عبارتند از: بازارپردیس، مرکزتجاری کیش، بازارزیتون، بازارمرجان، بازارمروارید، بازارمریم، بازارپارس خلیج، بازارپانیذ، بازارصفین، بازارونوس.

پارک ساحلی مرجان که در مجاورت بازارمرجان واقع شده، یکی از زیباترین مراکز دیدنی کیش است که بازارمرجان را به دریا ارتباط می دهد.

آلاچیق ها و محوطه سازی جذاب این پارک ساحلی فرصت مناسبی را برای شما بوجود می آورد که فارغ از هیاهوی بازار به دیدار دریا و چشم اندازهای زیبای طبیعت اطراف بروید و درطول اقامت خود در جزیره کیش ازاین منطقه که دارای ساحلی بسیار زلال و شفاف می باشد دیدن کنید و عکسهای به یادماندنی بگیرید. علاوه براین تماشای طلوع آفتاب از این پارک، خاطره ای فراموش نشدنی است.بسیاری از مسافران و ساکنین جزیره اوقات تفریحی خود را در کنار این پارک گذرانده و ازمناظر زیبای ساحلی کیش لذت می برند.

سافاری کیش یکی از پرطرفدارترین تفریحات کیش می باشد که درصد زیادی از کسانی که از تورکیش استفاده می کنند از آن بهره می برند. جزیره کیش با توجه به شرایط آب و هوایی خاص و موقعیت ویژه ای که دارد، ظرفیت بسیار مناسبی جهت برگزاری تورسافاری کیش را دارا می باشد.

جزیره قشم

قشم بزرگترین جزیره ایران و خلیج فارس واقع درتنگه هرمزاست. شهرستان قشم همه ساله بازدید کنندگان و گردشگران بسیار زیادی دارد. انتخاب شهرقشم به عنوان پایگاه اصلی توسعه منطقه آزاد تجاری- صنعتی قشم نیز براهمیت این شهر افزوده است.

جزیره «ناز» که با ساحل قشم حدود یک کیلومتر فاصله دارد از این نظر که کف آن کاملا مسطح است و ساحل شنی ندارد و اطراف آن با دیواره های صخره ای که ارتفاع آن 5 تا 10 متر می رسد شگفت انگیز و دیدنی است.

ژئو پارک جزیره قشم

ژئوپارک منطقه بزرگ با وسعتی کافی است که مرزهای آن به وضوح مشخص شده و چندین پدیده بارز زمین شناسی در محدوده آن قرار گرفته و میراث زمین شناختی آن ناحیه با مدیریتی دقیق و دائمی حفظ و نگهداری شود.این محدوده باید بتواند در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود نقش موًثرایفا نماید. ژئو پارک ممکن است علاوه برپدیده های زمین شناسی از آثارتاریخی، بوم شناسی، باستان شناسی و میراث فرهنگی و طبیعی دیگر برخوردار باشد.

ژئو پارک جهانی قشم محدوده ای طولانی است که شرق آن به روستای طبل و سلخ، غرب آن به روستای گوری و کانی، شمال آن به ساحل شمالی و جنوب آن به ساحل جنوبی منتهی می شود.

جنگل حرا- قشم

حرا نام درختانی در اندازه های 3 تا 6 متر با شاخ و برگ سبزروشن هستند. حرا درختیست آب شورزی که هنگام مد آب دریا تا گلوگاه در آب فرو می رود. با خاصیت تصفیه ای که در پوست این درخت وجود دارد، بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می کند. درخت حرا در حقیقت یک آب شیرین کن طبیعی می باشد.

این جنگل در تنگه خوران، بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان در گستره ای معادل 200 کیلومتر مربع پدید آمده است. جنگل حرا به دلیل مساعد بودن شرایط اکولوژی زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر از مناطق گرمسیری است. از جمله این پرندگان حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه، کاکائی و ... هستند.

درختان این جنگل طی میلیونها سال موفق شده اند تا سازگاری اعجاب انگیزی با آب شوردریا و سواحل جزر و مدی پیدا کنند. اصولا این گیاهان قادر نیستند دمای کمتر از 5 درجه سانتی گراد را تحمل کنند. مانگرو(حرا) یکی از مقاومترین گونه ها می باشند. ریشه اصلی حرا کوتاه و کم عمق اند و از آنها ریشه های فرعی و باریک و عمودی اسفنجی به سمت بالا منشعب شده که بطور متوسط تا 30 سانتی متر از سطح زمین بالاتر می روند. این ریشه های هوایی، به تدریج دور درخت را پوشش می دهند و امکان زیستگاهی باتلاقی را برای این گیاه فراهم می کند. این ریشه ها از شوری اطراف نیز می کاهند تا امکان تغذیه گیاه از آب بسیار شوردریا میسر شود. جنگلهای دریایی حرا در شبانه روز دو بار در آب دریا آبتنی می کنند. هنگام مد ماهیان زیادی به طرف جنگل حرکت می کنند.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب ویترین جاذبه های گردشگری ایران؛ انتشارات توسعه دهندگان
  • تاریخ: چهارشنبه 30 مرداد 1398 - 16:35
  • صفحه: گردشگری
  • بازدید: 3734

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 8496
  • بازدید دیروز: 1940
  • بازدید کل: 22927435