Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

آن چه باید برای پیشگیری از معلولیت ها بدانیم - قسمت آخر (جلد 2)

آن چه باید برای پیشگیری از معلولیت ها بدانیم - قسمت آخر (جلد 2)

احتمالاً شنیده اید که می گویند «سلامتی تاجی است برسر افراد سالم که فقط افراد بیمار آن را می بینند»، آیا معنای این عبارت را می دانید؟

خیابان یا میدان جنگ؟! رانندگی یا نبرد خودرو به خودرو؟!

درست است که شما در حال حاضر رانندگی نمی کنید اما شاهد رانندگی اطرافیان خود هستید و درآینده نزدیک نیز خودتان راننده خواهید شد پس باید رانندگی را نه شیوه رایج (تهاجمی و طلبکارانه) بلکه شیوه درست یاد گرفت. راننده مسئولیت بزرگی بر دوش دارد که متأسفانه اغلب به آن توجه نمی شود. سلامت و جان راننده، مسافران خودرو و رانندگان و مسافران خودروهای دیگر و عابران پیاده در گرو میزان دقت و شیوه رانندگی راننده است.

بارها در مورد وضعیت بد رانندگی از راننده ها شنیده ایم ولی جالب این است که اگر به رانندگی بسیاری از این افراد شاکی توجه کنیم می بینیم که خودشان درست رانندگی نمی کنند! مشکل این است که به خودمان و رفتارهای خودمان توجه نمی کنیم و راحت ترین راه را انتخاب می کنیم یعنی تقصیر را به گردن دیگران می اندازیم. درحالی که اگر هرکس سعی کند که اصلاح را از خود شروع کند، قطعاً شرایط جور بهتری خواهد شد.

وضعیت رانندگی و حوادث رانندگی، با تغییر همین نگرش ها و رفتارهای قانون مند، اصلاح می شود. پس لازم است هرکس، اصلاح را از خودش شروع کند!

یکی از عوامل مهم حوادث رانندگی، رانندگی تهاجمی و پرخاشگرانه است. رانندگی تهاجمی شیوه رانندگی است که در آن راننده در حین رانندگی به انجام اعمالی خشن، هیجانی و خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی دست می زند. رفتارهایی مانند:

        - بوق زدن های طولانی مدت

        - چراغ زدن برای ایجاد فشار بر دیگر رانندگان و عابران

        - تهدید و توهین کلامی و جسمی

        - سد راه کردن

        - ممانعت از سبقت

        - کم کردن غیرعادی فاصله طولی و عرضی با خودرو دیگر به منظور تلافی و یا اجبار وی به تغییر مسیر

        - حرکت سریع و تعقب و گریز

        - تغییر مسیرهای ناگهانی

        - رانندگی در خلاف جهت

در این شیوه رانندگی، راننده شدیداً تحت تأثیر احساسات و هیجانات خود است. این سبک رانندگی در افراد با شخصیت های خود خواه، ناشکیبا، بی قرار، عصبی، بی دقت و قدرت طلب و افراد قانون گریز، کسانی که نسبت به دیگران بی اعتنا هستند یا احساس خصومت می کنند و قدرت کافی در مهار احساسات و هیجانات خود ندارد، بیش تر مشاهده می شود. به عبارتی این شیوه رانندگی به جای این که نشانه مهارت و دست فرمان خوب راننده باشد، ریشه در مسایل روانی و خصیصه های شخصیتی افراد و ضعف در مهار هیجانات و احساسات فرد دارد. این رفتارها در مواردی مانند کندی حرکت و شلوغی، گرما و آلودگی هوا و آلودگی صوتی بیش تر دیده می شود.

توصیه های زیر، نکات ایمنی است که باید راننده به آن ها توجه جدی داشته باشد. این نکات را بخوانید و ببینید آیا اطرافیان تان در هنگام رانندگی به این نکات توجه می کنند؟ با خواندن این نکات متوجه می شویم که متأسفانه حتی اطرافیان ما هم به این نکات توجه نمی کنند.

 

در هنگام رانندگی توجه داشته باشیم که:

        - از ایجاد شرایطی که به تحریک و عصبانی شدن سایر رانندگان منجر می شود خودداری کنیم.

        - فاصله مناسب و ایمن خود را خودروهای دیگر حفظ کنیم. هیچ گاه با فاصله اندک به تعقیب خودروها نپردازیم.

        - اگر در خط سرعت رانندگی می کنیم و راننده ای می خواهد از ما سبقت بگیرد به وی اجازه دهیم تا عبور کند.

        - از بوق خودرو و نور چراغ بالا، درست و به موقع استفاده کنیم و از نشان دادن حرکات دست یا صورت بی مورد و توهین آمیز جداً خودداری کنیم.

        - در زندگی روزمره همیشه سعی می کنیم از اشخاص نامتعادل و به اصطلاح مشکل دار فاصله بگیریم، پس در رانندگی هم از رقابت و درگیر شدن با رانندگان پرخطر و تهاجمی پرهیز کنیم.

        - هرگاه با راننده ای عصبانی مواجه شدیم به خشم او دامن نزنیم. از برقراری تماس چشمی با راننده خشمگین خودداری کنیم.

        - اگر احساس کردیم که مقصر هستیم، اشتباه خود را بپذیریم و فوراً با بالا آوردن دست نشان دهیم متوجه اشتباه خود شده ایم و غذر خواهی کنیم.

        - هیچ گاه رفتار اشتباه رانندگان را تلافی نکنیم. در هنگام رانندگی مسئول «ادب کردن» رانندگان دیگر و عابران نیستیم!

        - هرگاه راننده ای ما را به مبارزه طلبید یا سعی در تحریک ما داشت، نفس عمیقی بکشیم و بدون توجه، به مسیر خود ادامه دهیم.

        - با آرامش رانندگی کنیم و سعی کنیم زود از کوره در نرویم. مهم درست و با آرامش رانندگی است نه نوع و مدل ماشینی که داریم.

        - به هنگام خستگی، خواب آلودگی، عصبانیت و اضطراب رانندگی نکنیم.

        - معمولاً فقط رانندگی دیگران را تحلیل و قضاوت می کنیم و خود را عاری از اشتباه فرض می کنیم درصورتی که اگر سعی کنیم رانندگی خود را از دید سایر افراد ببینیم متوجه می شویم در بسیاری موارد خودمان هم به همان شیوه رانندگی می کنیم؛ به جای قضاوت دیگران به رانندگی خود توجه کنیم.

        - برای ما آدم ها، مهم است که دیگرانی که حتی نمی شناسیم در مورد ما چگونه قضاوت می کنند. حواس مان باشد همان طور که شیوه صحبت کردن، منش و ظاهر ما بخشی از روحیات و شخصیت ما را نشان می دهند، شیوه رانندگی ما نیز آشکار کننده وضعیت روانی و شخصیت ماست.

        - زیاده از حد به مهارت رانندگی خود اطمینان نداشته باشیم؛ حتی با تجربه ترین رانندگان هم به دلیل خطاهای محاسباتی و ادراکی در معرض خطر حوادث رانندگی هستند.

        - درمسیری 100 کیلومتری، تفاوت زمانی رانندگی با سرعت 110 کیلومتر در ساعت با رانندگی با سرعت 95 کیلومتر در ساعت، فقط 9 دقیقه است. آیا 9 دقیقه، ارزش به مخاطره انداختن جان خود و دیگران را دارد؟

        - هنگام رانندگی دمپایی و کفش پاشنه بلند نپوشیم.

        - معمولاً خانواده ها شب پیش از سفر دیر می خوابند و صبح زود از خواب بلند می شوند، همین عامل موجب خواب آلوده بودن راننده هنگام رانندگی می شود، لذا مسافران و به خصوص راننده بهتر است شب قبل از سفر به خوبی استراحت کند.

        - هدف از سفر در کنار هم و شاد بودن است. برای رسیدن به مقصد عجله نکنیم، سعی کنیم هنگام رانندگی هر دو ساعت یک بار به مدت 10 دقیقه کنار جاده توقف و استراحت کنیم.

        - منتاسب با شرایط آب و هوا رانندگی کنیم. در هنگام برف و باران لازم است آهسته تر حرکت کنیم و فاصله ایمنی با خودروها را افزایش دهیم.

        - هیچ گاه کودکان را در صندلی جلوی خودرو ننشانیم یا بغل نکنیم. با استفاده از صندلی مخصوص کودک در خودرو، می توان خطرات ناشی از حوادث رانندگی در کودکان را تا 75% کاهش داد.

        - کودکان به دلیل جثه کوچکشان به راحتی از چشم رانندگان دور می مانند. هنگام حرکت از نبودن کودک در اطراف خودرو مطمئن شویم و هیچ گاه کودکان را تنها در پارکینگ ها و اطراف خودرو رها نکنیم.

 

در پایان

امیدواریم که هیچ گاه دچار تصادفات رانندگی نشوید اما به عنوان یک توصیه مهم لازم است بدانید:

در صورت تصادفات از جابجایی مصدومین جداً خودداری کنید. تنها در صورتی که مصدومی در خطر بسیار جدی مثل آتش سوزی یا سقوط... باشد، می توان با رعایت اصول اولیه ایمنی و ثابت نگه داشتن گردن و ستون مهره ها، وی را جا به جا کرد. گاهی جابجایی غیراصولی مصدومان، باعث شدیدتر شدن مشکل و ایجاد عوارض جبران ناپذیری مثل ضایعات شدید نخاعی در فرد مصدوم می شود، بنابراین سعی کنیم به مصدومان در همان وضعیتی که با آن ها مواجه شدیم کمک کنیم و سریعاً پلیس و مرکز فوریت های پزشکی را مطلع کنیم.

 

 

بدلیل حفظ حقوق مولف، متن کامل کتاب در این سایت ارائه نمی‌شود.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب آنچه باید برای پیشگیری از معلولیت ها بدانیم، انتشارات صالحیان
  • تاریخ: شنبه 20 اردیبهشت 1399 - 17:14
  • صفحه: سلامت
  • بازدید: 3897

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 3891
  • بازدید دیروز: 1940
  • بازدید کل: 22922830