Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

استان قزوین

استان قزوین

نوشته: مظاهر علیپور، گلایل گلپور

این استان به مرکز قزوین در بخش شمال غربی واقع شده است. این استان دارا بودن تنها 1 درصد از مساحت کشور نزدیک به 5 درصد در اقتصاد و تولیدات ایران نقش دارد و با استان های مازندران، گیلان، همدان، زنجان، مرکزی و البرز متصل است.

سرای سعد السطنه

کاروان سرای سعد السلطنه به دستور«سعد السلطنه» حاکم وقت قاجاریه قزوین ساخته شد. ارزشمندترین قسمت این بنا، چهارسوق آن است که از تقاطع قائم دو راسته ایجاد شده و بر فراز آن گنبد بزرگ کاشیکاری شده ای قرار دارد. چهار طرف گنبد را چهارنیم گنبد با رسمی بندی و نورگیر فرا گرفته اند که فضا را بزرگتر نشان می دهند. سرای سعد السلطنه قزوین بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری داخل شهری کشور است که با وسعتی افزون بر 6/2 هکتار در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد.

بازار قزوین

بازار قزوین همجوار با سرای سعد السلطنه می باشد. معماری ایران را می توان بیشتر در بازارهای تاریخی و معروف شهرهای بزرگ آن یافت. این بازارها از شهرت و اعتبار زیادی در میان اروپاییان، مسافران و بازرگانان برخوردار هستند.

بازار شناخته شده به غیر از مراکزی برای فعالیت های تجاری و مدنی عمدتأ توسط ساختمان های الحاقی برای امکانات عمومی مانند مساجد، حمام و کاروانسراها برای بر طرف کردن نیازهای مسافران و تجار محاصره شده بودند. زیباترین بازارهای سنتی ایران علاوه بر قزوین در اصفهان، شیراز، تبریز،یزد،مشهد و برخی از شهرهای دیگر ساخته شده که از نظر ساختار و بافت شهری از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

دریاچه اوان و قلعه الموت

 

دریاچه اوان در88 کیلومتری شمال شرق قزوین واقع شده است. از اتوبان تهران- قزوین که به ورودی قزوین و در اصطلاح مردم محلی به میدان غریب کش رسیدید سمت راست تابلوی الموت را را می بینید.

حمدالله مستوفی درباره قلعه الموت گفته است که این بنا به دست «داعی الحق حسن بن زید» بنا شده است. حسن صباح در سال 486 هجری قمری این قلعه را تصرف کرد و اکنون دژحسن صباح نیز نامیده می شود. عمده شهرت دژ به علت فعالیتهای نظامی-امنیتی حسن صباح در آن بوده است.

مسیر قزوین و الموت که مسیری تماشائی و پر از دشت های سرسبز و البته کوهستانی و صعب العبور و پر از گردنه های خطرناک و بسیار زیبا است را ادامه می دهید. از رجائی دشت که بگذرید و حدود 3 ساعت راه بپیمائید به یک دو راهی می رسید. یک راه به سمت الموت می رود و راه دیگر به دریاچه اوان، پس از طی 8 کیلومتر و گذشتن از روستای سرسبز زرآباد، گردنه آخر را که رد کنید دریاچه اوان پیدا می شود. آب و هوای دریاچه در زمستان و پائیز بسیار سرد است. بطوریکه در زمستان سطح دریاچه یخ می بندد و می توان در آن اسکیت سواری کرد. در فصل تابستان آب دریاچه برای شنا مناسب است و علاوه برآن قایق های پدالی در فصول معتدل و گرم پذیرای  گردشگران خواهد بود و دقایقی لذت بخش را رقم خواهد زد.

هیچ رودی به دریاچه نمی ریزد و آب آن از چشمه های جوشانی که از کف دریاچه به بالا می آید تامین می شود و از سرریز آب دریاچه مزارع کشاورزی اطراف تغذیه می گردد.

برای رفتن به دریاچه اوان می توان از تورهای گردشگری یک روزه استفاده کرد و علاوه برآن اگر گروه کوچکی بودید می توانید با کرایه تاکسی یا مینی بوس در شهر قزوین از طبیعت الموت و اوان لذت ببرید.

برای رفتن به دریاچه حتما لباس گرم با خودتان ببرید و وعده ای غذا همراه داشته باشید. در کنار دریاچه سرویسهای بهداشتی و محل هایی برای چادرزدن و فضایی برای پارک اتومبیل هم پیش بینی شده است.

آیین پنجاه بدر

پنجاه بدر آیین سنتی و قدیمی مخصوص مردم شهرستان قزوین است که به پاس بارش های بهاری پنجاهمین روز سال در فصل بهار را در طبیعت سپری می کنند. خوردن غذاهایی از جمله آش رشته و دیماج و تنقلاتی چون آجیل و شیرینی بخشی از رسوم پنجاه بدر در شهر قزوین است. چانچه از روز نخست سال تا پنجاهمین روز آن بارش باران فراوان باشد جشن شکرگزاری و چنانچه سالی کم باران باشد از خداوند طلب بارش باران می کنند.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب ویترین جاذبه های گردشگری ایران؛ انتشارات توسعه دهندگان
  • تاریخ: سه شنبه 22 مرداد 1398 - 11:59
  • صفحه: گردشگری
  • بازدید: 3150

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 3788
  • بازدید دیروز: 3431
  • بازدید کل: 23002053