Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

ضدآفتاب‌هایی که می‌توان خورد!

ضدآفتاب‌هایی که می‌توان خورد!

قطعا یکی از مهم‌ترین اقدام‌ها برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های اشعه فرابنفش خورشید، استفاده مکرر از ضدآفتاب است، اما داشتن یک برنامه غذایی مناسب نیز می‌تواند بروز این آسیب‌ها را به حداقل برساند.


1. گوجه‌فرنگی

      قرمز‌ترین گوجه‌فرنگی‌ها را برای خوردن انتخاب کنید زیرا این سبزی هر چه پررنگ‌تر باشد، لیکوپن بیشتری دارد. بررسی‌ها نشان داده‌اند دریافت لیکوپن از آسیب‌های پوستی که امکان دارد نور خورشید ایجاد کند و حتی آفتاب‌سوختگی جلوگیری می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود در غذاهایتان (مانند پاستا) گوجه‌فرنگی تازه بریزید زیرا با حرارت دادن گوجه‌فرنگی، این ترکیب از سلول‌های گیاهی خارج می‌شود و تاثیرش را بر سلول‌های پوستی بدن می‌‌گذارد.


2. تخمه کدو

      تخمه کدو از منابع غنی روی است؛ ماده معدنی‌ای که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و یک ضدالتهاب است. در ضمن، دریافت مرتب روی، باعث می‌شود آسیب‌های اشعه فرابنفش به حداقل برسد و پوست لک نیاورد. به علاوه، این ماده مغذی تقویت‌کننده سیستم ایمنی است و رشد باکتری‌هایی که پوست را دچار آکنه می‌کنند به حداقل می‌رساند.


3. چای سبز

      عادت کنید که روزی یک فنجان چای سبز یا سفید بنوشید. این چای‌ها دارای ترکیبات پلی‌فنولی (به نام کاتچین) هستند که از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند و به همین دلیل برای سلامت پوست مناسب‌اند و توصیه می‌شوند. البته بهتر است چایتان با حداقل شکر میل شود زیرا قندهای ساده، زمینه التهاب را بالا می‌برند و روند پیری پوست را تسریع می‌کنند.


4. کلم بروکلی

      نتایج تحقیقات متعدد نشان داده‌اند مصرف سبزی‌هایی از خانواده کلم مانند کلم بروکلی، بروکسل و حتی کلم سفید و قرمز از بروز سرطان جلوگیری می‌کند و باعث مهار رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. به همین دلیل عادت به مصرف این گروه از سبزی‌ها به‌خصوص به صورت تازه یا بخارپزشده می‌تواند به حفظ سلامت پوست کمک‌ کند.


5. فلفل دلمه‌ای قرمز

      ویتامین C مهم‌ترین عامل ساخت کلاژن در بافت پوست است و از بروز چین و چروک جلوگیری می‌کند. به همین دلیل مصرف منابع غذایی این ویتامین مانند انواع مرکبات به‌خصوص پرتقال و فلفل دلمه‌ای قرمز و تمامی فلفل‌های رنگی شیرین توصیه می‌شود.


6. زردچوبه

      هندی‌ها کمتر از مردم سایر نقاط دنیا به سرطان کولون و بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند و یکی از دلایلش این است که غذاهای پرادویه و به‌خصوص سرشار از زردچوبه می‌خورند. زردچوبه از جمله ادویه‌هایی است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و از این طریق مانع بروز سرطان می‌شود. به همین دلیل برای رهایی از آسیب‌های احتمالی اشعه فرابنفش توصیه می‌شود در غذاهایتان حداقل یک بار در هفته هم که شده زردچوبه بریزید.


7. ماهی سالمون

      خیلی‌ها نگران وجود جیوه در ماهی‌های چرب هستند، اما یکی از ماهی‌های سالم، ماهی سالمون است که سرشار از امگا3 است و خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و مصرف آن نه‌تنها برای مغز، بلکه برای پوست نیز توصیه می‌شود. بهتر است حداقل یک بار در هفته این ماهی را به صورت بخارپز یا فرپز میل کنید.


8. انار

      آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این میوه باعث می‌شود احتمال بروز سرطان در افراد مستعد کاهش پیدا کند. برخی مطالعات نشان داده‌اند عادت به خوردن انار از سرطانی شدن سلول‌های پوستی پیشگیری می‌کند، بنابراین، در فصلی که انار در دسترستان است، این میوه را در سبد میوه‌تان قرار دهید و از مزایای آن برای حفظ سلامت پوست و پیشگیری از آسیب‌های اشعه فرابنفش بر این ارگان برخوردار شوید.


9. اسفناج

      مصرف این سبزی به دلیل داشتن ویتامین‌های C و A - دو آنتی‌اکسیدان قوی که از بروز سرطان جلوگیری می‌کنند- برای محافظت از پوست توصیه می‌شود. جالب است بدانید که بررسی‌ها نشان داده‌اند مصرف 3 واحد از این سبزی (یک لیوان خام و نصف لیوان پخته) سرطانی شدن سلول‌های پوستی را به میزان 55 درصد کاهش می‌دهد.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 1643
  • بازدید دیروز: 9027
  • بازدید کل: 22929609