Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

کودک 4 ماهه

کودک 4 ماهه

یک کودک چهار ماهه معده بسیار ظریفی دارد. رژیم غذایی او باید به گونه‌ای ترتیب داده شود که هیچ گونه ضرری برای سلامتی اش نداشته باشد. در این قسمت چندین توصیه‌ی غذایی برای کودک 4 ماهه آورده شده است.

یک کودک چهار ماهه معده بسیار ظریفی دارد. رژیم غذایی او باید به گونه‌ای ترتیب داده شود که هیچ گونه ضرری برای سلامتی اش نداشته باشد. در این جا چندین توصیه‌ی غذایی برای کودک 4 ماهه آورده شده است.

هنگامیکه کودک شما به 4 ماهگی می‌رسد، نیازی ندارد که به دفعات تغذیه شود. معده‌ی او با رسیدن به این سن بزرگتر شده و از این نظر به توسعه‌ی عادات غذایی که بیشتر شبیه بزرگسالان است، رو می‌آورد. علی رغم اینکه غذای کمتری می‌خورد، به وزنش اضافه می‌شود. او ممکن است اقدام به برداشتن غذا از بشقاب دیگران کند. اگرچه ممکن است به علت نداشتن دندان، قادر به جویدن نباشد، اما با لیسیدن مزه‌ی غذا را امتحان می‌کند. اغلب والدین این رفتار و حرکت کودک خود را اشتباه برداشت کرده و او را به خوردن غذای جامد بیشتر تشویق می‌کنند. والدین بایستی در نظر داشته باشند که غذای کودک 4 ماهه، با آنچه بزرگسالان می‌خورند بسیار تفاوت دارد.

تغذیه‌ی کودک 4 ماهه‌ی خود

به هرحال، یک کودک چهار ماهه، منوط به وضعیت سلامتی‌اش، قادر به خوردن غذایی غیر از شیر مادر یا شیر خشک است. چنانچه نوزاد تا چهار ماهگی در ارتباط با معده دچار هیچ گونه مشکلاتی نشده باشد، می‌تواند شروع به خوردن غذای جامد ویا نیمه جامد در رژیم غذایی خود کند. معمولاً، غذای له شده به کودک داده می‌شود، به این دلیل که می‌تواند بدون نیاز به جویدن آن را قورت دهد. انواع خمیرها و غذاهای مایع می‌تواند در رژیم غذایی کودک گنجانده شود. با این حال، توصیه می‌شود، که به او هیچ گونه غذای ادویه‌دار و تند یا روغنی داده نشود.

• اولین و مهمترین نکته این است که، هر آنچه به نوزاد خود می‌دهید، برای وعده‌های غذایی او حتماً از یک برنامه‌ی زمانی دقیق پیروی کنید. با این کار، از همان سنین اولیه، یک روال عادی برای اشتهای کودک ایجاد می‌کنید.
• قبل از شروع هرگونه غذای جامد، با دکتر خود مشورت کنید و بخواهید که برای کودکتان جدول مشخصات غذایی کودک را تهیه کند.
• در رژیم غذایی کودک و در مقدار مواد مغذی متعادل عمل کرده، به طوری که کودکتان نه دچار فقر مواد مغذی و نه افراط در مصرف هر یک از این مواد شود.
• اگر می‌خواهید به کودکتان غذای جامد جدیدی بدهید، در ابتدا فقط 3 تا 4 قاشق از آن غذا را به او بخورانید. چنانچه بتواند آن ماده‌ی غذایی را بدون بالا آوردن آن و یا بدون ایجاد هیچ گونه دل دردی هضم کند، آنگاه می‌توانید به دادن آن غذا به کودک ادامه دهید.
• حتماً کودکتان در حالت نشسته، غذا بخورد. کودک چهار ماهه، را می‌توان در دامان خود یا صندلی کودک بنشانید. حالت نشسته، به او کمک خواهد کرد غذای خود را سریعتر و بهتر هضم کند.
• برای غذا دادن به کودک از یک قاشق کوچک استفاده کنید و با لقمه‌های کوچک او را تغذیه کنید.
• چنانچه غذا گرم باشد، جهت جلوگیری از سوختن دهان کودک، از قبل آن را مزه و امتحان کنید.
• در طول غذا، محیطی شاد و مفرح برای کودک ایجاد کنید.
• بلافاصله بعد از خوردن غذا، کودک دراز نکشد.
• وقت خوردن غذا، پیش از آنکه کودک شیرش را بخورد، به او ماده‌ی غذایی جدیدی را برای مزه کردن بدهید، به جهت اینکه کودک خیلی خسته و گرسنه نیست.
• غذای کودک خانگی سالم‌تر و مطمئن‌تر است، با این حال، اگر غذای کنسرو شده به کودک خود می‌دهید، تاریخ انقضاء و همچنین مواد تشکیل دهنده‌ی آن را چک کنید و از دادن غذاهایی که دارای «نمک افزوده» یا «قند افزوده» هستند، خودداری کنید.
• به طور مستقیم از شیشه به او غذا ندهید. مقدار کمی غذا را در بشقابی تمیز گذاشته و آن را در مقابل کودک قرار دهید. این کار ممکن است کودک را به تمام کردن وعده غذایی‌اش تشویق کند در عین حال سر میز دیگران را می‌بیند که مشغول تمام کردن غذای خود هستند.

آشنا کردن کودک چهار ماهه‌ی خود با مواد غذایی نیمه جامد

غلات و حبوبات: غلات و حبوباتی مانند برنج، جو، جو دوسر و غیره را می‌توان به شکل خمیر و یا مخلوط با آب بصورت فرنی حبوبات به نوزاد داد. همچنین می‌توانید جهت تغذیه‌ی کودک خود، برنج یا غله جو را با شیر مادر، آب یا شیر بچه مخلوط کرده و به او بدهید.
میوه: سیب، موز، گلابی، آووکادو میوه‌هایی هستند که می‌توان آنها را به کودک داد. موز به راحتی له می‌شود، با این حال، سیب، گلابی و آووکادو بایستی به همراه شیر در مولینکس به عمل آیند تا از آنها میلک شِیک میوه‌ای تهیه شود. ترجیحاً، این مخلوط را نیز صاف کنید به طوری که تکه‌هایی بزرگ از میوه به طور تصادفی به کودک داده نشود.
سبزیجات: نظیر سیب زمینی یا هویج وحشی، گل کلم، هویج، کدو حلوایی، سیب زمینی شیرین، نخود سبز، کلم بروکلی، کدو گردویی. این سبزیجات را جوشانده و آنها را له کنید تا خمیر نرمی بدست آید. هیچ گونه ادویه، نمک یا شکری به آن اضافه نکنید.

رشد کودک چهار ماهه

پس از چهار ماه، کودک شما نسبت به محیط اطرافش کنجکاو می‌شود. با دیدن هر چیز جدید و متفاوتی به هیجان در می‌آید. رنگ‌ها و نقوش توجه او را بیشتر به خود جلب می‌کنند. او سعی خواهد کرد بلند شده و برای ارضاء حس کنجکاوی خود در مورد آنچه در اطرافش می‌گذرد، تلو خوران به راه ‌افتد. در این مرحله، نشستن با کمک تکیه‌گاه و تحمل وزن بر روی پاها معمولاً در نوزادان دیده می‌شود. کودک خود را به در آوردن صداهای مختلف از دهانش تشویق کنید. برای کودکتان می‌توانید محرکها یا مشوق‌هایی در نظر بگیرید و چنانچه کاری کنید که به آنها عادت کند، با اشتیاق در انتظارشان خواهد بود.

سعی کنید استفاده از پستانک را محدود کرده و به آرامی وابستگی کودک به آن را در ماه‌های پیش رو کاهش دهد. به کودک جغجغه و یا اسباب بازی‌هایی بدهید که ایجاد صدا کرده و او را در حالی که بخاطر بازی با آنها شگفت‌زده و شاد است، تماشا کنید. کودک در حین بازی، پاها و دستهای خود را دراز می‌کند که این کشش به توسعه‌ی عضلات حیاتی بدن کمک خواهد کرد. تعجب نکنید اگر کودکتان تمایل به گرفتن هر چیزی که در دسترسش باشد نشان دهد. او فقط تلاش می‌کند که دنیای اطرافش را با لمس بافت اشیاء مختلف بشناسد و درک کند.

الگوی خواب کودک در چهار ماهگی نسبت به گذشته از زمانبندی بیشتری برخوردار خواهد بود. احتمالاً او به مدت هشت تا نه ساعت در شب با یا بدون وقفه خواهد خوابید. حتی در طول روز، چرت زدن‌های او طبق برنامه خواهند بود و می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و شما نیز خواب سبکی بکنید. صداها، اسباب بازیها و بازی‌های مختلف به راحتی او را به خنده انداخته و از ته دل به خنده درمی‌آید. لطفاً به یاد داشته باشید که سرعت رشد هر کودک با دیگری فرق دارد. اگر نگران چیزی غیر منطقی یا مسئله‌ای حیاتی شده‌اید با یک متخصص اطفال مشورت نمایید.

گریه تنها راهی است که یک کودک چهار ماهه می‌تواند به وسیله‌ی آن دل درد خود را نشان دهد. بسیاری از مادران معمولاً ترجیح می‌دهند داروی گریپ واتر Gripe Water را بعد از وعده‌ی غذایی جهت جلوگیری از این مشکلات معده به کودک خود بدهند. گریپ واتر دارویی است اروپایی که همیشه برای مشکلات گاز معده یا هر گونه اختلالات مربوط به معده بکار می‌رود. گریپ واتر چیزی جز آب گیاهان غنی شده نیست. این گیاهان دارویی ثابت شده است که در آرام کردن معده و حتی روده مؤثر می‌باشد. برای یک کودک چهار ماهه، یک قاشق چایخوری گریپ واتر، دو تا سه مرتبه در روز توصیه می‌شود. اگر نوزاد همچنان مضطرب باشد، بهتر است که بلافاصله با یک پزشک مشورت نمایید. همچنین، متعادل‌ترین و سالم‌ترین غذاهایی را به کودکتان بدهید که مناسب سن او باشد. این مواد غذایی بایستی او را قوی کرده و رشد ضروری را به میزانی مناسب برانگیزد.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 3633
  • بازدید دیروز: 4142
  • بازدید کل: 23010161