Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

آن چه باید برای پیشگیری از معلولیت ها بدانیم - قسمت پنجم

آن چه باید برای پیشگیری از معلولیت ها بدانیم - قسمت پنجم

احتمالاً شنیده اید که می گویند «سلامتی تاجی است برسر افراد سالم که فقط افراد بیمار آن را می بینند»، آیا معنای این عبارت را می دانید؟

به تغذیه خود توجه کنیم

یکی از نکات کمک کننده به حفظ سلامت بینایی، توجه به تغذیه سالم و مناسب است. همچنین در برخی موارد مشکلات چشمی مانند آب مروارید (کاتاراکت)، آب سیاه (گلوکوم)، کم بینایی و نابینایی، ناشی از عوارض بیماری هایی مانند فشار خون بالا، دیابت و مشکلات عروقی هستند که در اثر تغذیه ناسالم ایجاد می شوند. برخی از مهم ترین موادی که به سلامت چشم کمک می کنند عبارت اند از ویتامین های A،E و C و امگا -3.

ویتامین A و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) در میوه و سبزی هایی به رنگ زرد و نارنجی مثل هویج، زرد آلو، انبه، همچنین شیر و لبنیات، جگر، ماهی، زرده تخم مرغ و انواع سبزی های برگ سبز یافت می شود. کمبود ویتامین A باعث شب کوری و اختلال دید در شب و تاریکی می شود. که در صورت عدم درمان، باعث خشکی شدید قسمت های مختلف چشم و ایجاد زخم، عفونت و نابینایی می شود.

ویتامین C می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و یا کاهش فشار چشم مانع آب سیاه شود. ویتامین C را باید به صورت روزانه مصرف کرد زیرا بدن انسان نمی تواند آن را بسازد و یا به مدت طولانی ذخیره کند. مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو و نارنگی)، فلفل دلمه ای، انواع توت، کلم، کلم بروکلی از منابع غنی ویتامین C هستند.

ویتامین E در پیشگیری از آب مروارید و تخریب لکه ی زرد (ماکولا) در شبکیه نقش دارد. بهترین منبع ویتامین E تخمه آفتاب گردان، بادام، فندق است.

امگا – 3 از دیگر موادی است که در پیشگیری از مشکلات بینایی مانند فشار چشم و آب سیاه (گلوکوم) موثر است. این ماده در بدن ساخته نمی شود و لازم است از طریق خوردن مواد غذایی تامین شود. بهترین منبع غذایی امگا – 3، ماهی و روغن ماهی است.

 

عینک آفتابی را فراموش نکنیم

اشعه فرا بنفش (UV)، مضرترین بخش نور خورشید است که می تواند موجب مشکلات چشمی کوتاه مدت مانند تاری دید، قرمزی چشم، ریزش اشک، دردناک شدن چشم و اختلال موقت دید و یا در طولانی مدت موجب مشکلات دائمی مانند صدمه به منطقه زرد شبکیه چشم، آب مروارید، ناخنک چشم و یا سرطان چشم شود. به همین دلیل است که محافظت چشم در برابر نور خورشید، امری مهم و لازم است. بسیاری از افراد، عینک آفتابی را وسیله ای تزئینی و نشانه مدگرایی می دانند اما چشم پزشکان توصیه جدی می کنند که افرادی که زمان بیشتری را در معرض نور خورشید هستند مانند کودکان، نوجوانان، کشاورزان... از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنند. عینک آفتابی استاندارد را باید از عینک فروشی ها تهیه کرد زیرا غیراستاندارد بودن عینک آفتابی باعث صدمه بیشتر به چشم می شود. در حالت طبیعی در محیط های پرنور، مردمک چشم به صورت خودکار تنگ می شود تا میزان نور ورودی به چشم را مهار کند ولی در هنگام استفاده از عینک، با توجه به تیره بودن شیشه ها، مردمک ها گشاد می شوند ولی به دلیل غیر استاندارد بودن شیشه، اشعه ماوراء بنفش جذب شیشه نمی شود و در نتیجه میزان بیشتری اشعه نسبت به حالت طبیعی وارد چشم می شود.

 

حواسمان به لنزهای چشمی باشد

می دانیم که برخی از افراد براساس تجویز پزشک به جای عینک از لنز عدسی استفاده می کنند. این گروه باید اصول بهداشتی را در هنگام استفاده از لنزهای چشمی کاملاً رعایت کنند زیرا عدم رعایت اصول بهداشتی می تواند باعث عفونت چشم، صدمه به قرینه و حتی در مواردی مشکلات بینایی شود.

همچنین در برخی موارد نوجوانان و جوانان به منظور زیبایی از لنزهای رنگی استفاده می کنند. نوع بی کیفیت و ارزان قیمت این لنزها گاهی در مکان هایی مثل آرایشگاه و یا فروشگاه لوازم آرایشی فروخته می شوند. حتی گاهی این لنزها را افراد کرایه می دهند که با توجه به مصرف آن توسط افراد دیگر، خطر ایجاد عفونت و صدمات جدی به چشم را به همراه دارند. بنابراین استفاده از لنزهای تماسی باید با نظر پزشک متخصص و رعایت کامل اصول بهداشتی (اطمینان از نو و سالم بودن لنز، شستشوی دست، شستشوی لنز، استفاده از محلول های نگهداری مخصوص لنز،...) انجام شود.

 

معاینات دوره ای چشم

به منظور حفظ سلامت چشم و پیشگیری از ببیماری های چشمی لازم است تا همه افراد معاینات دوره ای چشم را جدی بگیرند. در این معاینات بسیاری از بیماری های چشمی در همان مراحل ابتدایی شناسایی و قبل از ایجاد مشکلات جدی، درمان می شوند در جدول زیر معاینات چشمی دوره های سنی مختلف آمده است و با مطالعه آن می توان وضعیت مراجعه به چشم پزشک را ارزیابی کرد. همچنین باید این نکته را به دیگر افراد خانواده اطلاع داد و آن ها را از اهمیت معاینات دوره ای آگاه کرد.

 

 

یادتان باشد جدول بالا در مورد افراد سالم است و مواردی مانند داشتن سابقه بیماری چشمی فرد، استفاده از لنز و عینک، وجود سابقه بیماری چشمی در خانواده، بیماری های تأثیرگذار بر سلامت چشم (مثل بیماری قند و یا بیماری های خود ایمنی)، مصرف داروهایی که برچشم تأثیر دارد و یا سابقه عمل جراحی چشمی لازم است معاینات دوره ای مطابق با نظر چشم پزشک انجام شود.

لازم است در صورت وجود هرگونه تاری دید، سوزش، خارش، دو بینی، احساس مگس پران یا جرقه در چشم، به پزشک متخصص مراجعه شود.

 

 

بدلیل حفظ حقوق مولف، متن کامل کتاب در این سایت ارائه نمی‌شود.

بخش بعدی متن را می‌توانید در آن چه باید برای پیشگیری از معلولیت ها بدانیم - قسمت ششم مطالعه نمایید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب آنچه باید برای پیشگیری از معلولیت ها بدانیم، انتشارات صالحیان
  • تاریخ: یکشنبه 14 اردیبهشت 1399 - 08:17
  • صفحه: سلامت
  • بازدید: 2517

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 1482
  • بازدید دیروز: 4142
  • بازدید کل: 23008010