Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

راهنمایی برای آشنایی با انواع مسمومیت ها و راه های مقابله با آنها نقش مواد شیمیایی، دارویی و غذایی در مسمومیت

راهنمایی برای آشنایی با انواع مسمومیت ها و راه های مقابله با آنها  نقش مواد شیمیایی، دارویی و غذایی در مسمومیت

یکی از موضوعاتی که نسل ما زیاد درباره اش شنیده و خوانده، بحث درباره خوب یا بد بودن صنعت است و این که بالاخره ساکنین شهرها باید صنعتی شدنشان را جشن بگیرند یا آرزوی زندگی های زمان قدیم و سفر به روستا را بکنند. ولی هردو گروه موافقند که صنعت و پیشرفت بدون آگاهی یعنی فاجعه. یک نمونه آشنایش انواع مواد شیمیایی است که هرروز وارد خانه هایمان می شود و استفاده نادرست از آنها خیلی وقت ها مسمومیت به بار می آورد یا داروهای خواب آور و ضد افسردگی که وقتی بیش از اندازه و بدون نسخه پزشک مصرف شوند، جانمان را به خطر می اندازد. گاز بی رنگ و بی بو منواکسید کربن هم که داستانش خیلی آشناست،ولی با این حال هرسال تکرار می شود و مواد غذایی تاریخ گذشته و شیر و ماست و گوشت ناسالم هم که از دیرباز آدم ها را تهدید کرده اند. در این گزارش به سراغ مسمومیت ها رفته ایم؛ راه هایی برای پیشگیری از آنها گفته ایم و کمک های اولیه مربوط به مسمومیت را مرور کرده ایم تا در شرایط اضطراری با کمک آن جان خودتان و دیگران را نجات دهید.

 

3 قدم برای درمان مسموم ها

حواستان به خودتان هم باشد!

مهمترین کاری که می شود برای یک فرد مسموم انجام داد، این است که وضعیتش را به درستی ارزیابی کرده و به موقع سم را از بدنش خارج کنیم. برای این کار باید بدانیم چه خطراتی یک بیمار مسموم را تهدید می کند . چطور باید نوع سم را تشخیص دهیم. هرکدام از انواع سم ها و مسمومیت ها نشانه ها و خطرات و روش های درمان خاص خودشان را دارد، ولی مراحل اصلی درمان برای همه آنها یکسان است. به همین دلیل هم ابتدا با اقدامات کلی در مسمومیت ها آشنا می شویم و بعد هرکدام از انواع مسمومیت را جداگانه بررسی می کنیم.

مراحل کمک به افراد دریک نگاه

وقتی احتمال می دهید کسی دچار مسمومیت شده باشد، قبل از هرکاری علایم حیاتی اش را بررسی کنید و یک ارزیابی کلی هم ازحال عمومی انجام دهید. بسته به این علایم حیاتی طبیعی یا بحرانی باشد، این مراحل را دنبال کنید. ما اسم این سه مرحله را کنترل راه هوایی، تنفسی و گردش خون ABC می گذاریم.

اگر علایم حیاتی طبیعی باشد:

  • بیمار را تحت نظر داشته باشید. از او شرح حال بگیرید و ماینعه فیزیکی و آزمایش های دیگر را انجام دهید.
  • سم را شناسایی کنید.
  • اقدامات لازم برای دفع سم از بدن مسموم را انجام دهید.
  • اگر علایم حیاتی بحرانی است (مانند نارسایی تنفسی، تشنج، نامنظم بودن ضربان قلب، اغما یا شوک):

عملیات احیا را شروع کنید.

این نکته را هم به خاطر بسپارید که تأثیر هرنوع سم برعلایم حیاتی ممکن است با بقیه سموم فرق داشته باشد. مثلا نبض تند یا کند می شود، فشارخون افزایش یا کاهش پیدا می کند، ممکن است تنفس سریع، عمیق و تحریک شود یا برعکس آهسته، سطحی و مهار شود. به هرحال کنترل علایم حیاتی می تواند جان مصدوم را نجات دهد.

سریع عمل کنید

1: قدم اول: نجات جان بیمار

همیشه قبل از هرکاری به فکر کنترل بحران هایی باشید که جان بیمار را تهدید می کند؛ مثل مهار فعالیت حیاتی مغز و بیهوشی، اختلالات شدید تنفسی مانند ایست قلبی و ایست تنفسی. برای این کار به نکاتی که در ادامه آمده، توجه کنید:

  • ABC را کنترل کنید.
  • در صورت لزوم عملیات احیا را انجام دهید.
  • اگربیمارتان بیهوش است، ولی ABC حالت طبیعی دارد، او را در وضعیت بهبودی قرار دهید.
  • بیمار را به مراکز درمانی منتقل کنید.
  • علاوه براینها، باید همیشه مراقب باشید که سلامتی خودتان به عنوان امدادگر به خطر نیفتد. بنابراین این توصیه ها را جدی بگیرید:
  • دادن تنفس مصنوعی به مصدومی که اطراف دهانش به سم آغشته شده، می تواند امداگر را هم مسموم کند.
  • اگر در میحطی هستید که خطر مسمومیت تنفسی تهدیدتان می کند، ابتدا خودتان و مصدوم را از آن جا خارج کنید.

2: قدم دوم: تشخیص نوع سم

اگر مصدوم هوشیار است و علایم حیاتی طبیعی دارد، او را کاملا تحت نظر بگیرید و سعی کنید نوع ماده سمی را تشخیص دهید. شناخت سم بهترین راه درمان مسمومیت هاست. مثلا اگر بفهمیم بیمار نفت خورده، نباید او را وادار به استفراغ کنیم. نکات اصلی برای شناسایی سم را در همین صفحه بخوانید تا در ادامه کارگاه هرکدام از انواع مسمومیت ها را جداگانه بررسی کنیم. فقط به یاد داشته باشید که باید هرچه زودتر نوع سم را تشخیص دهید؛ چون حداکثر 2 ساعت فرصت دارید تا قدم سوم را بردارید.

3: قدم سوم: اقدامات نهایی

با توجه به اینکه چقدر امکانات دارید و دانش و توانایی امدادی تان درچه حدی است، می توانید هرکدام از این اقدامات را انجام دهید.

1.بیمار را به مرکز درمانی برسانید.2. معده بیمار را از سم تخلیه کنید. 3. در صورت تماس با پزشک واحد مرکزی یا بخش اورژانس بیمارستان به مسموم ضد سم لازم را بدهید.

 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: روزنامه شهروند، سال هفتم، دوم شهریور 1398
  • تاریخ: پنجشنبه 25 مهر 1398 - 15:55
  • صفحه: سلامت
  • بازدید: 3040

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 74
  • بازدید دیروز: 6030
  • بازدید کل: 23026726