Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

ترافیک رانندگی و آلودگی هوا. نویسنده: سید فخرالدین شبیری

ترافیک رانندگی و آلودگی هوا. نویسنده: سید فخرالدین شبیری

ازدیاد ماشین‏ها، وجود رانندگان عجول، خیابان‏های باریک، کمبود ماموران راهنمایی، خودروهای دودزا، بارندگی‏ها، کنده ‏کاری معابر و ... موجب آلودگی هوا و ترافیک سنگین می‏گردد.

وضعیت «ترافیک رانندگی»، یک معضل اجتماعی است؛ مردم در شهر و بیابان، زمین و آسمان از این مسئله، رنج می‏برند. ازدیاد ماشین‏ها، وجود رانندگان عجول، خیابان‏های باریک، کمبود ماموران راهنمایی، خودروهای دودزا، بارندگی‏ها، کنده ‏کاری معابر و ... موجب آلودگی هوا و ترافیک سنگین می‏گردد. چه بسا بر اثر آلودگی‏های صوتی، تنفسی و ترافیک، افراد زیادی دچار عصبانیت، بیماری و مرگ و میر زودرس می‏شوند.

طبق آمار ارائه شده، فقط در تهران روزی 15 نفر بر اثر آلودگی هوا، فوت می‏کنند! البته آمار سوانح رانندگی در شهر و راه‏های بین‏ شهری خیلی بیش از اینهاست (در طی 8 ماه اول امسال، تعداد 11 هزار و 867 نفر فقط در راه‏های برون‏شهری کشته شده ‏اند)

 مهندسی ساخت معابر

در گذشته دور که ماشین کم بود، همان راه‏های ارتباطی «مال‏رو»ی قدیم مورد استفاده قرار می‏گرفت. تا 70 سال قبل در خیابان‏های تهران، درشکه و گاری تردد می‏کردند. چند خیابان سنگفرش یا آسفالت فقط در محدوده مرکزی شهر وجود داشت. به مرور زمان و با ازدیاد خودرو، خیابان‏هایی در خارج از محدوده مرکزی ایجاد شد، اکنون مرکز شهر هنوز هم دارای همان معابر اولیه است که گنجایش و کشش این همه ماشین را ندارد. نکته ‏ای که ذکر آن ضروری‏تر است این که در 70-60 سال پیش، ساختمان، خیابان‏ها، معابر و جوی‏ها براساس نیاز آن زمان صورت می‏گرفت، اما حالا تفاوت زیاد کرده است.

ایجاد بزرگراه‏ها، خیابان‏های دو طبقه، تونل‏ها و پل‏های اتومبیل ‏رو، از جمله آنهاست. سال‏ها قبل نوشته بودیم که: «می‏باید در ایجاد و بنای ساختمان چهارراه‏ها و جوی‏ها تجدید نظر شود.» خوشبختانه به مرور این نوشته جامه عمل پوشید. اکنون مشاهده می‏شود که با ساخت آپارتمان‏ها یا بناهای چهارراه‏ها و سه‏ راه‏ها با عقب‏ نشینی مناسب،  رانندگی راحت شده و کشش بیشتری صورت می‏گیرد. حتی در بسیاری از خیابان‏ها روی جوی‏ها را پوشانده‏‏ اند تا ماشین‏ها بهتر تردد کنند و ایمنی بیشتری برای سواره و پیاده باشد. با این وصف باز هم مشاهده می‏شود که بسیاری از معابر فاقد مهندسی جدید ساخت بناها و جوی‏هاست.

 فاضلاب با ایجاد موانع

اخیراً امور لوله‏ کشی فاضلاب شهر، به سرعت در حال انجام است؛ آینده ‏نگری خوبی است که ان‏شاءا... طی سال‏های آینده به بهره‏ برداری می‏رسد؛ اما کار عزیزان امور آب و فاضلاب، ما را به یاد همان زمان گذشته انداخت که کوچه و معابر می‏ساختند. اولاً کارگران زحمتکش برای ایجاد ایمنی و انجام کارهای خاکبرداری، 50% کوچه یا خیابان را اشغال می‏کنند. ثانیاً محفظه‏ های مربوط را آنچنان چفت و بست می‏نمایند که عبور افراد و ماشین‏ها نیز با اشکال صورت می‏گیرد. به این عزیزان نیز باید یادآور شویم که بهتر است ایجاد محفظه و لوله ‏کشی موقت را طوری تعبیه کنند تا تردد ماشین‏ها مشکل نشود. اکنون برای تردد به پارکینگ منازل و پیچیدن در سر کوچه‏ ها و معابر همان مشکل قدیم وجود دارد. آیا نمی‏شود به ‏جای ایجاد محفظه، به شکل مربع مستطیل، آنها را به‏ صورت دایره ساخت که رفت و آمد مردم به درستی انجام شود؟ به اندازه کافی و سرسام‏ آور مشکل ترافیک و شلوغی خیابان داریم، آب و فاضلاب هم نیمی از خیابان‏ها و کوچه‏ ها را سد می‏کند. گُل بود، به سبزه نیز آراسته شد.

 برای رفع آلودگی هوا

این یکی دیگر از مسائل بغرنج و تقریباً غیرقابل حل است! با تعطیل کردن مدارس و آموزشگاه‏ها، با زوج و فرد کردن ماشین‏ها، تعطیل کردن 45 روزه فلان پالایشگاه تولید بنزین غیراستاندارد، ممانعت از ورود بنزین‏های آلوده، جایگزینی تعداد کمی از ماشین‏های دودزا و از رده خارج، تعطیلی چند روز کارگاه‏های استخراج شن و ماسه، معاینه فنی تعدادی از ماشین‏ها و ...  حالت «مُسکن» را دارد و چاره درد نیست. فقط در شهر تهران 3.5 میلیون خودرو تردد می‏کند که 300 هزار دستگاه از آنها کاربراتوری هستند، روزی بالای 1000 دستگاه خودروی جدید به چرخه شهر اضافه می‏شود، اما خروجی و اسقاط کردن ماشین‏های قدیمی ناچیز است. اکنون 7000 تاکسی فرسوده در تهران تردد می‏کند و حالا چندین برابر اینها موتورسیکلت دودزا در حال رفت‏ وآمد می‏باشند که همه آنها در ایجاد آلودگی محیط نقش دارند.

 ای کاش ...

دو هفته پیش اعلام کردند که خواستاران برای تهیه طرح ورود به مناطق زوج و فرد اقدام کنند. مبارک است، طی دو هفته گذشته این کار انجام شد. ای کاش خیابان‏ها آنقدر کشش داشت که نیازی به زوج و فرد کردن ماشین‏ها نمی‏شد. ای کاش پارکومترها را بر می‏داشتند تا کشش ماشین‏ها بیشتر می‏گشت. ای کاش در کنار خیابان‏ها اجازه پارک ماشین داده نمی‏شد. ای کاش پارکینگ‏های چند طبقه به اندازه همه ماشین‏ها ساخته می‏شد. ای کاش پارکینگ منازل و ادارات را به محل مسکونی و تجاری تبدیل نمی‏کردند. ای کاش موانع بنایی، برف و یخ و آب گرفتگی معابر و ... زودتر جمع ‏آور می‏گشت. ای کاش وارونگی هوا، ریزگرد و ... نبود و صدها آرزوی دیگر!

 دوربین‏های سیار

به قرار اطلاع برای ثبت وقایع و سوانح رانندگی، دوربین و ماشین‏های سیار پلیس راهنمایی مشغول کار شده است؛ این دوربین غیر از دوربین‏های ثبت عبور و مرور خیابان‏ها و چهارراه ‏هاست. 

گفته می‏شود ماشین‏های حاوی دوربین‏ها، در خیابان‏ها و معابر می‏گردند و «خلاف» رانندگان متخلف را ثبت می‏کنند. بنابراین نیازی نیست که افسر پلیس پیاده شود و قبض صادر کند یا تذکر دهد. او کارش را با «دوربین» می‏کند و این صاحب ماشین است که با جریمه‏ های آنچنانی مواجه می‏شود. با ذکر این هشدار لازم است رانندگام محترم از پارک دوبله، پارک در محل ممنوع، عبور از چراغ قرمز، پیچیدن به راست و چپ ممنوعه! عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی ... خودداری نمایند.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 767
  • بازدید دیروز: 1611
  • بازدید کل: 22883593