Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

نکاتی مهم برای خانه تکانی شب عید

نکاتی مهم برای خانه تکانی شب عید

  • آشپزخانه

تمیز کردن آشپزخانه شاید یکی از سخت ترین قسمت ها در تمیز کردن هر خانه ای باشد. شما می توانید با ترفندهای زیر به جای استفاده از مواد شیمیایی با مواد طبیعی و در دسترس آشپزخانه تان را تمیز کنید.

تمیز کردن آشپزخانه این بار با مواد طبیعی
آشپزخانه قلب خانه است و هر روز همه ما ساعات زیادی را در آنجا سپری می کنیم بنابر این آشپزخانه محلی است که به سرعت کثیف می شود و پاکیزگی آن برای سلامت انسان مهم است. به گزارش سیمرغ در این مقاله به ترکیبی از راه حل های طبیعی و صنعتی برای تمیز کردن آشپزخانه اشاره شده است که با استفاده از این راهکارها می توان از آشپزخانه های درخشان و بهداشتی برخوردار شد.

تمیز کردن آسیاب قهوه با برنج خام
برای تمیز کردن آسیاب قهوه کافی است یک مشت برنج خام را در آسیاب ریخت، آسیاب را روشن کرد، برنج های پودر شده را از آسیاب بیرون ریخت و بعد آسیاب را با یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی تمیز کرد. با این کار نه تنها آسیاب تمیز می شود بلکه روغن های ناشی از دانه های قهوه نیز بطور کامل پاک می شود.
تمیز کردن سطح زیر یخچال و فریزر با چاپستیک
برای تمیزکردن سطح زیر یخچال و فریزر از هر گونه جرم و خرده ریز، کافی است یک حوله کاغذی را با افشانه تمیزکننده همه جانبه مرطوب کرد و آن را به دور یک چاپستیک (چوپک غذا خوری چینی) پیچید و بعد این چاپستیک را زیر سطح یخچال و یا فریزر کشید.
تمیز کردن درزهای میز آشپزخانه با ترکیبی از آب لیموترش و جوش شیرین
برای تمیز کردن درزهای روی سطح میزهای چوبی آشپزخانه کافی است چند قاشق چایخوری جوش شیرین را با چند قطره آبلیموترش مخلوط و یک خمیر درست کرد. بعد این خمیر را همه جای میز پهن کرد و با یک اسفنج این خمیر را روی میز مالید؛ بعد از پنج دقیقه می توان خمیر را از روی میز شست.
تمیز کردن چاهک سینک ظرفشویی
برای تمیز کردن چاهک سینک ظرفشویی، بهتر است سرکه را درون قالب یخ ریخت و در فریزر گذاشت تا یخ بزند، بعد چند قطعه یخ سرکه را بر روی چاهک سینک ظرفشویی قرار دارد و آب در حال جوش بر روی آن ریخت. انداختن چند برش لیموترش در آب در حال جوش نیز می تواند بوی ناشی از چاهک سینک ظرفشویی را از بین ببرد.
تمیز کردن محفظه مایکروویو با ترکیب آب و سرکه
برای تمیز کردن هفتگی محفظه مایکروویو، می توان سه قاشق غذا خوری سرکه و دو فنجان آب را در یک کاسه شیشه ای قابل استفاده در مایکروویو ریخت و آن را داخل فر مایکروویو گذاشت و مایکروویو را برای چهار دقیقه روشن کرد. بعد چهار دقیقه کاسه را از مایکروویو بیرون آورد و داخل مایکروویو را که از بخار پوشیده شده است با پارچه نرم مخصوص مایکروویو پاک کرد.
تمیز کردن تابه چدنی
تابه چدنی را می توان با نمک های درشت و یک اسفنج زبر تمیز کرد؛ با مالیدن دانه های درشت نمک به وسیله یک اسفنج زبر بر کف یک تابه چدنی می توان بقایای غذا را از کف تابه پاک کرد و بعد تابه را با آب گرم شست. بعد از شستشو تابه را با مقداری روغن زیتون و روغن سبزیجات چرب کنید.
پاک کردن رسوبات پودر ظرفشویی از ماشین ظرفشویی
برای از بین بردن رسوبات پودر یا مایع ظرفشویی از ماشین ظرفشویی، ماشین خالی ظرفشویی را با چرخه شستشویی که درجه حرارت آب در آن بالا است، روشن کنید. سپس زمانی که چرخه شستشو به نیمه رسید، ترکیبی از دو فنجان سرکه و چند قطره آب لیموترش را به آب گرم داخل ماشین ظرفشویی اضافه کنید و زمانی که چرخه شستشو به اتمام رسید محفظه داخل ماشین ظرفشویی را با یک اسفنج نرم تمیز کنید.

  • سرویس بهداشتی

شیر آلات بخش مهمی از بخش های دکوراسیون خانه را به خود اختصاص می دهند و براق بودن شیرهای آب می تواند نشانه ای از پاکی و تمیزی باشد. البته دقت داشته باشید که برای تمیز کردن این بخش باید نکات خاصی را نیز رعایت کنید.

_ لکه های کوچک سفید روی شیر آب، براقی و شفافیت را از بین می برند و دلیل پیدایش این لکه ها بر اثر رسوب کردن مواد معدنی موجود در آب بر سطح شیر آب یا لوله های پایین آن بوجود می آیند. قبل از هر چیزی تاکید می گردد به هیچ عنوان از پاک کننده های اسیدی و شیمیایی نظیر جوهر نمک، وایتکس و سیم های ظرفشویی استفاده ننمایید که باعث از بین رفتن پوشش نیکل شده و شیرآلات را از شرایط ضمانت خارج می نماید.
_ بهترین راه برای شستشوی شیرآلات استفاده از محلول آب و صابون است که رنگ طبیعی آنها را حفظ می کند و باعث براق شدن می شود. بهتر است از اسکاج های نرم و اسفنجی استفاده کنید تا خطی روی آن ها ایجاد نشود.
_ برای جلوگیری از جرم گرفتن شیر آلات شستن پی در پی آن در پایان هر روز و خشک نمودن توسط حوله ای نرم لازم است.
_ حتی آب خالص هم قادر به پاک کردن شیرآلات است در صورتی که این شستشو مداوم و روزانه باشد ولی باز هم در صورتی که از مواد شوینده ساده استفاده کنید بهتر است.
_ سرکه (ترجیحاً سفید) یکی از مواد طبیعی است که می توانید از آن استفاده کنید. بسیاری از افراد باتجربه محلول سرکه و آب را بهترین تمیز کننده و براق کننده شیر آلات می دانند.

برای پاک کردن این رسوبات یک حوله کاغذی را کاملا به سرکه آغشته کنید. حوله کاغذی را دور محل لکه ها بپیچید و ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس لکه ها را با استفاده از یک حوله کاغذی خشک به راحتی پاک کنید. فقط توجه داشته باشید که استفاده از سرکه به علت خاصیت اسیدی بودن آن می تواند باعث از بین رفتن رنگ شیرهای آب رنگی و شیرهای برنجی بشود.

 در صورتی که از شیرهای بی رنگ و معمولی رایج استفاده می کنید، می توانید با خیال راحت از سرکه به عنوان یک براق کننده قوی برای پاک کردن رسوبات به جای مانده بر روی شیرهای آب استفاده کنید.

نکته بسیار مهم
اگر برای تمیز کردن سرویس خود از جوهر نمک استفاده می کنید قبل ریختن جوهر نمک حتما روی شیر را با پلاستیک بپوشانید زیرا دود جوهر نمک رنگ شیرآلات را از بین می برد. برای استفاده از جوهر نمک در سرویس بهداشتی بعد از ریختن جوهر نمک در محیط درب آن را نبندید و سریع محیط را بشویید زیرا گاز و دود جوهر نمک رنگ شیرآلات را از بین می برد.

 

 

  • دیوارها 

دیوارها با وجودعمودی بودن، جزو سطوحی هستند که کثیف شده، لازم است سالی یکی دو بار تمیز شوند. این بار دیوارها را جور دیگر تمیز کنید. با ما همراه شوید.

* ابر اسفنجی خشک

* مایع ظرفشویی

* برس نرم زمین شور

* چند عدد اسفنج

* دستمال های حوله ای

* روزنامه باطله

* 2 عدد سطل

* نردبان

 کف زمین نزدیک دیوار، روزنامه یا حوله بیندازید. با یک برس خیلی نرم ابتدا گردوغبار و چیزهای چسبیده به دیوار را بگیرید. در ادامه از یک ابر اسفنجی خشک استفاده کنید تا کثیفی های روی دیوار را پاک کند. 3 /1 یکی از سطل ها را با آب گرم پر کنید. مقداری مایع ظرفشویی به اندازه ای که یک سینک پر از ظرف را تمیز کند، به سطل اضافه کنید. این سطل تمیزکننده شما خواهد بود. سطل دوم را خالی نزدیک سطل قبلی قرار دهید و از آن برای فشار دادن اسفنج استفاده کنید. کمی از اسفنج را داخل سطل تمیزکننده تا حد مرطوب شدن فرو ببرید. دیوار را از بالا به پایین با این اسفنج تمیز کنید. برای جاهای بلند از نردبان استفاده کنید. بعد از تمیز کردن هر قسمت، اسفنج را داخل سطل خالی فشار دهید. لک های باقی مانده را تمیز کنید. این مراحل را تا تمیز شدن کامل دیوار ادامه دهید. با استفاده از دستمال حوله ای، دیوار را خشک کنید.

 

  • شیشه ها

برخلاف تصور بسیاری از مردم بهترین زمان برای تمیز کردن شیشه صبح ها نیست! بلکه برعکس عصرها آنهم هنگام غروب می باشد. زمانی که آسمان هنوز روشن است اما نور آفتاب دیگر تابش مستقیم ندارد. شاید باور نکنید اما بهتر از آن روزهایی است که هوا کمی ابری است و بارانی نمی بارد، به عبارتی خورشید زیر ابر می باشد. می پرسید چرا؟ برای آنکه تابش نور خورشید به شیشه و گرمایی که در آن تولید می کند باعث تبخیر و خشک شدن سریع آب یا مایعی که برای تمیز کردن شیشه از آن استفاده می کنید، می شود و زمانی برای شما باقی نمی گذارد تا با دستمال شیشه را تمیز کنید و عملا شما دستمال را روی شیشه تقریبا خشک خواهید کشید.

اما چگونه شیشه را تمیز کنیم؟ فرض را بر این می گذاریم که نمی خواهیم از تمیزکننده های شیمیایی برای اینکار استفاده کنیم. آب سرد بهترین انتخاب برای حرفه ای هایی می باشد که شیشه های ساختمان های بسیار بزرگ را تمیز می کنند.

اگر شیشه ها خیلی کثیف باشند کافی است 2 تا 3 قاشق غذاخوری سرکه را در یک گالن (حدود 4 لیتر) آب سرد مخلوط کنید و از محلول به دست آمده برای تمیز کردن استفاده کنید. برای دستمال کشیدن بهتر است که از ارزان ترین وسیله یعنی روزنامه های باطله استفاده کنید، چرا که بهتر از آن چیزی پیدا نخواهید کرد. قسمت بیرونی شیشه را به صورت عمودی و قسمت داخلی را به صورت افقی با روزنامه تمیز کنید. در این صورت چنانچه قسمتی از شیشه کماکان کثیف باشد به سادگی خواهید فهمید که مربوط به کدام طرف می باشد، این مشکلی است که اگر اقدام به تمیز کردن شیشه کرده باشید حتما با آن برخورد کرده اید.

  • مبلمان

بخار متصاعدشده از دستگاه بخارشوی به وسیله مقدار اندکی آب تولید می شود و همین حجم اندک باعث می شود رطوبت کم و بخار با حرارت بسیار بالا درون سطوح و درزها نفوذ کند و به تمیزی آنها منجر شود. این بخار معمولا برای سطوح هایپرآلرژن هم قابل استفاده است و چون در آن از هیچ ماده شوینده شیمیایی استفاده نمی شود، خطری برای مبتلایان به آلرژی در بر ندارد. حرارت بالای این بخار می تواند قارچ ها و باکتری های مبلمان را از بین ببرد و خانه تان را عاری از آلرژی کند.

در مورد استفاده از شامپو فرش برای نظافت مبلمان هم باید بگویم که این محصولات، آلودگی را درجا از بین می برند اما چون مبل پس از شامپو فرش کشیدن، دیگر آب کشی نمی شود و در آن باقی می ماند و خشک می شود، این می تواند باعث پخش ذرات آلودگی در سطح مبل شود.

پس بهتر است بعد از شامپو کردن مبل های تان، با یک بخارشوی یا جاروبرقی معمولی، ذرات آلوده روی مبل ها را از بین ببرید.

 

شما نیز می توانید نظرات خود را با سایر اعضا در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 3849
  • بازدید دیروز: 3431
  • بازدید کل: 23002114