Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

مراقبت از بیمار مبتلا به ام اس.

مراقبت از بیمار مبتلا به ام اس.

علت دقیق بیماری ام اس معلوم نیست ولی بعضی از عوامل مانند موقعیت جغرافیایی، سن، محیط، عوامل ژنیتیکی، و خود خوری و نگرانی بیش از حد در بروز این بیماری تاثیر دارند.

یماری ام اس
اگر برای شما بیماری ام اس تشخیص داده شده بهتر است در مورد این بیماری نکات زیر را بدانید.
علت دقیق بیماری معلوم نیست ولی بعضی از عوامل در بروز آن تاثیر دارند. مانند موقعیت جغرافیایی، سن، محیط، عوامل ژنیتیکی، و خود خوری و نگرانی بیش از حد.

این بیماری معمولا با علائم زیر مشخص می شود
ضعف و خستگی، بی حسی و کرختی به خصوص در اندام تحتانی، تاری دید و دوبینی، اشکال در تعادل، تغییر خلق مانند افسردگی، اشکال در صحبت کردن، لرزیدن یا رعشه، درد یا گرفتگی عضلانی، اشکال در حافظه، مشکلات جنسی.
تشخیص نهایی بیماری با ام آر آی مغز و گاهی نمونه گیری از مایع مغزی نخاعی داده می شود و پس از آن تحت درمان قرار خواهید گرفت.

ابتلا به ام اس به معنی ناتوانی نیست
ممکن است شما قادر به انجام بعضی از کارهای روزانه خود نباشید و احساس خستگی و ضعف عضلانی داشته باشید. این مسئله گاهی باعث تشویش و نگرانی و حتی افسردگی می شود. بنابراین مراقبت سلامت روانی خود بوده . یا پیگیری برنامه های درمانی و داروها نتایج مثبت آن را در زندگی خود مشاهده کنید.
در کارهای روزانه به اندازه توان خود شرکت کنید.
کارهای ساده و اولیه خانه مثل آماده کردن غذا، نگهداری از گیاهان و مرتب کردن لباس ها باعث احساس مفید بودن می شود و به شما کمک می کند که در مکانی راحت و دوست داشتنی مانند خانه اعتماد به نفس خود را باز یابید و با  روحیه بهتر برای غلبه بر بیماری تلاش کنید.

با انجمن ام اس آشنا شوید
با شرکت در انجمن بیماران مبتلا به ام اس، با سایر بیماران آشنا می شوید و مشکلات آن ها و راه حلها را بهتر می شناسید. در این انجمن کلاس های مختلف هنری، تفریحی و برنامه های آموزشی شامل کلاس های روان درمانی، تغذیه صحیح، تشکیل خانواده و مواردی از قبیل یوگا و استراحت درمانی نیز برگزار می گردد.
برنامه های فیزیوتراپی و حرکت درمانی برای اصطلاح مشکلات حرکتی در این مرکز انجام می شود. همچنین در مراکز آموزشی مربوطه می توانید برای اشتغال و کسب درآمد در کارگاه هایی به کار مشغول شوید.

داروها را کامل و به موقع مصرف کنید
داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده است، نقش مهمی در بهبود وضعیت جسمانی شما دارند، داروها را به طور کامل و در ساعات معین مصرف کنید. بعضی از داروها ممکن است عوارضی مانند تهوع، استفراغ، چاقی، ریزش موی سر به دنبال داشته باشند، اگر دچار این مشکلات شده اید نگران نشوید و دارو را سر خود قطع یا کم و زیاد نکنید و به پزشک اطلاع دهید.

ورزش کنید
ورزش علاوه بر بهبود وضعیت جسمی شما، روحیه ای شاداب تر به شما می بخشد. شما را فعال و پر انرژی می کند و اضطراب شما می کاهد. قبل از شروع ورزش با پزشک مشورت و برای ورزش خود برنامه ریزی کنید. قبل از ورزش بدنتان را گرم کنید و زمان آن را کم کم افزایش دهید. در فضای امن و بی خطر که امکان لغزندگی ندارد ورزش کنید. از ورزش های نشاط آور لذت بخش استفاده کنید. پیاده روی، یوگا و شنا مفید هستند. هر وقت احساس ناراحتی کردید ورزش را متوقف کنید.

تغذیه صحیح داشته باشید
از مواد غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات تازه برگ سبز تیره در رژیم غذایی خود استفاده کنید. انواع ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا6 را در برنامه غذایی خود قرار دهید. آب و مایعات تازه مانند آب میوه تازه را به میزان کافی مصرف کنید.
مصرف مواد  غذایی حاوی مواد نگهدارنده، مثل کنسروها، مواد غذایی حساسیت زا مثل تخم مرغ و گوجه فرنگی و بادمجان، را کاهش دهید. 
از مصرف غذاهای پرچربی مثل گوشت های چرب، لبنیات پرچرب، انواع سس های چرب و غذاهای شیرین و پرنمک را به خصوص در صورتی که با داروی کورتون درمان می شوید از رژیم غذایی حذف کنید.

توجه داشته باشید
- ام اس باعث اختلال در باروری و حاملگی  می شود. حتما به پزشک اطلاع دهید و درمان خود را تحت نظر پزشک ادامه دهید.
- از محیط های پر استرس و اضطراب آور دوری کنید. 
- سیگار را ترک کنید، این عادت خطرناک موجب پیشرفت بیماری ام ای می شود.
- هر وقت احساس خستگی کردید، استراحت کنید.
- گاهی لازم است از وسایل کمکی مثل عصا، واکر، ویلچر و... برای حفظ تعادل و وسایل توانبخشی برای کمک به حس بینایی و شنوایی خود استفاده کنید.
- برای جلوگیری از احساس گرمای زیاد از لباس های خنک و رنگ های روشن استفاده کنید و در معرض نور شدید خورشید قرار نگیرید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 2623
  • بازدید دیروز: 6030
  • بازدید کل: 23029275