Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

آران بیدگل

آران بیدگل

نوشته: مظاهر علیپور، گلایل گلپور

از کاشان و با گذر از شهرهای «آران» و «بیدگل» خود را به یکی از زیباترین نقاط کویری ایران یعنی «مرنجاب» می رسانیم.

متأسفانه تابلوهای گردشگری خیلی خوب عمل نکرده اند و از یکجای به بعد دیگر اثری ازهیچ تابلوی گردشگری نیست و ما درحالیکه حسابی گیج و درمانده از یافتن مسیر مرنجاب شده ایم سراز بیراهه ها در آورده و دور خود می چرخیم. آخرش هم مجبور به عقبگرد و پرس و جوی مجدد از اهالی شهر بیدگل می شویم. در نهایت مسیر پادگان ارتش و کارخانه فولاد را در پیش گرفته و بالاخره وارد جاده خاکی مرنجاب می شویم و مسیر 45 کیلومتری تا کاروانسرای مرنجاب را حدود یک و نیم ساعته می پیماییم.

در نهایت وقتی دیواره های کاروانسرا از دور پدیدار می گردد چنان ذوق زده می شویم که انگار دنیا را به ما داده اند. اصولا پس از پیمودن فرسنگها راه در بیابانی بی آب و علف وقتی که به چهار دیواری میرسی کلی هیجان زده می شوی چه برسد به اینکه آن چهار دیواری یک بنای تاریخی به جامانده از عصر صفوی با چهار صد سال قدمت باشد. اینجاست که حال کاروانهایی که پس از پیمودن فرسنگ ها راه در بیابان، خسته و تشنه به این کاروانسرا میرسیدند را در میابیم.

قبل از ورود به قلعه (کاروانسرای مرنجاب) دمی برلب برکه مقابلش که از قنات آب شیرین سیراب می گردد می نشینیم تا خنکای آب به روح و جانمان طراوتی بخشد. وجود این حوض زیبا با آن درختان شاه گزو تره بید دورش در این کویر بی انتها خود از عجایب روزگار است و حقا که به مثابه بهشتی است در دل کویر، محوطه اطراف قنات نیز سنگ فرش شده و از هر لحاظ جهت اتراق و نصب چادر مناسب است و از وجناتش پیداست که عده زیادی همین امشب قصد شبمانی در این مکان را دارند.

حالا از این دروازه تاریخی عبور و وارد کاروانسرایی می شویم که در سال 1012 توسط شاه عباس صفوی ساخته شده. اینجا نیز همچون همه کاروانسراهای دیگر پلانی چهار گوش دارد با حیاطی مرکزی به ابعاد 20 در 30 متر که دور تا دورش را حجره هایی فرا گرفته اند. کاروانسرا که از آجر و گچ ساخته شده و همچنین دارای شاه نشین و تعدادی اصطبل بوده تا کاروانها بتوانند چهارپایان خود را نیز در آن اسکان دهند. اما ماجرای ساخت این قلعه هم درنوع خود شنیدنی است. همانطور که می دانیم ایران از دیرباز (دوران اشکانی) در مسیر شاهراه بین المللی جاده ابریشم واقع بوده در نتیجه کاروانهای متعددی جهت تردد بین اروپا و چین به ناچار باید از ایران عبور می کردند. ازهمان دوران جهت ایجاد امنیت و رفاه در این جاده، کاروانسرهای متعددی ساخته شد اما اوج این ساخت و سازها در دوران شاه عباس بود که با ساخت و مرمت کاروانسراهای این مسیر، بزرگترین و مهمترین شاهراه تجاری، اقتصادی، نظامی، سیاسی جهان حیاتی نو پیدا کرد و الحق باید دوران شاه عباس را عصرطلایی کاروانسرها نامید. ساخت این کاروانسرا چنان بازتاب گسترده ای در چین داشت که شخص اول مملکت چین به پاس چنین خدمت ارزنده ای دوازده هزار ظرف چینی پیشکش شاه عباس کرد که تعدادی از آنها امروز زینت بخش «چینی خانه» مقبره «شیخ صفی الدین اردبیلی» دراردبیل می باشد. همچنین این دژ یا کاروانسرا از چنان اهمیتی برخوردار بود که روزانه 500 نیروی نظامی مسلح، برشش برج سنگر مانند آن به دیده بانی مشغول بودند.

دوچرخه سواری در مسیر مرنجاب

اگر قصد سفر به کویر مرنجاب را دارید طوری برنامه ریزی کنید که هم روز کویر را ببینید و هم شب به یاد ماندنی اش را تجربه کنید، هم ازطلوع خورشید حظ ببرید و هم با غروب رنگ درمانی کنید.

روستای مصرجایست که درآن با روح بیابان می توان خلوت کرد. این روستای کویری که یکی از عجایب دنیاست، در حاشیه کویرلوت، از زیباترین و عجیب ترین کویرهای ایران در شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان واقع شده است. دیدار از دشت کویر و شهر خیالی لوت، دیدار از شهرجن وپری است. وقتی به کویر می روید، روستای زیبای کویری و خانه های خشتی به شما روی خوش نشان می دهند. شترسواری دیدن آسمان شب کویر و راه رفتن برروی شنزار مصر کم از افسون مصرندارد.

روستای توریستی مصر که کاروان های شترسواری هم دارد. حدود 150 سال پیش توسط شخصی به نام یوسف بنا شده که نامش را مصر گذاشت. روستای مصر به علت موقعیت جغرافیایی و وجود تپه های ماسه بادی زیبا مورد طبیعت گردان و بیابانگردان زیادی می باشد. گذشتن از تپه ماسه های بادی زیبا تجربه ای فراموش نشدنی را برای گردشگران بجا می گذارد.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب ویترین جاذبه های گردشگری ایران؛ انتشارات توسعه دهندگان
  • تاریخ: سه شنبه 29 مرداد 1398 - 11:21
  • صفحه: گردشگری
  • بازدید: 3373

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 3028
  • بازدید دیروز: 3431
  • بازدید کل: 23001293