Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

همه آنچه باید از ویروس کرونا پرسر و صدای این روزها بدانیم- قسمت اول

همه آنچه باید از ویروس کرونا پرسر و صدای این روزها بدانیم- قسمت اول

جهان هرچند سال یک بار میزبان بیماری ای می شود که ترس از همه گیر شدنش خیلی سریع بسیاری از مردم را درگیر می کند. «کرونا ویروس جدید» از همین بیماری هاست؛ ویروسی که این روزها همه در مورد آن حرف می زنند.

پیشینه کرونا ویروس ها

خانواده کرونا، ویروس هایی متنوع با مخازن حیوانی مختلف هستند، انواع کرونا تا پیش از این شامل 6 ویروس بود و این قابلیت را داشت که انسان را بیمار کند. نوع جدیدی که کشف شده، هفتمین نوع آن است. تا سال 2002 کرونا ویروس ها را به عنوان ویروس هایی که عامل سرماخوردگی معمولی هستند می شناختند، سال 2002 کرونا ویروس هیاهوی زیادی به پا کرد و دلیلش هم این بود که باعث مرگ یک سری افراد و بیشتر سالمندان شد. تا پیش از این، کرونا ویروس هایی که عامل سرماخوردگی بودند، معروف نشده بودند چرا که سرماخوردگی بیماری ای بود که معمولا با درمان های خانگی حل می شد، اما کرونا ویروسی که اسمش را «سارس» گذاشتند به معنای بیماری تنفسی شدید، سال 2002 در چین افراد را مبتلا کرد؛ این ویروس معمولا باعث مرگ سالمندان می شد. این بیماری به طور میانگین در کل رده های سنی 10 درصد مرگ و میر داشت. هرچند این تعداد نسبت به بسیاری از بیماریهای مرگبار مانند ابولا، که 80 درصد مرگ درپی داشت، عدد بالایی نبود  اما برای ویروس ها عجیب بود، چون معمولا این ویروس ها خیلی خفیف بودند و همین باعث شد مطالعه در مورد کرونا ویروس ها بیشتر شود. این امر همیشگی نیست، اما معمولا مخزن این ویروس خفاش است، به همین دلیل از سال 2002 میلادی در دنیا تحقیق روی خفاش افزایش یافت تا اگر کرونا ویروس جدید دیگری هست آن را پیدا کنند. «سارس» تابستان 2003 حذف شد. این همان ماجرایی است که در مورد ویروس جدید یعنی «کرونا ویروس 2019» می گویند، ممکن است این هم مانند ویروس «سارس» با گرم شدن هوا از بین برود یا مانند کرونا ویروس «مرس» بماند. 10 سال بعد از «سارس» یعنی سال 2012 ویروس دیگری پیدا شد که اسم آنرا کرونا ویروس «خاورمیانه» یا «مرس» گذاشتند. مخزن اصلی این ویروس خفاش، مخزن میزبان شتر و میزبان نهایی انسان بود. این ویروس هفت سال است که هست، سه برابر «سارس» کشنده بود اما واگیر انسان به انسان آن خیلی بالا نبود. ایران از سال 2012 برنامه مراقبت های بهداشتی مرزی و فرامرزی دارد؛ فرامرزی به این معنا که در زمان حج تیم های بهداشتی وضع بیماری ها را رصد می کردند و به محض شناخت و شناسایی رد پای بیماری اقدامات بهداشتی تشدید می شد و هماهنگی های کاملی وجود داشت، لذا می توان گفت تیم های پزشکی کشور ما با کرونا ویروس ها غریبه نیستند.

باید کرونا ویروس را بیشتر بشناسیم

کرونا ویروس جدید در چین پیدا شده است. چون اسمش کروناست همه به آن حساس شده اند و اینکه چقدر مرگ و میر دارد. در ابتدا در یک ماه چین 40 بستری داشت. بعد از اینکه یکی از بیماران فوت کرد، مطالعات شروع شد. مطالعات اول ژانویه آغاز شد و از پانزدهم ژانویه جدی تر ادامه پیدا کرد و چین مراقبت بهداشتی مرزی را هنگام خروج مسافران آغاز کرد. در دو هفته که مطالعه جدی در مورد این ویروس آغاز شد به این نتیجه رسیدند که مرگ و میر در آن کمتر از 3 درصد است، واگیری آن از «مرس» و «سارس» کمی بیشتر است و می تواند فرد به فرد انتقال پیدا کند، اما واگیردارترین بیماری عفونی نیست. اما بدی هیاهو چیست؟ شاید مانند هر شایعه ای در هیاهوهم حرف های درستی پیدا شود اما ایجاد اضطراب می کند و در نهایت گرهی که می توان آن را با دست باز کرد کارش به دندان می رسد. در حال حاضر در آلمان، آمریکا یا استرالیا هم مورد ابتلا به این ویروس را داریم، اما اتفاقی که در چین افتاد با همه کشورها فرق دارد؛ این کشور در حال حاضر در اوج فصل آنفلوآنزاست و مردم چند شهر گرفتار ترس از ابتلا به این بیماری هستند؛ همین هرج و مرج باعث اضطراب و رفتارهای خارج از کنترل شده است.

راه پیشگیری از انتقال کرونا

راه پیشگیری از انتقال بیماری مانند بیماری های تنفسی عفونی دیگر است؛ یعنی ترشحات تنفسی فرد بیمار نباید در محیط پخش شود، فرد بیمار باید ماسک بزند، اگر دستش را به ترشحات دهان و بینی می زند نباید دست آلوده را به قسمت های مشترک خانه مانند کنترل تلویزیون، دستگیره در و... بزند، دست ها را باید مکرر بشوید، چرا که دست ها هم ترشحات تنفسی را انتقال می دهند. اما افراد دیگر خانه یا جامعه باید چه کاری انجام دهند؟ اگر کسی را دیدید که بیماری تنفسی دارد از او بخواهید در جاهای شلوغ و عمومی حضور پیدا نکند. اگر فردی بیماری تنفسی دارد باید یک تا دو متر از دیگران فاصله بگیرد و البته این توصیه برای همه بیماری های تنفسی است، چرا که قطرات آلوده تنفسی در این شعاع امکان انتقال بیماری دارند و به این موضوع بهداشت تنفسی می گویند. دیگر موارد توصیه هایی است که برای پیشگیری از بیماری های تنفسی داریم؛ مثلا خواب کافی داشته باشید یا مایعات فراوان مصرف شود. این ویروس ها عموما در دستگاه های تنفسی به حالت اسیدی و گرما حساس و سرما دوست هستند، به همین دلیل خوردن غذاهای گرم و مایعات فراوان توصیه می شود. لیمو شیرین، لیمو ترش یا پرتغال که خاصیت اسیدی دارند ماندگاری ویروس را در گلو کم می کنند.

چه زمانی باید از ابتلا به ویروس کرونا نگران شد؟

اگر فردی بیماری تنفسی گرفت، معمولا نیازی نیست همان روز اول پیش پزشک برود بلکه باید از همان روز نخست رعایت کند تا کسی را مریض نکند و درمان ها خانگی خودش را داشته باشد، ابتلا به سرما خوردگی در این روزها لزوما به معنای ابتلا به کرونا، ویروس جدید نیست، بلکه هرگونه ویروس می تواند باعث بیماری های تنفسی برای شخص شود و فرد بیمار نباید استرس داشته باشد. در حال حاضر در چین فصل همه گیری آنفلوآنزا است، اما مردم ترس از ابتلا به این بیماری را هم دارند، از بین میلیون ها نفر جمعیت ساکن در شهرهای درگیر در چین نزدیک به 10 هزار نفر بستری و 2 درصد از مبتلایان هم فوت شده اند و بقیه یکی پس از دیگری بهبود یافته و ترخیص می شوند و این به این معناست که 98 درصد افراد خوب می شوند. مانند هر بیماری دیگری باید آرامش داشته باشد و زمانی به پزشک مراجعه کند که علایمش شدید تر شده باشد (معمولا چهار روز پس از شروع بیماری) چرا که بیشتر سرماخوردگی ها از روز چهارم کم کم بهبود پیدا می کند، اگر کسی بعد از چهار روز تنگی نفس و خس خس سینه دارد یا از حالت یک سرماخوردگی معمول کسل تر است باید به پزشک مراجعه کند تا در صورت ابتلا به عوارض یک بیماری ویروسی درمان لازم را دریافت کند.

 

 

بخش بعدی متن را می‌توانید در همه آنچه باید از ویروس کرونا پرسر و صدای این روزها بدانیم- قسمت آخر مطالعه نمایید.

 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: روزنامه شهروند، سال هفتم، شنبه 12 بهمن 1398
  • تاریخ: یکشنبه 4 اسفند 1398 - 09:11
  • صفحه: سلامت
  • بازدید: 2833

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

نظرات

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 8394
  • بازدید دیروز: 1940
  • بازدید کل: 22927333