Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

ورزش چه تأثیری بر ضربان قلب دارد؟ موتورمان را تنظیم کنیم

ورزش چه تأثیری بر ضربان قلب دارد؟ موتورمان را تنظیم کنیم

در سال های اخیر شواهدی نشان داده که فیبریلاسیون دهلیزی (یک نوع ضربان قلب کاملا نامنظم) در بسیاری از موارد، اختلالی است که به دلیل سبک نادرست زندگی روی می دهد، به ویژه داشتن اضافه وزن.

در این افراد، چند علت دیگر برای آریتمی قلب شان وجود دارد که شامل مواردی چون بیماری تیرویید، فشارخون بالا یا نارسایی دریچه میترال می شود. در مطالعات بالینی، مبتلایان به این وضع  که اضافه وزن داشتند، توانستند با اصلاحات و تغییر اساسی در سبک زندگی و تلاش برای کاهش وزن تا حدود زیادی علایم را کاهش داده و حتی در بسیاری از موارد مشکل فیبریلاسیون دهلیزی شان را برطرف کنند. ضمنا کاهش وزن، همراه با تغییرات چشمگیر در ساختار و عملکرد قلب شان بوده است که باعث نرمال شدن ریتم ضربان قلب شان شد.

ارتباط ورزش با فیبریلاسیون دهلیزی

اکنون پژوهش های گوناگون تأیید می کنند میزان ورزشی که انجام می دهیم، نقش مهمی در تعیین این مسأله دارد که دچار فیبریلاسیون های دهلیزی خواهیم شد یا خیر، اما به این صورت که هم جنبه منفی دارد و هم جنبه مثبت! یعنی سبک زندگی یکجانشینی تا حدود زیادی خطر این بیماری را در بردارد؛ اما از آن طرف نیز ورزش بیش از اندازه مخصوصا زیاده روی در تمرینات استقامتی، ریسک فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می دهد.

یکجانشینی

مطالعات فراوانی نشان داده اند که یک ارتباط قوی میان عدم تحرک و یکجانشینی با فیبریلاسیون دهلیزی وجود دارد. بنابراین بهبود سبک و کیفیت زندگی می تواند احتمال فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش دهد. تحقیقی که در سال 2015 انجام شد، نشان داد بیمارانی که فیبریلاسیون دهلیزی داشتند، توانستند با پیروی از یک برنامه ورزشی مناسب و کافی تا حدود زیادی میزان سلامت قلب و ریه های شان را بالا ببرند که این بهبود، ارتباط تنگاتنگی با کاهش و حتی بر طرف شدن فیبریلاسیون دهلیزی داشت.

ورزش زیاد

از سوی دیگر، مطالعات گوناگون ثابت کرده اند آنهایی که سال هاست در ورزش های استقامتی زور آزمایی می کنند (مانند دوندگان ماراتن) ریسک بالاتری در ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی دارند؛ حدود 5 برابر بیشتر از بقیه.

همه اینها یعنی؟

هر کسی که اضافه وزن دارد و بی تحرک و یکجانشین است، لزوما دچار فیبریلاسیون دهلیزی نمی شود و البته هر کسی که تمرینات استقامتی زیادی انجام می دهد، دلیلی ندارد حتما چنین بلایی سرش بیاید. اما به نظر می رسد بعضی از افراد به طور طبیعی در معرض این مشکل هستند که احتمالا مداخله های ژنتیکی دلیلش است و در این اشخاص ورزش زیاد می تواند مشکل ساز و خطرناک باشد.

ورزشکاران استقامتی مایلند در دنیای خودشان زندگی کنند و معمولا شما نمی توانید در مورد جنبه های منفی که همراه با فعالیت ها و شیوه زندگی شان است، با آنها گفت و گو کنید. اما کسی که معمولا بی تحرک و یکجانشین است، به احتمال زیاد پندپذیرتر است! با پزشکتان در مورد کاهش وزن و شروع یک برنامه ورزشی درست و مناسب مشورت کنید، نه فقط به خاطر ارتقای سلامت عمومی تان، بلکه برای کاهش علایم فیبریلاسیون دهلیزی یا برطرف کردن آن.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: روزنامه شهروند، سال هفتم، پنجم شهریور 1398
  • تاریخ: پنجشنبه 16 آبان 1398 - 18:20
  • صفحه: سلامت
  • بازدید: 2664

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 3649
  • بازدید دیروز: 6030
  • بازدید کل: 23030301