Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

1952 از هواپیمای کامت تا جمبوجت: هواپیماهای جت آسمان را در می نوردند

1952 از هواپیمای کامت تا جمبوجت: هواپیماهای جت آسمان را در می نوردند

اولین هواپیماهای دارای موتور جت که توسط هانس فون اوآین آلمانی و فرانک ویتل (1937) بریتانیایی ساخته شدند جنگنده های نظامی بودند که در جنگ جهانی دوم نقش عمده ای ایفا نکردند. پایان جنگ جهانی دوم طراحان و سازندگان به استفاده از موتورهای جت درهواپیماهای مخصوص حمل بار و مسافری روی آوردند. کمی بعد جنگنده ها و بمب افکن های جت جدید نیز به کار گرفته شدند و دیوار صوتی در دهه ی 40 شکسته شد.

هواپیماهای جت با دارا بودن قدرت بیشتر قادر بودند مسافران را سریع تر و راحت تر جا به جا کنند. از این رو هزینه ها کاهش یافت. اولین تلاشی که در این زمینه صورت گرفت ساخت هاوی لند بود که در سال 1952 در زمینه های تجاری به کار گرفته شد. با این جت زمان پرواز از لندن به سنگاپور از 2.5 روز به یک روز کاهش یافت و «عصرجت» آغاز شد.اما شهرت آن دیری نپایید. طی دو سال بعد سه هواپیمای کامت به دلیل نقص بدنه دچار سوانحی با تلفات زیاد شدند. البته بروز این حوادث ربطی به کار موتور هواپیما نداشت.

هواپیماهای باقی مانده از خدمت رسانی محروم شدند. اما هواپیماهای جت دیگری نیز ساخته شدند. در سال 1958 اولین بار بوئینگ 707 آمریکا که از امنیت و اعتماد پذیری بالایی برخوردار بود به حمل مسافر پرداخت. به تدریج هواپیماهای ملخ دار که از دهه ی 20 معمول شده بودند از صحنه ی آسمان محو شدند. هرچند بعدها جایی برای موتور هیبرید توربو در هواپیماهای کوچکی که دارای موتور جتی برای گردش درآوردن یک ملخ بودند، محفوظ ماند. سازندگان هواپیما در پی ساخت موتورهای جت کم و سرصداتر و کارآمدتری بودند که می شد آن ها را روی هواپیماهای بزرگ تر و اختصاصی تر قرارداد، چون هزینه ی سفر هواپیمایی بین المللی کاهش یافته و تقاضا بالا رفته بود.

شاخص ترین هواپیماهای اوایل قرن 21 و معرف فناوری سفرهای هوایی، بوئینگ های 747 و جمبوجت ها بودند که امروزه نیز 1400 دستگاه از آن ها به طور فعال در عرصه ی پرواز حضور دارند و فراوان ترین هواپیماهای موجود به شمار می روند.747 ها که ابتدا در سال 1970 پرواز کردند می توانند بیش از 400 مسافر را با 85 درصد سرعت صوت تا فواصل بیش از 10000 کیلومتر بدون نیاز به سوخت گیری جا به جا کنند. این آمار تا چند دهه قبل دور از باور بود. اگرچه شرکت بوئینگ و سازندگان دیگر در حال ساخت جت های باز هم بزرگ تری هستند. این در شرایطی است که حدود صد سال پیش، در سال 1909 لویی بلریو به دشواری توانست بر فراز کانال انگلیس (مانش) پرواز کند. البته احتمال آن که فناوری های دیگری مشابه موتورهای جت طی چند دهه ی آینده بروز کنند، زیاد نیست.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: منبع: کتاب چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را اختراع کرد؟، نویسنده : دیوید الیارد، ترجمه : دکتر محمد اسماعیل فلزی، انتشارات مازیار
  • تاریخ: پنجشنبه 21 شهریور 1398 - 11:51
  • صفحه: علمی
  • بازدید: 2890

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 2020
  • بازدید دیروز: 6030
  • بازدید کل: 23028672