Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

گسست عاطفی والدین، عامل اصلی ناهنجاریهای اخلاقی جامعه امروز ما. نویسنده: محمد صالحی

گسست عاطفی والدین، عامل اصلی ناهنجاریهای اخلاقی جامعه امروز ما. نویسنده: محمد صالحی

یکی از مهمترین معضلات جامعه امروز ما، از هم گسیختگی عاطفی بین اعضای خانواده است که بصورتی حاد به جامعه متشکل از همان خانواده ها سرایت کرده و ناهنجاریهای اخلاقی فراوانی را باعث شده است...

یکی از مهمترین معضلات جامعه امروز ما، از هم گسیختگی عاطفی بین اعضای خانواده است که بصورتی حاد به جامعه متشکل از همان خانواده ها سرایت کرده و ناهنجاریهای اخلاقی فراوانی را باعث شده است .

در این مختصر ، معضل فوق در سه بخش مورد شرح واقع می شود :

  1.  تشریح مسئله و آسیب شناسی آن بصورت کلی
  2. نگاه قرآن به مسئله و راه حل مربوطه
  3. مقدمه ای بر چرایی گسست عاطفی والدین در جامعه امروز ما

1- تشریح مسئله و آسیب شناسی آن بصورت کلی:

با یک بررسی آماری و نگاهی بدور از هرگونه تعصب جنسیتی، به این نتیجه می رسیم که گسست عاطفی مذکور در ابتدای مقال، بین خود والدین، بین والدین و فرزندان و حتی بین خود فرزندان، بصورت پدیده ای حاد و بحرانی کاملا مشهود و رو به افزایش است.

از آنجا که نقش فرزندان در جامعه و آسیبهای منتهی به آنها و یا از آنها، بگونه برجسته تری قابل مشاهده و مطرح است، همگان، مسئله را در همان سطح فرزندان نگاه کرده و حداکثر به یک مرحله قبل از آن، که گسست عاطفی بین والدین و فرزندان است، برگشته و علت را جستجو می کنند.

بطور مثال: وقتی که فرزندان، خلاهای عاطفی خود را در خارج خانواده پر می کنند، بدون آنکه بتوانند معیار درستی در انتخاب دوست و یا محیط دوستی خود بیابند و در عمل آورند، یک گام به عقب رفته و والدین را مقصر این تلمبارگی خلا عاطفی فرزندان معرفی کرده و سعی در ارائه راه حلهای موضعی و مقطعی می نمایند. و این در حالیست که در این 38 ساله بعد از انقلاب، علیرغم همه آن راهکارها و ده ها کتاب تربیت کودک و نوجوان و صدها سمینار و کنفرانس حوزوی و دانشگاهی و ساعتها سخنرانی و گفتگوی مشاوران مختلف از تلویزیون ، نه تنها مشکل حل نشده ، بلکه روز بروز ، گویی آن مشاورین از مشکل بوجود آمده دورتر شده و کم کم به رقابتی با یکدیگر ، برای ارائه جلسات ، تبدیل شده ، آن هم با طراحی مشکلاتی موهوم و مهره چینی افرادی از مردم در این طرح های خود .

ولی از طرف دیگر وقتی که یکی از دو همسر ، در پی پر کردن خلاهای عاطفی خود ، که مجموعه ایست از خلاهای پیشین او و خلاهای همسرانه امروزش ، به افرادی خارج از خانواده پناه می برد ، حتی با حمایت عاطفی از آنها ، بسرعت مورد هجوم واقع شده و خود او مقصر قلمداد و بعنوان یک مجرم در محکمه جامعه مورد قضاوت و محکومیت قرار می گیرد . و علیرغم آنکه همه همان قاضیان اجتماعی ، خودشان نیز درگیر چنین معضلی هستند ، هیچکس در این امر، که علت مشکل ، خلاهای عاطفی درون خانوادگی و همسرانه اوست ، سخنی نمی گویند .

و در حقیقت ، مشکل فرزندان ، به خانواده مرتبط می شود که امریست واقعی و درست ، ولی مشکل همسر ، نه به طرف مقابلش و یا رابطه بینابین او و طرف مقابلش ، که به خود او مرتبط شده و خود او را علت مشکل می خوانند و روش انتخابی او در حل مشکلاتش را مجرمانه می خوانند .

2- نگاه قرآن به مسئله و راه حل مربوطه:

وقتی که از دیدگاه قرآن به این مسئله نگاه می کنیم ، اساس و هسته اصلی خانواده ، همسران معرفی شده و معیار درستی و یا نادرستی رفتارهای هرکدام ، در ایجاد و یا گرفتن آرامش دیگری و نتیجتا کل خانواده خوانده شده است .

و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودهٔ و رحمهٔ ان فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون – روم 21

و از نشانه های حکمت و رحمت اوست که برایتان از جنس خودتان همسرانی آفرید تا به ایشان آرامش یابید ، و میان شما دوستی و مهربانی نهاد . همانا در این ، عبرتهایی است برای مردمی که تفکر می کنند .

و در حقیقت ، حتی مشکل پناه بردن فرزندان به خارج خانواده را ، در دو مرحله قبل از خود آنها ، مطرح می کند و آن مشکلات و گسست عاطفی والدین است که به فروپاشی عاطفی فرزندان منجر شده و سپس آنها برای جبران آن به خانواده پشت کرده و به دیگران پناه می برند .

بنابراین آنچه که از قرآن فهمیده می شود ، والدین محوری بوده ، که تصمیمات در هر گونه برنامه تربیتی و آموزشی باید بر آنها متمرکز شده و یا به آنها ختم گردد و تبعا ، آرامش والدین است که باید معیار درستی رفتارها و تصمیمات آنها خوانده شده و آنگاهست که فرزندان نیز در چنین محیط آرام و سرشار از شادمانی ، رشد کرده و متعالی می شوند .

3- مقدمه ای بر چرایی گسست عاطفی والدین در جامعه امروز ما:

حال که به علت العلل مشکلات رسیدیم ، مسئله بعدی که باید مورد بررسی قرار گیرد اینست که : چرا این گسست عاطفی بین همسران بوجود آمده و آنها را به دو رقیب هم تبدیل نموده تا دو شریک و رفیق صمیمی ؟! زیرا که دو شریک و رفیق صمیمی ، در هر تصمیم ، به نتیجه بیرونی آن می نگرند ، که آیا آرامش طرف مقابل و نتیجتا شادمانی خودم را به همراه دارد یا نه ؟ ولی دو رقیب ، در هر تصمیم ، به آن فکر می کند که من چگونه می توانم به خواسته های مادی و معنوی خودم دست یابم ، هر چند از طرف مقابل خود عبور کرده و آرامش او را به مخاطره اندازم . در اینجا لذت هر فرد ، لذتی مادی و دنیایی بوده ، هر چند ظاهری غیر مادی داشته باشد .

اما در حالت اول ، لذت فرد ، لذتی است که از آرامش درونی و شادمانی او سرچشمه می گیرد ، هر چند به گذشتن از بعض منافع مادی گونه و خودخواهانه خود ، به خاطر آرامش همسر و نتیجتا آرامش کل خانواده منجر شود . برای بررسی چرایی مذکور لازم است موضوعات زیر بدور از هرگونه تعصب های جنسیتی و یا سنتهای مذهبی ، در کمیته ای تخصصی که متشکل از روانشناسان ، جامعه شناسان و حقوقدانان باشد ، مطرح و به نتیجه برسد :

  • • تغییرات خودبخودی ساختار خانواده در بعد از انقلاب
  • • تغییر جایگاه همسران در ساختار فوق و در هم ریختگی مسوولیتهای آنها
  • • ناکار آمدی قوانین مدنی موجود بدلیل بستر سنتی آنها
  • • باز تعریف کارشناسی شده ساختار جدید خانواده ها و نقش هر کدام از همسران
  • • حذف نگاه نانخور مرد بودن به زن و تغییر جایگاه او به جایگاه مشارکت در زندگی ( مادی و معنوی )
  • • باز تعریف قوانین مدنی جدید متناسب با ساختار جدید و در صورت لزوم حذف قوانین قبلی.

 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 673
  • بازدید دیروز: 2554
  • بازدید کل: 23018239