Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

انواع عادتهای غلط دهانی در کودکان

انواع عادتهای غلط دهانی در کودکان

از عادت های غلط دهاني كودک موارد زير حايز اهميت است:

گازگرفتـن لـب : اكثر والدين متوجه اين عادت غلط نميشوند. در مدرسه هم گاز گرفتن لب پايين را معمولاً به حساب تمركز و توجه بيشتر دانش آموز ميگذارند. براي تشخيص بايد به دقت به لب پايين نگاه كرد. معمولاً حاشيه لب مشخص نيست و لب پايين قرمزتر از لب بالا بوده و محل فشار دندانهاي بالا بر روي آن قابل تشخيص است. لب به دليل اينكه داخل دهان قرار مي گيرد و زبان چربيهاي نرم كننده آنرا پاک مي كند به خشكي دچار ميشود. به همين خاطر اين كودكان لب خود را به طور مداوم با زبانشان مرطوب ميكنند. استفاده از كرمهاي مرطوب كننده روي لب به ترک اين عادت كمک مي كند.  

قـراردادن زبان بین دندانها : اين مساله نياز به توجه و دقت فراوان دارد. چنانچه اين عادت غلط در سنين پايين اصلاح گردد سبب پيشگيري از مشكلات ارتودنسي در آينده مي شود. براي تشخيص اين مشكل، به هنگام بلع به دقت به زبان و عضلات لب پايين و چانه توجه كنيد. اگر هنگام بلع، زبان بين دندانها فاصله اندازد يا عضلات چانه و لب پايين زياد و به صورت غيرعادي منقبض شوند، احتمال ابتلا به اين عادت وجود دارد. براي كمک به ترک اين عادت بهتر است كودک در مقابل يک آينه قرار گيرد و سعي نمايد در هنگام بلع، زبان او از لای دندانهايش بيرون نزند.

جويدن ناخن : ممكن است كودک از 2 سالگي به اين عادت مبتلا گردد. والديني كه متوجه مي شوند كودکشان نياز به كوتاه كردن ناخن پيدا نميكند بايد به اين مساله توجه بيشتري نمايند. آگاه كردن كودک، يادآوري، تشويق و استفاده از دوستان و معلمين براي رفع اين عادت مفيد است.

جويدن گونه : جويدن گونه عادت غلطي است كه معمولاً والدين ديرتر متوجه آن مي شوند. هنگام جويدن گونه، قسمت جلوي لب تغيير حالت مي يابد. براي تشخيص آن بايد به داخل دهان و قسمت داخل گونه توجه نمود. معمولاً يک خط برجسته و برافروخته در آن ناحيه ديده مي شود. آگاه كردن كودک، يادآوري و تشويق براي رفع اين عادت مفيد است.

سايیدن دندانها روي هم (دندان قروچه) : اين عادت غلط بيشتر مربوط به عضلات جونده است كه با انقباض خود، سبب ساييده شدن دندانها مي شوند. كودک ممكن است از صداي آن خوشش بيايد و برايش يک عادت شود. اين عادت باعث ايجاد مشكل در مفصل فكی كودک می شود.

مكیدن انگشـت : اين عادت معمولاً در كودكاني مشاهده مي شود كه از شير مادر محروم هستند. متأسفانه اين عادت غلط در صورت عدم توجه، بعد از سن چهار سالگي عوارض بسياري در شكل گيري و رشد دندانها ، فكين و فرم صورت ايجاد مي كند. براي تشخيص آن ميتوان به تميز بودن انگشت مكيده شده و وضعيت كودک هنگام خواب دقت نمود.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 3707
  • بازدید دیروز: 1940
  • بازدید کل: 22922646