Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

آن چه باید برای پیشگیری از معلولیت ها بدانیم - قسمت دوم

آن چه باید برای پیشگیری از معلولیت ها بدانیم - قسمت دوم

احتمالاً شنیده اید که می گویند «سلامتی تاجی است بر سر افراد سالم که فقط افراد بیمار آن را می بینند»، آیا معنای این عبارت را می دانید؟

سلامت دستگاه اسکلتی – عضلانی

حتما همه شما در مورد دستگاه اسکلتی – عضلانی بدن خوانده و یا شنیده اید. این دستگاه دارای 4 وظیفه اصلی است:

  1. حرکت: استخوان ها به کمک عضلات، زرد پی ها، رباط ها، غضروف ها و اعصاب حرکتی وظیفه به حرکت درآوردن بدن را برعهده دارند.
  2. نگه داری اعضای بدن: ستون مهره ها و استخوان ها مانند چارچوبی سایر اعضا از قبیل جمجمه و دست و پاها را در کنار هم نگه می دارند و عضلات و سایر بافت هایی که نام برده شد، این چارچوب را حفظ می کنند.
  3. محافظت از اندام های داخلی: استخوان ها و عضلات بدن از اندام هایی مانند مغز، قلب، ریه ها محافظت می کنند.
  4. خون رسانی: ساختن گلبول های سفید و قرمز خون را بافت مغز استخوان انجام می دهد.

 

 

 

استخوان

بافت زنده و محکمی است که داربست اسکلتی بدن انسان را می سازد. بدن دارای 206 قطعه استخوان است. استخوان ها منبعی از مواد معدنی و به خصوص کلسیم هستند که هر موقع بدن به آن ها احتیاج پیدا کرد در اختیار آن قرار می دهند. بیش از 99 درصد تمام کلسیم بدن در استخوان ها ذخیره می شود.

پوکی استخوان به معنی کم شدن تراکم استخوان است که به دنبال آن قدرت استخوان کم شده و شکننده می شود. استخوان بافتی زنده است که در خود رگ خونی و سلول زنده دارد. همین زنده بودن است که به آن امکان می دهد رشد کند و خود را ترمیم کند. اکثر استخوان های بدن از بدنه ای اصلی تشکیل شده اند که مانند اسفنج مشبک و متخلخل است و روی آن را لایه ای از استخوان سفت و سخت پوشانده است. در پوکی استخوان حفره های موجود در قسمت اسفنجی، بزرگ تر و لایه سفت روی استخوان نازک تر می شوند. هورمون ها، تغذیه، زمینه ژنتیکی، سن، جنس (در زن ها ابتلا به پوکی استخوان بیش تر از مردان است)، عادات فعالیت های روزمره، میزان تحرک و ورزش، داروها، بیماری ها از جمله عوامل تأثیر گذار برساخت و ساز استخوان ها هستند. در سنین کودکی و جوانی ساخته شدن بیش از جذب شدن است ولی در سنین بالا بیش ازاین که استخوان ساخته شود، جذب می شود. باید توجه داشت که معمولاً فرایند پوک شدن استخوان بدون علامت است و فرد متوجه آن نمی شود، به همین دلیل به آن بیماری خاموش یا بیماری بی صدا می گویند. درد، شکستگی استخوان در اثر ضربه ای خفیف یا شکستگی خود به خود از علائم پوکی استخوان هستند. پوکی استخوان قابل درمان نیست و فقط می توان با اقدامات لازم مانند برنامه ی غذایی مناسب و دارای کلسیم، توجه به میزان ویتامین D بدن، ورزش و تحرک جسمانی کافی، از آن پیشگیری کرد و یا سرعت آن را کاهش داد.

 

 عضله یا ماهیچه

یکی از بافت های مهم تشکیل دهنده دستگاه حرکتی بدن است. وظیفه اصلی عضله، تولید نیرو و به دنبال آن حرکت است. انقباض و انبساط ماهیچه ها موجب حرکت و تغییر در قسمت های مختلف بدن می شود. عضلات موجود در بدن به سه دسته تقسیم می شوند: عضلات اسکلتی، عضلات صاف و عضله قلب. عضلات صاف در مناطقی مانند دیواره رگ ها، دستگاه گوارش قرار دارند. عضلات قلب به صورت غیر ارادی هستند و عضلات اسکلتی که موجب حرکت اندام های بدن می شوند، به صورت ارادی عمل می کنند.

مفصل

محلی را که استخوان ها در کنار یکدیگر قرار گرفته اند مفصل می گویند. مهم ترین کارکرد مفاصل امکان حرکت است. مفاصل موجب می شوند تا استخوان ها بتوانند در کنار هم حرکت کنند. مفصل قسمتی از دستگاه حرکتی بدن انسان است که فعالیت زیادی دارد و به علت همین فعالیت زیاد است که این دستگاه بیش از قسمت های دیگر دچار اختلال در عملکرد می شود.

 

غضروف

بافت محکم و قابل ارتجاعی است که عمدتاً در انتهاهای استخوان ها، جایی که مفصل قرار دارند وجود داشته و وظیفه آن ضربه گیری و حرکت نرم و بدون اصطحکاک در مفصل است، همچنین انواع غضروف در لاله گوش و بینی وجود دارد.

زرد پی (تاندون)

بافت محکم و قابل انعطافی به شکل نوار هستند که عضلات را به استخوان ها متصل می کنند.

رباط (لیگامان)

نوارهای محکمی هستند که در محل مفصل ها، دو استخوان را به هم متصل می کنند.

 

 

دو اختلال اسکلتی شایع در نوجوانی

قوز(کیفوز)

حتماً بارها از پدر و مادر خود شنیده ایم که قوز نکن! اما قوز چیست؟ افزایش قوس ستون مهره های پشت را قوز می گویند که در نوجوانان و دختران بیش تر دیده می شود.

 

کژپشتی (اسکلیوز)

اگر از پشت به ستون مهره ها نگاه کنیم به صورت یک خط راست دیده می شود. حالتی را که این ستون بیش از 10 درجه به سمت راست یا چپ منحرف شده باشد کژپشتی می گویند. این مشکل در دختران بیش تر است. انحراف به سمت راست شایع تر است.

قوز و کژپشتی می توانند به علت مادرزادی و یا اکتسابی باشد. نوع مادرزادی به علت مشکلات تشکیل ستون مهره ها در جنینی است، اما نوع اکتسابی به علت عادات نادرست وضعیتی بدن در هنگام نشستن، ایستادن و راه رفتن است.

 

 

 

 

بدلیل حفظ حقوق مولف، متن کامل کتاب در این سایت ارائه نمی‌شود.

بخش بعدی متن را می‌توانید در آن چه باید برای پیشگیری از معلولیت ها بدانیم - قسمت سوم مطالعه نمایید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب آنچه باید برای پیشگیری از معلولیت ها بدانیم، انتشارات صالحیان
  • تاریخ: یکشنبه 7 اردیبهشت 1399 - 07:38
  • صفحه: سلامت
  • بازدید: 2508

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 8977
  • بازدید دیروز: 1940
  • بازدید کل: 22927916