Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

استان چهار محال وبختیاری

استان چهار محال وبختیاری

نوشته: مظاهر علیپور، گلایل گلپور

مرکز استان چهار محال و بختیاری شهرکرد است. این استان از شمال و مشرق به استان اصفهان، از مغرب به خوزستان، از جنوب به کهگیلویه و بویراحمد و از سمت شمال غربی به استان لرستان محدود می شود. زبان های بختیاری، فارسی و ترکی در میان ساکنان این استان رایج است. در مرکزاستان، هفشجان، بروجن، فرخ شهر و برخی دیگر از شهرهای استان به زبان فارسی با لهجه خاص خود صحبت می کنند.

آبشار زرد لیمه

آبشار زرد لیمه یکی از آبشارهای زیبای استان چهارمحال و بختیاری است. این آبشار دارای ارتفاع تقریبی 50 متر و عرض نزدیک به 200 مترمی باشد.

مسیر دسترسی به آبشار طولانی و با پیاده روی سنگین است که نیازمند آمادگی جسمانی بالا و تجهیزات کوهنوردی کافی می باشد. دیدن آبشار از 2 مسیر ممکن است، یکی از بالادست آبشار و از سمت رستم آباد و دیگری از پایین دست و از سمت روستای گزستان، دسترسی به آبشار از هر دو سمت با درجه سختی تقریبا مشابه است. با این تفاوت که دیدن آبشار از سمت گزستان نیاز به ابزاری برای عبور از رودخانه بازفت دارد.

دشت لاله واژگون

این دشت در 12 کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی کوهرنگ آرمیده است. دشت لاله های واژگون چهار محال و بختیاری یکی از زیباترین جلوه های بدیع و طبیعی این استان است تا جایی که می توان از آن به عنوان «نقاشی ممتاز خالق هستی» یاد کرد.

آبشار آتشگاه

آبشار آتشگاه لردگان دریکصد و نود  کیلومتری شهرکرد و چهل کیلومتری شهر لردگان بعد از روستای میلاس و سردشت در دره ای روح افزا و دلگشا به طول دو کیلومتر در بالادست روستای کوچک آتشگاه قرار گرفته است. روستای آتشگاه دره ای تنگ و زیبا با خصوصیات بکر و طبیعی است. در میان دره نهر خروشانی جاری بوده و مسیر آن را فضای سرسبز و بی نظیر از انواع درختان و گیاهان جنگلی فرا گرفته است.

شیب زیاد و پستی و بلندی های دره بطول 3 کیلومتر، آبشارهای متعدد کوچک و بزرگی را ایجاد نموده و در فاصله 200 متری 2 آبشار بزرگ خود نمایی می کنند. پیوند عناصر زیبای طبیعی چون دره، سبزه زار و اقلیم مناسب، فضای بسیار فرح بخشی را جهت تفرج و گشت و گذار در این مکان فراهم می آورد. این آبشار در سراسر بهار و تابستان قابل مشاهده است.

برای رسیدن به این آبشار باید 40 کیلومتری شهر لردگان، پس از روستاهای میلاس و سردشت شوش در روستای آتشگاه سفر کنید. جاده آسفالته، نشیمنگاه، آلاچیق، سرویس بهداشتی و دسترسی به روستاهای اطراف از امکانات موجود در آبشار آتشگاه لردگان است.

تالاب چغاخور

چغارخور تالابی در شهرستان بروجن در استان چهارمحال بختیاری تنها منطقه ای که می توان برف را در کنار سبزه، لک لک ها را در کنار ماهی ها و چشمه ها را در کنار پیچش بیدها در آینه برکه دوباره مشاهده کرد.

پل زمان خان

پل تاریخی زمانخان در مجاورت شهرسامان در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است. تفکر اولیه ساخت پل در این مکان به دوره ساسانیان بر می گردد. این پل به دستور زمان خان یکی از سران ایل قشقایی که زمانی دامنه کوچ آنها تا منطقه می رسید برروی رودخانه زاینده رود احداث گردید.

دهکده سیاحتی زاگرس که دارای واحدهای اقامتی و مشرف به زاینده رود و پل زمانخان است در مجاورت این پل بنا شده است. قرار گرفتن این پل بر روی آبهای زاینده رود وجود مناظر طبیعی چشمگیر اطراف در کنار اقدامات عمرانی انجام شده این منطقه را به یکی از قطب های گردشگری استان چهارمحال بختیاری تبدیل کرده است.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب ویترین جاذبه های گردشگری ایران؛ انتشارات توسعه دهندگان
  • تاریخ: یکشنبه 20 مرداد 1398 - 11:30
  • صفحه: گردشگری
  • بازدید: 2977

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 434
  • بازدید دیروز: 3056
  • بازدید کل: 23021056