Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

چطور یــک خانه تکانی اساسی داشته باشیم؟

چطور یــک خانه تکانی اساسی داشته باشیم؟

باز هم روز های پر از نشاط و هیاهوی «خانه تکانی» از راه رسیده است و بانوان خانه حسابی مشغول به کار شده اند.

وسایل اضافه را به دیگران بدهید.
چیز هایی که زندگی تان را شلخته کرده، اهدا کنید. شاید از لباسی که دو سال است به آن دست هم نزده اید، کتابی که چندین سال است نخوانده اید و وسایل برقی غیرقابل تعمیر، استفاده نمی کنید ولی عده ای هستند که به آن  ها احتیاج دارند.

 هروسیله باید جای مشخصی داشته باشد.

بسیاری از وسیله  های خانه ما جای مشخصی ندارند و هربار بعد از استفاده به گوشه ای انداخته می شوند. برای یکایک وسیله  هایی که وارد خانه تان می کنید جای مشخصی پیدا کنید و هربار بعد از استفاده، آن وسیله را در جای مشخص قرار دهید.

 اضافه، خرید نکنید.

لازم نیست 100 رول دستمال کاغذی و یا چندعدد شوینده بخرید. داشتن چندبسته صابون فقط فضای خانه شما را محدود می کند و موجب شلختگی می شود. خودتان را مقید کنید که به اندازه خرید کنید.

 به اشیا فکر کنید.

هر روز را به مرتب کردن یک سری از وسایل اختصاص دهید و به طور کلی برای یک نمونه از اشیا یک تصمیم اساسی بگیرید و یک باره از دست مرتب کردنشان خلاص شوید.

  حالا شروع به کار کنید.

در یک خانه مرتب می توانید رشد و بالندگی بیشتری داشته باشید. می توانید کار هایی را انجام دهید که پیش از این وقت آن را نداشتید. انگیزه شما در خانه ای که همه چیز سرجای خودش قرار دارد بسیار بالاتر از آن است تا در خانه ای که هر لحظه امکان به هم ریختنش وجود دارد.

 لباس  ها:

* همه لباس  ها را دسته بندی کنید. جوراب ها، لباس  های زیر، لباس  های خانگی، رسمی ، مجلسی و مهمانی. در یک سال گذشته کدام لباس  ها را اصلا به تن نکرده اید؟ لباس  های فرسوده تان را برای چه نگه داشته اید؟ کدام لباس  های قابل استفاده به سایز شما نمی خورد؟ حتما کسانی به لباس  های قابل استفاده شما که با هر بهانه ای کنارشان گذاشتید احتیاج دارند.
* لباس  هایی را که قطعا می خواهید آویزان شوند روی چوب لباسی آویزان کنید. بهتر است لباس های بلندتر  مثل مانتو، بارانی، پالتو در گوشه سمت راست و لباس های کوتاه  از سمت چپ چیده شود. لباس  های مشابه را کنارهم آویزان کنید. پیراهن  ها کنار هم، شلوار ها کنار هم.
* لباس  ها را به شکل عمودی داخل کمد لباس تان بچینید تا با یک نگاه همه لباس هایتان را ببینید. این روش حجم بسیار کمتری از کشو را اشغال می کند. بهتر است لباس ها، شلوارها، روسری  ها در ردیف  ها و حتی کشو های جداگانه ای قرار بگیرند.

 کتاب  ها:

* آیا کتاب  های بدون استفاده که فقط هربار زحمت جا به جا کردن و یا خاک گیری دارند شما را اذیت نمی کند. لزومی ندارد کتاب درسی بدون استفاده در کتابخانه تان باشد. شما هیچ گاه به سمت کتابی که 10 سال است آن را نخوانده اید، نمی روید. پس بهتر است فرصت خواندن آن کتاب را به فرد دیگری بدهید.
*کتاب  های شعر، رمان، آموزشی و موضوعات مختلف را از هم تفکیک و سعی کنید نسبت به ضخامت به طور هماهنگ بچینید.
* کتاب  ها را روی هم انباشته نکنید و به صورت عمودی در قفسه هایتان بچینید.
*سندها، مدارک، قبوض آب و برق و تلفن، دفترچه راهنما و گارانتی ها، شناسنامه و دفترچه بیمه را در یک پوشه و به تفکیک قرار دهید تا از خطر ناپدید شدن در امان بمانند.

 ظروف:

*همه ما یک سری ظرف داریم که فقط هنگام خانه تکانی آن  ها را می بینیم و هربار بعد از شستن دوباره سر جایشان می گذاریم. آیا به این فکر کرده اید وقتی از آن  ها استفاده نمی کنید چرا باید بخشی از وقت و زندگی شما را پر کنند؟ بهتر است به خودتان وعده استفاده ندهید.
*در کابینت  های آشپزخانه برای هرچیزی حتی کوچک ترین ظرف یک جای مخصوص مشخص کنید.
* تمام ظروف خانه را یک بار با مواد شوینده ای قوی تر از آنچه به طور روزانه استفاده می کنید، بشویید و بگذارید خشک شوند. حالا از نو کابینت هایتان را تمیز کنید.
*ادویه  های اضافی، حبوبات بی استفاده فقط موجب آمدن پشه و موجودات موذی در مهم ترین بخش خانه می شوند.
* از وسیله  های انبارسازی و تفکیک استفاده کنید. مثل ظروف پلاستیکی تفکیک قاشق، چنگال، چاقو. می توانید جعبه  های کفش بدون استفاده را کادو کنید و دستمال  های آشپزخانه را درون آن نگهداری کنید.
*یک بار در هفته و به طور جدی تر ماهی یک بار یخچال را تمیز کنید.

 متفرقه ها:

**هدیه  هایی را که هیچ وقت از آن  ها استفاده نکرده اید به فرد نیازمندی هدیه بدهید.
 * عطر و ادکلن  هایی که تمام شده اند یا تاریخ انقضای آن  ها گذشته است یا لوازم آرایشی را که از آن  ها استفاده نمی کنید بیرون بریزید.
* وسایل شکسته را بیخود نگهداری نکنید. وسایلی را که قابل تعمیر نیستند دور بیندازید.

 برای بهتر کار کردن این نکات را رعایت کنید:

* قبل از شروع ، کار ها را فهرست و روی یخچالتان نصب کنید و بعد از تمام شدن هر مرحله کنارش یک تیک بزرگ بزنید. اما بدانید همه کار های خانه به چیز هایی که نوشتید محدود نمی شود.
*در زمان انجام کار جمله «بعدا این کار را انجام می دهم» و « الان موقع این کار نیست» را از ذهنتان کاملا بیرون کنید.
*از کار های سخت تر شروع کنید. پاکسازی قسمت  های به هم ریخته تر به شما انرژی زیادی می دهد. اتاق نشیمن را برای آخرین مرحله قرار دهید.
**دستمال هایتان را بلافاصله بعد از کار بشویید و خشک کنید.
*از قبل چند کیسه زباله بزرگ خریداری کنید و دور ریختنی هایتان را داخل آن  ها بریزید.
*تا می توانید وسایل مختلف و همسو را تفکیک کنید. آنقدر که تفکیک بیشتر امکان پذیر نباشد. وسیله  های تفکیک کننده نیز مانند تخته  ها یا قفسه  ها می توانند کمک کنند.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 1144
  • بازدید دیروز: 3056
  • بازدید کل: 23021766