Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

تبریز؛ شهر فرش، مهد مشروطه

تبریز؛ شهر فرش، مهد مشروطه

تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی، سومین شهر بزرگ ایران بعد از تهران و مشهد و دومین شهر صنعتی پس از تهران است. تبریز برای هموطنان آذری زبان یک پایتخت فرهنگی محسوب می‌شود و در طول تاریخ همواره شهری مهم و تاثیرگذار بوده است.

تبریز دارای تاریخچه ای قدیمی است و اصل بنای آن به دوران اشکانی می رسد اما در زمان سلطنت سلسله های مختلف از اهمیت آن کاسته نشد و در زمان خوارزمشاهیان، ایلخانان، اتابکان، تیموریان، آق قویونلوها، قراقویونلوها و ... همیشه مرکز مهم تجاری و سیاسی کشور بوده است. همچنین در دو دوره در زمان صفوی و قاجار نیز پایتخت اول و دوم ایران بوده است.
 
تبریز، مهد مشروطیت بوده است؛ زمانی که قیام های مشروطه خواهان در تهران سرکوب شد، ستارخان و باقرخان و دیگر مشروطه خواهان تبریزی تب انقلاب را شعله ور نگه داشتند تا جایی آن را تا اصفهان و گیلان کشاندند و زمینه را برای پیروزی مشروطه مساعد کردند.
 
از قدیم الایام همجواری تبریز با عثمانی و روسیه تزاری و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم آن را به مرکز پر رونق تجارت تبدیل کرده بود به همین دلیل است که این شهر از گذشته‌های دور جزو مهاجرپذیرترین شهرهای کشور بوده است، امروز نیز به دلیل توسعه صنایعی نظیر قطعه سازی، اتومبیل سازی، صنایع غذایی مثل بیسکوییت و شکلات مهاجران زیادی را در خود جا داده است.
 
رونق و اهمیت این شهر از گذشته‌های خیلی دور باعث شهرت جهانی آن شده ‌است؛ پس بی‌سبب نیست که تبریز دارای چندین و چند خواهر خوانده از میان معروفترین شهرهای جهان است؛ استانبول، ارزروم، ازمیر، قونیه ، وین، غزه و خجند تعدادی از خواهر خوانده های تبریز هستند.
 
تبریز شهری در محاصره کوهستان است، در جنوب شهر کوه سهند واقع شده و رود مهم تلخه رود ( آجی چای) از میان آن می‌گذرد.
 
به دلیل وضعیت اقلیمی تبریز، آب و هوای شهر در زمستان ها بسیار سرد و تابستان ها گرم و خشک است. البته اگر آلودگی که این روزها دامنگیر اکثر شهرهای بزرگ کشور شده و این شهر را هم نایب قهرمان آلودگی کشور کرده است بگذریم، لطافت هوای تبریز از قدیم زبانزد بوده و گروهی حتی وجه تسمیه آن را بعنوان محلی که گرما و تب را از بین می برد دانسته اند.
 
گذشته از همه جذابیت های تاریخی و صنعتی تبریز، در چند سال گذشته، تیم محبوب تراکتور سازی نیز از دیگر دلایل محبوبیت و جذابیت این شهر در بین هموطنان آذری‌ها شده است.
 
دیدنی‌های شهر تاریخی تبریز زیاد هستند، جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی در داخل و تا شعاع چندین کیلومتری خارج آن، سفر به تبریز را به یک خاطره مملو از زیبایی‌های بصری و تاریخی تبدیل می‌کند.
 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 283
  • بازدید دیروز: 6030
  • بازدید کل: 23026935