Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

داوطلبانی از رامسر، بهترین گزینه برای سفر به مریخ هستند!!!

داوطلبانی از رامسر، بهترین گزینه برای سفر به مریخ هستند!!!

این احتمال وجود دارد که مسافران آینده مریخ با نگاهی متفاوت، از جایی شبیه رامسر در شمال ایران انتخاب شوند.

سازمان فضایی آمریکا –ناسا – از روز دوشنبه امکانی را فراهم کرد که داوطلبان آمریکایی اعزام به ماموریت مریخ می‌توانند نام خود را در سایت رسمی این سازمان ثبت کنند. قرار است این افراد پس از گزینش‌های لازم، به تناسب توانایی جسمانی و روحی مورد گزینش قرار بگیرند و افراد برگزیده تحت آموزش‌های ناسا برای اعزام به ایستگاه بین المللی فضایی، قرار گرفتن در مدار خورشیدی و در نهایت سفر به مریخ آماده شوند. مشکلی که دانشمندان ناسا را نگران کرده این است که فضانوردان در این ماموریت در معرض تابش شدید پرتوهای نوری قرار خواهند داشت و متاسفانه داوطلبان آمریکایی دارای شرایط مناسبی برای تحمل این سطح از تابش نیستند.
 
در مریخ این مشکل به اوج خود می‌رسد زیرا سطح قرمز رنگ سیاره بر شدت انعکاس پرتوهای کیهانی می‌افزاید. اتمسفر زمین و میدان مغناطیسی آن اثرگذاری بخش زیادی از این پرتوها را خنثی می کنند اما مریخ چنین میدان مغناطیسی ندارد. از آن گذشته در گذر زمان بخش زیادی از ساختار تشکیل دهنده اتمسفر این سیاره در فضا گم شده است.
محققان ناسا مطالعات بسیاری در این باره انجام دادند و مشخص شد مناطق محدودی بر روی کره زمین دارای شرایطی مشابه با مریخ – از لحاظ شدت پرتوهای تابش – هستند که رامسر در ایران نیز یکی از همین مناطق است. ساکنان رامسر – شهری در شمال ایران – دارای پرتو‌های تابش، 80 برابر بیشتر از میانگین جهانی هستند. مردم رامسر به طور طبیعی از این موضوع بهره فراوانی برده‌اند زیرا تابش‌های طبیعی کیهان موجب می‌شود سطح تولید گلبول‌های سفید خون، که ذاتا مسئول از بین بردن سلول‌ها و تومورهای سرطانی هستند، افزایش یابد. به همین دلیل است که مردم رامسر نرخ مرگ و میر کمتری در ارتباط با سرطان ریه دارند. ساکنان رامسر بیش از سایر مردم جهان توانایی تحمل شرایط خاص مریخ را دارند. اگر داوطلبی از رامسر وجود داشته باشد که برای انجام ماموریت مریخ اعلام آمادگی کند، کار دانشمندان ناسا برای این منظور راحت‌تر خواهد شد و دیگر نیازی به دستکاری ژنتیکی برای بالابردن مقاومت بدن فضانورد اعزام شده به مریخ وجود نخواهد داشت تا او را در برابر شدت تابش‌ها مقاوم کنند، مردم رامسر بطور طبیعی دارای این مقاومت هستند.
 
علاوه بر رامسر، منطقه‌ای ساحلی در "گواراپاری" برزیل، "یانگ‌جیانگ" چین و "کاروناگاپالی" هند نیز – در مقیاسی کمتر – دارای همین ویژگی استثنایی هستند.
متاسفانه هیچکدام از داوطلبان ماموریت سفر به مریخ اهل این مناطق نیستند و فقط 2 راه برای ناسا باقی مانده است. ناسا می‌تواند یا داوطلبان برگزیده را از مناطق یاد شده انتخاب کند و آنها را آموزش دهد و یا فضانوردان آمریکایی را برای آشنا کردن با شرایط محیط به رامسر اعزام کند تا با سپری کردن مدتی مشخص در این شهر به توانایی لازم دست یابند. 
 
 همانطور که اشاره شد، فضانوردان در این ماموریت در معرض تابش شدید پرتوهای نوری قرار خواهند داشت. البته این امکان وجود دارد که فضاپیمای حامل فضانوردان را با استفاده از پوششهای مخصوص در برابر پرتوهای کیهانی مصون نگاه داشت و حتی می توان این تکنیک را از طریق ساخت پایگاهی در زیر سطح خاک مریخ توسعه داد تا سلامت ساکنان آتی سیاره سرخ تضمین شود. این همان ایده ای است که توسط شرکت Mars One ارایه شده است؛ شرکتی که در نظر دارد پروژه سفر بی بازگشت به مریخ را عملیاتی کند.

اما وقتی صحبت از گشت و گذار در مریخ آن هم سواره یا سوار بر خودروی مریخ نورد می شود چه می توان گفت؟ در این وضعیت فضانوردان تنها لباس فضانوردی بر تن دارند و هیچ حفاظ دیگری نمی تواند حفظ سلامت آنها را تضمین کند.

در عین حال پیشنهاداتی نیز مطرح می شود که عملا باید به آنها به عنوان راه حلهای دور از دسترس نگاه کرد، مثلا استفاده از انسانهایی به عنوان فضانورد که ساختار فیزیولوژیکی آنها با استفاده از مهندسی ژنتیک دستکاری شده است. بدین ترتیب می توان امیدوار بود که چنین فضانوردانی در برابر پرتوهای کیهانی مقاومت خوبی داشته باشند.

اما در این میان بحث دیگری نیز به عنوان یک راه حل قابل دسترس مطرح بود و آن استفاده از فضانوردانی است که هم اکنون نیز در مقایسه با سایر انسانهای روی زمین بیشتر در معرض پرتوها قرار دارند و البته زندگی عادی خود را دنبال می کنند. سالهای طولانی است که دانشمندان ساکنان رامسر در شمال ایران را مورد مطالعه قرار می دهند. اینگونه تصور می شود که این نقطه از ایران بالاترین سطح از پرتوها را برای یک منطقه قابل سکونت (در زمین) داشته باشد.

گفته می شود سطح پرتوها در رامسر تا ۸۰ برابر متوسط جهانی است. اما نکته (عجیب) اینجاست که بر اساس مطالعات صورت گرفته بر روی هزاران تن از ساکنان رامسر، نرخ سرطان ریه در این شهر زیر متوسط جهانی است. واقعیت این است که بر اساس مطالعاتی صورت گرفته نوعی ژن بخصوص مسؤول تولید سلولهای خونی سفیدی است که با نام «سلولهای قاتل طبیعی» شناخته می شوند و آنها به تومورها حمله می کنند.

به بیان دیگر می توان گفت شاید نیازی به دنبال کردن ایده بحث برانگیز دستکاری ژنتیکی انسانها برای مقاوم سازی فضانوردان مأموریت مریخ در برابر پرتوهای مرگبار کیهانی نباشد زیرا هم اکنون گزینه های خوبی در بخشهایی از دنیا (به عنوان مثال ایران) وجود دارد.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 778
  • بازدید دیروز: 1611
  • بازدید کل: 22883604