Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

۱۰۰ هزار سال قبل؛ زاد و ولد نئاندرتال‌ها با انسان امروزی.

۱۰۰ هزار سال قبل؛ زاد و ولد نئاندرتال‌ها با انسان امروزی.

«یک سناریوی محتمل این است که جمعیت کمی از اجداد ما از آفریقا مهاجرت کرده و با نئاندرتال‌ها که در خاورمیانه ساکن بودند مواجه شده‌ و زاد و ولد کرده‌اند».

دانشمندان می‌گویند بررسی ژنوم یک زن نئاندرتال که بقایایش در غاری در کوه‌های آلتای در جنوب سیبری در نزدیکی مرز روسیه و مغولستان یافت شده، نشان می‌دهد نئاندرتال‌ها و انسان‌های مدرن بسیار زود‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد با هم زاد و ولد کرد‌ه‌اند. 

این بررسی شواهدی به دست می‌دهد که اجداد ما بسیار زود‌تر از آنچه قبلا تصور می‌شد از آفریقا خارج شده‌اند و حدود ۱۰۰ هزار سال پیش با نئاندرتال‌ها آمیزش داشته‌اند.

به گزارش رویترز، سرگئی کاستلان از موسسه مردم‌شناسی تکاملی «ماکس پلانک»، در آلمان، می‌گوید: «پیش از این تصور می‌شد که انسان‌های امروزی (هوموساپینس‌ها) اولین بار حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار سال پیش، یعنی وقتی که از آفریقا مهاجرت کرندد، با نئاندرتال‌ها مواجه شدند». 

برپایه این بررسی که در مجله نیچر منتشر شده، اجداد انسان امروزی حدود ۲۰۰ هزار سال پیش در آفریقا زندگی می‌کردند و سپس به نقاط دیگر زمین مهاجرت کردند. 

مارتین کول ویلم نسل‌شناس دانشگاه «پمپیو فابرا» اسپانیا که در این تحقیق همکاری کرده ، می‌گوید «یک سناریوی محتمل این است که جمعیت کمی از اجداد ما از آفریقا مهاجرت کرده و با نئاندرتال‌ها که در خاورمیانه ساکن بودند مواجه شده‌ و زاد و ولد کرده‌اند». 

دانشمندان می‌گویند این مهاجرت از آفریقا منجر به تشکیل جمعیت در اروپا، آسیا، و مناطق دیگر نشد. کول ویلم می‌گوید: «نمی‌دانیم چه بر سر آنها آمد. به نظر می‌رسد جمعیت آنها یا در اثر تغییرات اقلیمی و یا رقابت با نئاندرتال‌ها رو به نابودی گذاشت. به نظر می‌رسد این اتفاق پس از مهاجرت از آفریقا بسیار زود‌تر از آن چیزی که قبلا تصور می‌شد رخ داده باشد. این امر نشان می‌دهد انسان مدرن در چند مرحله از آفریقا مهاجرت کرد و گروهی از آنان احتمالا منقرض شده‌اند». 

نئاندرتال‌های قوی‌هیکل از ۳۵۰ هزار سال پیش تا حدود ۴۰ هزار سال پیش در اروپا و آسیا زندگی می‌کردند اما پس از ظهور اجداد انسان امروزی به تدریج در این منطقه محو شدند. بنا به نظر دانشمندان، نئاندرتال‌ها بسیار باهوش بودند و روش‌های مختلفی برای شکارکردن داشتند. آنها احتمالا حرف می‌زدند و از ابزار و آتش استفاده می‌کردند. 

زادو ولد نئاندرتال‌ها با هوموساپینس‌ها تاثیری ماندگار بر ژنتیک انسان داشته است. نتایج یک تحقیق که در مجله «ساینس» منتشر شده است رابطهٔ دی‌ان‌ای به جا مانده از نئاندرتال‌ها را در مشخصه‌های انسان امروزی همانند افسردگی، اعتیاد به نیکوتین، لخته شدن خون و آسیب‌های پوستی نشان می‌دهد. انسان‌های کنونی یک تا چهار درصد ژن‌های خود را از نئاندرتال‌ها به ارث برده‌اند.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 308
  • بازدید دیروز: 1611
  • بازدید کل: 22883134