Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

پیش به سوی قونیه

پیش به سوی قونیه

چطور برویم؟

بستگی دارد که می‌خواهید چند روز در سفر باشید و اصلا طبع و ذائقه‌تان برای سفر کردن چطوری است. برای رسیدن به قونیه هم می‌توانید از هواپیما و تورهای مسافرتی استفاده کنید و هم از ماشین شخصی. برای گرفتن تور لازم نیست زحمت زیادی به خودتان بدهید چون اغلب تورهای مسافرتی پکیج‌هایی هم برای سفر به قونیه دارند که معمولا چهار روز و سه شب طول می‌کشد.

اما اگر می‌خواهید با ماشین به قونیه سفر کنید، قبل از هر چیز بدانید که یک جشن بیکران در پیش دارید. زیبایی مسیر و شهرهایی که سر راهتان قرار دارد، جاذبه‌های بصری، تاریخی، مذهبی و.. همه و همه از ان دست چیزهایی هستند که قطعا تا مدت‌ها طعم این سفر را زیر دندانتان نگه می‌دارد. خب لابد دارید با خودتان فکر می‌کنید که از کدام مرز سمت ترکیه بروید؟ لازم نیست خیلی قضیه را سبک و سنگین کنید، مرز بازرگان بهترین انتخاب پیش روی شماست، از آنجا به بعدش را می‌توانید از مسیر ارزوم، ارزنجان، سیواس و نیوشهیر بروید تا به قونیه برسید و بعداز زیارت حضرت مولانا و گشت و گذار در این شهر تاریخی و دیدنی و شرکت در مراسم سماع سفرتان را از سمت آنتالیا به استانبول ادامه بدهید یا مسیر ترابزون، بولو، استانبول، آنتالیا، آلاتیا، قونیه را انتخاب کنید که البته این مسیر کمی دورتر است ولی دیدن شهر بندری ترابزون به زحمتش می‌ارزد.

نکته‌های درگوشی برای سفر با خودرو شخصی

بنزین در ترکیه گران است یعنی هر لیتر آن چیزی حدود 8 تا 9 هزار تومان هزینه دارد بنابراین سر مرز باک خودروتان را پر کنید و بعد وارد ترکیه شوید در همان مرز بازرگان پلاک بین المللی را روی خودرو نصب کنید و هم برای خودتان و هم سایر سرنشین‌ها عوارض خروج بپردازید. در ضمن قبل از ورود به ترکیه باید خودرو را بیمه کنید که بهتر است این کار را هم در همان مرز انجام بدهید و سراغ آژانس‌های مسافرتی داخل شهر نروید که هزینه بیشتری را بابت بیمه دریافت می‌کنند در ضمن بر خلاف کشور‌های دیگری که اطراف ایران هستند از جمله ارمنستان، شما برای وارد یا خارج کردن خودروتان به ترکیه نیاز به پرداخت عوارض ندارید، پس مراقب باشید که سرتان کلاه نرود!

جاذبه‌های دیدنی قونیه

قونیه یکی از استان‌های بزرگ ترکیه است در شمال آنتالیا و جنوب آسکارا که به برکت حضور مولانا اسمش امروز سر زبان‌ها افتاده و پای خیلی‌ها حتی از دورترین کشورها به این بخش از ترکیه باز شده است.

  1. جاذبه آرامگاه و موزه مولانا رومی

مقبره مولانا سمبل شهر قونیه است و در واقع همان خانه‌ای است که خانواده پدری مولانا در آن زندگی می‌کردند و مجالس سماع مولانا هم در همین خانه برگزار میشده و بعد از مرگ هم در بخشی از همین خانه دفن شده است. این مقبره یک گنبد بزرگ سبز رنگ 16 وجهی است که مخروطی در قسمت بالای آن قرار گرفته است. داخل این مقبره مزار یاران و مریدان مولانا و پسرش بهاءالدین هم قرار دارد و روی هر کدام یک کلاه و دستار هست که به رسم یاد بود انجا گذاشته شده است.

این مقبره در مرکز شهر قونیه و در خیابانی به اسم مولانا قرار گرفته که شما به راحتی می‌توانید آن را پیدا کنید چون در تمام شهر تابلوهای راهنما برای رسیدن به این مقبره که انگار مرکز ثقل شهر هم هست وجود دارد.

برای ورود به موزه مولانا باید پنج لیر ترکیه بپردازید تا بتوانید از دست نوشته‌های قدیمی، قرآن‌های خطی، آلات موسیقی دوران رومی و آثار هنری دوران سلجوقی داخل موزه دیدن کنید. البته با پرداخت 15 لیره دیگر یک گوشی مخصوص هم به شما داده می‌شود که اطلاعات موزه را به زبان فارسی توی گوشی‌تان زمزمه می‌‌کند، چی از این بهتر؟!

در ضمن یادتان باشد موزه از ساعت پنج بعداز‌ظهر به بعد بسته می‌شود و عکاسی و فیلمبرداری از حرم مولانا و موزه کنار آن غیرمجاز است و می‌تواند برایتان اسباب دردسر شود.

در کنار ورودی موزه و آرامگاه مولوی، ساختمانی قرار دارد که از بازدید کنندگان با اب خنک، چای و شربت رایگان پذیرایی می‌شود و یک کافی نت هم در همین ساختمان هست که باز هم به صورت رایگان می‌توانید از آن استفاده کنید.

  1. موزه اینسه مناره

اینسه مناره با همان مناره باریک، یک مدرسه قران بوده که در قرن 13 ساخته شده است این مناره در نزدیکی تپه علاءالدین یعنی در مرکز شهر قونیه قرار گرفته و اصلا معماری زیبای مناره یکی از جاذبه‌های دیدنی منطقه است اما اگر دلتان بخواهد، می‌توانید از موزه اشیای دوران سلجوقی و عثمانی هم دیدن کنید.

  1. جاذبه تپه علاءالدین

این تپه کاملا مصنوعی است! نه، نگران نباشید از پلاستیک ساخته نشده اما در واقع یک تپه دست ساز است که توسط سلطان سلجوقی، علاءالدین کیقباد ساخته شده و امروز بیشتر در حکم یک پارک یا تفرجگاه است.

  1. مسجد علاءالدین

شاید هیچ کدام از مسجد‌های قونیه از نظر اهمیت به پای این مسجد قرن دوزادهمی نرسد این مسجد در ابتدا کلیسا بوده و بعد به مسجد تبدیل شده است منبر داخل مسجد از جمله جاذبه‌های دیدنی است که نباید فرصت تماشای آن را از دست بدهید. البته تماشای گنبد سرامیکی و رنگارنگ مسجد هم خالی از لطف نیست.

  1. تربت و مسجد شمس

این بنا بعد از ناپدید شدن شمس ساخته شده و در واقع یک مسجد کوچک است که برای ورود به آن قرار نیست هزینه‌ای بپردازید. فضای داخلی تربت شمس نسبتا کوچک است و دیوار و سقف گنبدی آن با آیات قرآن و نقوش زیبا تزیین شده است. بعضی اشعار فارسی نیز در گوشه و کنار آن دیده می‌شود.

  1. مراسم سماع

مراسم مذهبی دراویش مرید مولوی یکی از زیباترین مراسم‌هایی است که در سراسر قونیه برگزار می‌شود و شامل چرخش افراد همراه با ریتم خاص و شاعرانه موسیقی است که احساس پرواز و عرفان را در روح این دراویش زنده می‌کند.

مدرسه فرطای، موزه (خانه) آتاترک، موزه استان شناسی، موزه قویونلو، مسجد کاپی یا مسجد برج، منطقه مرام که در واقع منطقه ییلاقی در حاشیه شهر قونیه است و محل زندگی تابستانی مولانا و مریدانش بوده و اشعار مثنوی هم در آنجا سروده شده از دیگر جاذبه‌های دیدنی این شهر آرام و دوست داشتنی هستند.

کجا اقامت کنیم؟

پروموشن، اوزکابماک، بالیکیجلاو، هیلتون و ددمان، پنج هتل اصلی شهر قونیه هستند که به ترتیب سه، چهار، چهار، پنج و پنج ستاره دارند. اگر با تور هوایی به این شهر سفر کنید، معمولا یکی از این هتل‌ها برای اقامت شما در نظر گرفته می‌شود اما اگر با خودرو شخصی سفر می کنید، بهتر و به صرفه‌تر این است که با استفاده از سایت بوکینگ دات کام برای گرفتن هتل در شهر سر راهتان اقدام کنید. خیالتان هم راحت باشد چون با توجه به سرمایه‌گذاری کشور ترکیه در مورد گسترش گردشگری حتی در فصل‌های شلوغ سال هم هتل‌ها بسیاری هستند که برای مسافر جدید اتاق خالی دارند. این نکته در گوشی را هم گوشه ذهنتان داشته باشید که هتل‌ها برای مسافراتی که از طریق بوکینگ دات کام اقدام به گرفتن اتاق می‌کنند، تخفیف زیادی قائل می‌شوند.

 

متن کامل مقاله را می توانید در نشریه معیشت، شماره 2 مطالعه نمایید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: نشریه معیشت، شماره 2
  • تاریخ: دوشنبه 20 آذر 1396 - 16:36
  • صفحه: گردشگری
  • بازدید: 3866

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 2519
  • بازدید دیروز: 4121
  • بازدید کل: 23004905