Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

نقص ديواره بين دهليزي (ASD)

نقص ديواره بين دهليزي (ASD)

وجود سوراخ غير طبيعي بين دو دهليز كه اجازه تبادل خون بين دهليز راست و چپ را مي دهد، نقص ديواره بين دهليزي گفته می شود و از علائم این بیماری می توان به عقب ماندگی رشد، تعریق، بی اشتهایی، خستگی، تنگی نفس اشاره کرد.

ساختار قلب چگونه است؟
قلب یک تلمبه عضلانی است که در سینه قرار دارد و بطور مداوم در حال کار کردن و تلمبه زدن است. قلب بطور شبانه روزی خون را به سرتاسر بدن تلمبه می‌کند.
قلب توسط یک دیواره عضلانی عمودی به دو نیمه راست و چپ تقسیم می‌شود. نیمه راست مربوط به خون سیاهرگی و نیمه چپ مربوط به خون سرخرگی است. هر یک از دو نیمه راست و چپ نیز مجددا بوسیله یک تیغه عضلانی افقی نازکتر به دو حفره فرعی تقسیم می‌شوند. حفره های بالایی که کوچکتر و نازکتر هستند بنام دهلیز موسوم بوده و دریافت کننده خون می‌باشند. حفره‌های پایینی که بزرگتر و ضخیم‌ترند بطن های قلبی هستند و خون دریافتی را به سایر اعضاء بدن پمپ می‌کنند. پس قلب متشکل از چهار حفره است: دو حفره کوچک در بالا (دهلیزهای راست و چپ ) و دو حفره بزرگ در پایین (بطن های راست و چپ)

نقص ديواره بين دهليزي:
وجود سوراخ غير طبيعي بين دو دهليز كه اجازه تبادل خون بين دهليز راست و چپ را مي دهد. در اصطلاح نقص ديواره بين دهليزي می گویند.

علائم بيماري نقص ديواره بين دهليزي چیست؟
- عقب ماندگي رشد
-تعريق

- بي اشتهايي
- خستگي
- تنگي نفس
لازم به ذكر مي باشد خيلي از بيماران بدون علامت هستند.

اين بيماري چگونه تشخيص داده مي شود؟
اكوقلب: يك آزمون بدون درد است كه به كمك آن تصويري از حركات قلب گرفته خواهد شد.
نوار قلب: روشي بدون درد است كه طي آن فعاليت هاي قلب ثبت و بررسي مي شود.
عكس قفسه سينه: روشي بدون درد است كه طي آن تصاويري از ساختار قفسه سينه ، قلب و ريه ها گرفته خواهد شد.
پزشك به كمك علائم و نشانه ها و آزمون هاي تشخيصي اين بيماري را تشخيص خواهد داد.

نقص دیواره بین دهلیزی درمان هم دارد؟
نقایص متوسط نیاز به ترمیم از طریق جراحي دارند که در 5-4 سالگي انجام می شود كودكاني كه تحت عمل جراحي قرار مي گيرند در معرض خطر فراوان قرار دارند. مانيتورينگ قلب با دقت بسيار بايد صورت گيرد. در اين كودكان معمولاً تنفس مصنوعي به مدت چند روز تا چند هفته ادامه دارد.

آموزش هاي قبل از عمل جراحي قلب:
معمولاً 12 ساعت پيش از جراحي ، از دادن مواد خوراكي خود داري نموده تا اينكه ازاستفراغ و آسپيراسيون جلوگيري شود.
آمادگي قبل از عمل شامل، حمام كردن پوست مي باشد بصورت وان حمام يا دوش استفاده كرد و تراشيدن مو هاي زائد.
در صورت وجود دندانهاي شل ، بايد گزارش كرد تا اينكه از آسپيراسيون در حين لوله گذاري داخل ناي خودداري شود.
و كودك پس از عمل يك شكاف جراحي روي قفسه سينه خود دارد. معمولاً تا ثابت شدن شرايط كودك پس از جراحي، وي در بخش منتقل شده و 1 الي 2 هفته در بيمارستان مي ماند. در اين مدت ، احتمالاً لوله ها و سيم هايي به بدن كودك شما متصل است.كه براي درمان وي ضروري هستند و به محض رفع نياز و قبل از ترخيص، از بدن وي جدا خواهند شد.
ضربان قلب كودك در اين مدت كنترل مي شود و در صورتي كه نامنظم و غير طبيعي باشد با استفاده از يك دستگاه كوچك به سيم هاي نازك كه در پايين و كنار زخم جراحي قرار داده شده، به قلب ضربان داده مي شود تا نظم مورد انتظار ايجاد شود. اين سيم ها قبل از ترخيص كودك، به راحتي خارج خواهند شد.

والدین گرامی به خاطر داشته باشید؛
کودکان مبتلا به نقص های قلبی باید از آنتی بیوتیک ها برای پیشگیری از عفونت قبل از انجام عمل های جراحی و درمان های دندانپزشکی استفاده کنند. توجه به بهداشت دهان و دندان و مراجعه های منظم به دندان پزشکی از بهترین راه های پیشگیری ار عفونت است.
کودک باید به طور منظم توسط پزشک مورد معاینه قرار بگیرد و والدین آموزش های لازم را دریافت کنند. بنابراین پیگیری درمان از نکات مهمی است که باید مورد توجه والدین قرار گیرد.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 5303
  • بازدید دیروز: 3056
  • بازدید کل: 23025925