Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

بهترین راههای درمان سرفه در منزل

بهترین راههای درمان سرفه در منزل

سرفه به صورت ارادی یا رفلکسی ایجاد می‌شود. رفلکس دفاعی دارای مسیرهای آوران و وابران است. قسمت آوران شامل گیرنده‌هایی در مسیر توزیع حسی اعصاب حسی اعصاب سه قلو ، زبانی – حلقی، حنجره‌ای فوقانی و واگ است.

 قسمت وابران شامل عصب راجعه حنجره‌ای و اعصاب نخاعی است. سرفه با یک دم عمیق آغاز شده و با بسته شدن گلوت ، شل شدن پرده دیافراگم و انقباض ماهیچه‌ای در برابر گلوت بسته شده، دنبال می‌شود. این امر سبب بالارفتن فشار داخل قفسه سینه شده و در اثر فشار مثبت قفسه سینه، نای تنگ می‌شود. ناگهان گلوت باز شده و به علت اختلاف فشار موجود میان مجاری هوایی و اتمسفر و نیز تنگ شدن نای ، میزان زیادی از جریان هوا به سرعت از نای خارج می‌شود. این نیروها سبب می‌شوند تا ترشحات مخاطی و اجسام خارجی، از ریه به بیرون رانده شوند.

سرفه,درمان سرفه,داروی گیاهی برای سرفه

سرفه علت های مختلفی دارد از جمله عفونت تنفسی مانند برونشیت، ذات الریه، واکنش به حساسیت، عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا و مصرف داروهایی مانند داروهای فشار خون نیز می تواند به سرفه منجر شود. علت هر چه باشد، سرفه های مداوم می تواند زندگی فرد را مختل کند به ویژه اگر هنگام خواب باشد. اگرچه شربت های سرفه متنوعی در بازار یافت می شود اما می توان از راه های طبیعی هم آن را تسکین داد.

١- شیربادام؛ ضدسرفه ای همه کاره
این شیر سفید، چرب، شیرین و بسیار خوش مزه است. این نوشیدنی برای رفع سرفه و خشونت سینه، حلق، حنجره و تنگی نفس و تسهیل خروج اخلاط سینه بسیار مؤثر است. 

 

سرفه,درمان سرفه,داروی گیاهی برای سرفه

طرز تهیه:
شیر بادام را از مغز بادام بو نداده و خام تهیه می کنند. مقدار 50 گرم بادام پوست کنده، یک لیتر آب و 50 گرم عسل یا شکر را در داخل مخلوط کن برقی بریزید و آن قدر ادامه دهید تا مایعی مانند شیر به دست آید.

برای پوست کندن بادام می توانید بادام را به مدت چند ساعت در آب جوش بگذارید تا پوستش کنده شود یا اینکه بادام را در آب، بجوشانید تا آب به جوش آید و به مدت یک دقیقه می جوشانیم.

نوع دیگر شیر بادام که برای کودکان شیرخوار و اطفال بسیار مفید است و می تواند مکمل شیر مادر باشد بدین ترتیب به دست می آید که مقدار 50 گرم بادام را به مدت چند دقیقه در آب گرم قرار می دهند تا پوست آن کنده شود سپس آن را آسیاب کرده و به صورت پودر در می آورند و مقدار کمی آب (آب جوشیده بهتر است) را به آن اضافه می کنند و به هم می زنند تا به شکل خمیر در آید سپس خمیر حاصل را با یک لیتر آب مخلوط و به هم می زنند و سپس مقدار 50 گرم عسل (البته عسل برای کودکان زیر یک سال منع مصرف دارد) به آن اضافه می کنند تا کاملاً حل شود. این مایع را از پارچه ململ می گذرانند تا مایعی مانند شیر از آن باقی بماند.

٢- نوشیدنی آناناسی؛ 5 برابر قوی تر از شربت های سرفه
در سال ۲۰۱۰ محققان هندی تأثیر شربت تهیه شده با مخلوطی از آب آناناس، نمک، فلفل سیاه و عسل را روی بیماران مبتلا به سل آزمایش کردند. نتایج نشان داد که این نوشیدنی نسبت به شربت سرفه در آرام کردن سرفه و رفع ناراحتی گلو مؤثرتر است. بروملین نوعی آنزیم با خاصیت آنتی اکسیدان و ضدالتهاب است که آزردگی گلو را کاهش می دهد. آناناس حاوی این آنتی اکسیدان و ویتامین های A و C، منیزیم، منگنز و پتاسیم است که با تقویت سیستم دفاعی بدن، مقابله با عفونت را برای بدن آسان تر می کند.

 

سرفه,درمان سرفه,داروی گیاهی برای سرفه 

نوشیدنی آناناس

مواد لازم:
آب آناناس تازه :  یک لیوان
آب لیمو تازه :  یک چهارم فنجان
زنجبیل  :  یک تکه حدودا 6 سانتی متری
عسل  :   یک قاشق غذاخوری
فلفل کاین  :  یک دوم قاشق چایخوری

روش تهیه:
همه ی ترکیبات فوق را با هم کاملاً مخلوط کنید و روزی 2 تا 3 بار به مقدار یک چهارم فنجان میل کنید و آثار مفیدش را مشاهده کنید.

***

٣- چای پیاز؛ داروی سرفه  

سرفه,درمان سرفه,داروی گیاهی برای سرفه 

چای پیاز سرفه را درمان می کند و گلو درد را تسکین می بخشد.

 مواد لازم:
آب :۳  لیتر
پیاز :۱ کیلو
عسل : یک قاشق غذاخوری
آبلیموی تازه :  کمی

روش تهیه:
پیازها را شسته و تمیز می کنیم و به چهار قطعه برش می زنیم. قطعات را در یک کاسه ریخته، آب می ریزیم و در حرارت قرار می دهیم تا زمانی که نیمی از آب آن تبخیر شود. سپس می گذاریم خنک شود. بر روی ۵۰ میلی لیتر از مایع حاصل یک قاشق عسل و کمی آبلیموی تازه می ریزیم. معمولاً علائم سرفه بعد از دو بار خوردن کاهش می یابد.

۴- نوشیدنی سیب

شربت سیب بهترین دارو برای درمان سرفه و گرفتگی صداست.    

سرفه,درمان سرفه,داروی گیاهی برای سرفه

 
مواد لازم
سیب : یک کیلو
آب : یک لیتر
عسل : کمی

روش تهیه:
برای تهیه شربت سیب یک کیلو سیب را شسته و با پوست قطعه قطعه کنید و در یک لیتر آب بپزید. سپس آن را با پارچه نازکی صاف کنید و مقداری عسل یا چند حبه قند به آن اضافه کنید و دوباره روی آتش ملایم قرار دهید تا قوام بیاید و آن را از روی آتش بردارید. روزی دو تا سه قاشق غذا خوری از این شربت را میل کنید و یا آن را در یک لیوان آب رقیق کرده و سپس بنوشید.

سرفه؛ شایع ترین علامت سرطان ریه

به گزارش بی اس ام اس همه ما می دانیم علت اصلی ابتلا به سرطان ریه، استعمال دخانیات به ویژه سیگار است. بعضی از افراد برای توجیه خود و اطرافیان می گویند ما فقط تفریحی چند نخ سیگار می کشیم. اما آیا تعداد نخ های سیگار تاثیری در افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه دارد؟ به عنوان نمونه یک سیگاری قهار در مقایسه با کسی که روزی ۵ نخ سیگار می کشد، بیشتر در معرض خطر است؟ باید گفت، خیر. هر کسی که از این گونه مواد استفاده می کند در معرض خطر ابتلا به بسیاری از عوارض و از جمله سرطان ریه است اما هر چه فردی بیشتر یا به مدت طولانی تری سیگار بکشد، هم بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه و هم بیشتر در معرض ابتلا به سرطان های دهان، حلق، مری، حنجره، مثانه، کلیه، دهانه رحم و لوز المعده قرار می گیرد.

خانواده افراد سیگاری باید بدانند سیگار کشیدن شایع ترین علت مبتلا شدن به سرطان ریه است اما قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران نیز موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان ریه می شود. غیرسیگاری هایی هم که با افراد سیگاری کار یا زندگی می کنند در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند و نباید از این موضوع غافل باشند. به تازگی مصرف حشیش در بروز سرطان ریه موثر شناخته شده اما نیاز به تحقیقات بیشتری است. سرطان ریه به طور معمول هنگام اولین مراحل بروز آن، نشانه ای ندارد و پزشکان گاهی به طور اتفاقی و به علت مشکل دیگری که عکس قفسه سینه از بیمار درخواست می کنند، آن را تشخیص می دهند. شایع ترین علامت سرطان ریه، سرفه است. سرفه به علت تحریک پوشش مجاری هوا یا انسداد راه عبور هوا بروز می یابد. علایم دیگر شامل درد ثابت قفسه سینه، تنگی نفس، خس خس سینه، ابتلای مکرر به برونشیت یا ذات الریه و سرفه با خلط خونی و خشونت صدای تنفس است.

سرفه؛ شایع ترین علامت سرطان ریه

اگر فردی علائم و نشانه های مشخص آن را داشته باشد، پزشک شرح حال کامل فردی و خانوادگی از او می گیرد، او را معاینه می کند و به ویژه به ریه های او گوش می کند و با معاینه با دست و گوشی پزشکی، هرگونه مورد غیرطبیعی را درمی یابد. سپس در صورتی که به بیماری شک کند ابتدا عکس رادیوگرافی قفسه سینه درخواست می کند و اگر سرفه بیمار همراه با خلط باشد، نمونه خلط را برای ارزیابی آزمایشگاهی می گیرد و برای همکاران آسیب شناسی خود برای تشخیص وجود سلول های بدخیم می فرستد. در مراحل بعدی ممکن است سی تی اسکن درخواست کند تا وجود توده ای در ریه و منطقه دقیق آن مشخص شود. چون در سی تی اسکن، خوش خیم یا بدخیم بودن توده معلوم نمی شود، پزشکان برای تایید یا رد بدخیم و سرطانی بودن توده مشخص شده و ارتباط آن با علایم بیمار از آن نمونه برداری می کنند. در پایان مژده ای برای سیگاری ها دارم. اگر فردی که سال ها سیگار کشیده، مصرف آن را کنار بگذارد، احتمال ابتلای او به سرطان ریه کمتر می شود. برای ترک کردن و بهره بردن از منافع ترک سیگار هرگز دیر نیست. ثابت شده که حتی افراد سیگاری مبتلا به سرطان ریه هنگامی که سیگار را ترک می کنند، کمتر به عود سرطان یا نوع دیگری از سرطان مبتلا می شوند.

چطور سرفه را متوقف کنیم؟

به گزارش بی اس ام اس سرفه ی پشت سرهم و آزاردهنده می تواند شخص را ناراحت و دست پاچه کند. داروهای ضد سرفه هم فقط به طور موقتی علائم آن را کاهش می دهند و خیلی کم روی عفونت، سوزش و تولید خلط در مجاری تنفسی که باعث ایجاد سرفه می شوند، تاثیر می گذارند. برای این که بتوانید به طور موثری سرفه خود را متوقف کنید و علائم آن را بهبود دهید، به توصیه های زیر عمل کنید:

1- آب و مایعات فراوانی بنوشید.
این کار باعث نرم شدن خلط در قفسه سینه شما می شود. اگر سرفه شما در اثر ابتلای به سرماخوردگی یا آنفولانزا، به وجود آمده باشد، مصرف زیاد آب و مایعات بهترین راه برای کاهش طول مدت آن است. حداقل روزانه 8 لیوان آب بنوشید. می توانید کمی آب لیمو ترش نیز به آن اضافه کنید.

2- هوای محیط زندگی خود را مرطوب نگه دارید.
هوای خشک باعث خارش گلو و ایجاد سرفه خشک می شود، لذا بوسیله یک دستگاه بخور هوای خانه را مرطوب نگه دارید. هوای گرم و مرطوب، خلط را نرم کرده و راه های تنفسی را باز می کند. اگر کمی هم قطره اکالیپتوس به آب دستگاه اضافه کنید، خلط ها را سریع تر از بین می برد، زیرا ریه ها را تحریک کرده و راه های بینی را پاک می کند. اگر دستگاه بخور ندارید، روی سرتان یک حوله بیندازید و صورت خود را بر روی یک بخارهای یک ظرف آب جوش بگیرید. چند دقیقه به آرامی زیر حوله نفس بکشید (در اصطلاح بخور دهید) . چند بار در روز این کار را تکرار کنید.

3- عسل بخورید.
در یک بررسی روی کودکان 2 سال به بالا که مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بودند، محققان قبل از خواب شبانه 2 قاشق مرباخوری عسل به کودکان دادند. سپس دریافتند که عسل به اندازه داروهای ضد سرفه در کاهش سرفه های شبانه (در خواب) و بهبود کیفیت خواب کودکان موثر بوده است. بهترین راه برای بهبود گلودرد و سرفه های آزاردهنده این است که عسل را در چای کمرنگ یا آب گرم حل کنید و بنوشید. اما به یاد داشته باشید که هرگز به کودکان زیر یک سال ، عسل ندهید، زیرا باعث بروز مسمومیت بوتولیسم خطرناک در آنها می شود.

چطور سرفه را متوقف کنیم؟

4- از مواد محرک موجود در هوا دوری کنید.
مواد شیمیایی موجود در تمیز کننده ها و ضد عفونی کننده های خانگی و نیز در خوشبو کننده های هوا می توانند مخاط گلو را اذیت کنند، سرفه را بدتر کنند و باعث سوزش چشم ها، گلو و دهان شوند. اگر می خواهید سرفه هایتان بهبود یابد، نباید از مواد شیمیایی پاک کننده با بوی تند و زننده استفاده کنید. همچنین سیگار نکشید و در جاهایی هم که دود سیگار وجود دارد، توقف نکنید (یعنی حتی در معرض دود سیگار افراد دیگر هم قرار نگیرید).

 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 2536
  • بازدید دیروز: 2554
  • بازدید کل: 23020102