Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

استان زنجان

استان زنجان

نوشته: مظاهر علیپور، گلایل گلپور

استان زنجان در شمال غربی ایران واقع شده و در اطراف آن استان های قزوین، گیلان، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان و همدان قرار دارند.

آب وهوای این استان به طورکلی سردسیری است به طوری که در زمستان بسیار سرد و در تابستان معتدل می باشد. فصول بهار و تابستان بهترین زمان برای گذراندن اوقات فراغت در این استان هستند. مرکز این استان شهرستان زنجان می باشد.

مجموعه تفریحی ائل داغی و سد گاوازنگ

سد گاوازنگ از جاذبه های طبیعی شهر زنجان در شمالی ترین نقطه شهر جزئی از مجموعه تفریحی گاوازنگ یا ائل داغی است. سد خاکی گاوازنگ در تفرجگاه بزرگ «دهکده تفریحی گاوازنگ زنجان» در کنار دیگر تفریحات این مجموعه مانند لند مارک و چایخانه، رستوران پذیرایی، مجموعه بازی و تفریحی روباز، مجموعه ورزشی، پیست دوچرخه سواری قرار گرفته است. این سد از پرطرفدارترین تفرجگاه های شهر است و علاوه بر فضای دلنشین و داشتن موقعیت بام شهر، در فصول گرما سال محل مناسبی برای ماهیگیری و قایقرانی است.

موزه رختشوی خانه

بنای رخت شوی خانه یا مجموعه تاریخی رخت شوی خانه در قلب بافت تاریخی شهر زنجان که منطبق بر حصار قدیمی شهر می باشد، در یک منطقه پرتراکم مسکونی احداث شده است. مردم و بخصوص بانوان زنجانی به جهت وجود هوای سرد در زمستان ها لباس و رخت خود را در آن محل می شسته اند. چنین کاربردی برای یک بنای عمومی در جهان مشابه ندارد یا کم نظیر است. این بنا بعد از تعمیر و مرمت به عنوان موزه مردم شناسی مورد استفاده قرار می گیرد.

گنبد سلطانیه ابهر

گنبد دارای ارتفاع 48،5 و قطر دهانه 25،5 می باشد و در سال 703 (ه.ق) به دستور سلطان محمد خدابنده ساخته شد. این بنا در مدت 10 سال توسط 3000 نفر کارگر ساخته شد. تزیینات و نحوه ساخت این مقبره در واقع نقطه عطفی در معماری آن دوران بوده به این شکل که سبکی جدیدی را در معماری به وجود آورده که از معماری سلجوقی شده است.

خدابنده زنجان- غار کتله خور

غار کتله خور غاری خشکی- آبی در استان زنجان، شهرستان خدابنده و در 5 کیلومتری شهر گرماب قرار دارد. غار در منطقه مستطیل شکلی به ابعاد1500*2000متر بوجود آمده است. این غار چند طبقه است و گفته می شود که به غار علیصدر در همدان متصل است. این غار در طول 120 میلیون سالی که از عمرش می گذرد دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده است که برخی طبیعی و برخی هم مصنوعی بوده است.

بازار زنجان

بازار معروف زنجان در زمان آقا محمد خان و فتحعلی شاه قاجار ساخته شد.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب ویترین جاذبه های گردشگری ایران؛ انتشارات توسعه دهندگان
  • تاریخ: پنجشنبه 24 مرداد 1398 - 11:47
  • صفحه: گردشگری
  • بازدید: 3233

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 1167
  • بازدید دیروز: 3056
  • بازدید کل: 23021789