Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

اگر زمین از حرکت بایستد چه می‌شود؟

اگر زمین از حرکت بایستد چه می‌شود؟

زمین دو نوع حرکت دارد. یک حرکت به دور خودش و یکی به دور خورشید.

همان طور که می‌دانید، زمین دو نوع حرکت دارد. یک حرکت به دور خودش و یکی به دور خورشید. هر کدام از دو حرکت اثرات مختلفی بر زمین دارند. توقف ناگهانی یا تدریجی این حرکات هم خود مسأله‌ای است. پس برای دانستن اینکه اگر زمین از حرکت بایستد چه می‌شود، باید چهار حالت را بررسی کرد.

اگر حرکت زمین به دور خورشید متوقف شود

حالت اول اینست که زمین ناگهان از حرکت به دور خورشید بایستد. همانند اینکه به دیواری برخورد کرده باشد. البته احتمال رخداد این اتفاق بسیار کم و در حد صفر است. در صورتی که این اتفاق بیافتد، نتیجه یک فاجعه خواهد بود. پس اصلا نگران نباشید.

زمین با سرعت مداری ۳۰ کیلومتر بر ثانیه (۱۰۸۰۰۰ کیلومتر بر ساعت)، به دور خورشید گردش می‌کند. این دقیقاً همان سرعتی است که زمین برای صفر کردن گرانش خورشید نیاز دارد. اگر یک دفعه خورشید غیب شود، زمین با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ثانیه در خط مستقیم به حرکت ادامه می‌دهد. این مربوط به قوانین فیزیک حاکم حرکت دورانی و جاذبه است.

اگر سرعت دوران زمین به دور خورشید افزایش یابد، فاصله زمین تا خورشید هم بیشتر شده و زمین در فاصله بیشتری نسبت به خورشید گردش خواهد کرد. اگر سرعت دوران زمین به دور خورشید کم شود، فاصله زمین تا خورشید هم کم شده و زمین در فاصله کمتری نسبت به خورشید دوران می‌کند.

خوب پس حتما تا حالا، متوجه جواب سؤال شده‌اید. اگر زمین از حرکت به دور خورشید به صورت ناگهانی بایستد، ابتدا همه چیزهای روی سطح زمین با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ثانیه به حرکت ادامه می‌دهند. دلیل این موضوع در مفهوم اینرسی نهفته است. طبق قوانین اینرسی، هر جسمی تمایل دارد با سرعت ثابت در خط ثابت به حرکت ادامه دهد.

 به همین دلیل وقتی ماشین ترمز می‌کند، شما به سمت جلو پرتاب می‌شوید. زیرا بدن شما تمایل دارد هم‌چنان با سرعت قبلی به حرکت ادامه دهد. حال اگر کل زمین ترمز کند، همه چیزهای روی زمین با سرعت سرسام آور ۳۰ کیلومتر بر ساعت به حرکت ادامه می‌دهند.

سرعت فرار از جاذبه زمین تنها ۱۱ کیلومتر بر ثانیه است. یعنی اجسامی که در جهت چرخش قرار دارند، همگی به بیرون از زمین پرت می‌شوند. اجسامی که در جهت مخالف قرار دارند، با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ثانیه به درون زمین فرو می‌روند. به همین دلیل توقف ناگهانی فاجعه بار است.

توقف تدریجی این مشکلات را ندارد، اما با کاهش سرعت زمین، فاصله زمین با خورشید هم کم و کمتر می‌شود. تا زمانی که زمین به صورت کلی به خورشید بپیوندد.

سؤال اینجاست که چقدر طول می‌کشد که زمین به خورشید برسد؟ طبق برخی محاسبات، ۶۵ روز طول می‌کشد، تا زمین ثابت به خورشید برسد. در روز ۴۱، زمین از مدار چرخش زهره خواهد گذشت. در روز ۵۷ هم مدار چرخش عطارد را رد خواهد کرد.

بر اساس محاسبات وبسایت wired، یک ماه پس از شروع افتادن در خورشید، دمای زمین ۵۰ درجه افزایش خواهد یافت. ۵۰ روز بعد، دمای زمین ۱۲۵ درجه خواهد بود. در روز آخر هم زمین به دمای ۳۰۰۰ درجه خواهد رسید.

 

اگر حرکت زمین به دور خودش متوقف شود

حرکت زمین به دور خودش موجب به وجود آمدن شب و روز می‌شود. همانند مورد بالا، احتمال این اتفاق هم خیلی کم است. ولی بیایید تصور کنیم اگر حرکت زمین به دورش خودش متوقف شود، چه خواهد شد؟

جسمی که بر روی خط استوا قرار دارد، با سرعت ۱۶۷۴ کیلومتر بر ساعت، در حال چرخش در فضاست. چرا چنین سرعت سرسام‌آوری را حس نمی‌کنیم؟ به همان دلیلی که هنگام سوار شدن در ماشین، سرعت را حس نمی‌کنیم. ولی وقتی ماشین بایستد، آن را حس می‌کنیم.

اگر حرکت دورانی زمین ناگهانی متوقف شود، هر جسمی که در استوا باشد، با سرعت ۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت پرتاب می‌شود. سرعت فرار از زمین ۴۰۰۰۰ کیلومتر بر ساعت است. پس اجسام از زمین خارج نمی‌شوند. ولی خسارات زیادی به بار خواهد آمد. تصور کنید آب اقیانوس‌ها با سرعت ۱۶۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند.

البته فردی که قطب شمال یا جنوب باشد، اصلا چیزی را حس نخواهد کرد چون در آنجا سرعت صفر است.

در صورتی که ایستادن تدریجی باشد، باز هم این اثر حس نخواهد شد.

مشکل بزرگ از بین رفتن چرخه شب و روزی است که در حال حاضر داریم. در صورت ثابت شدن زمین، چرخه شب و روز ۳۶۵ روزه خواهد شد. یعنی نصف سال، یک طرف زمین روز است و طرف دیگر شب. در طرفی که روز است دما به شدت بالا خواهد رفت و در طرفی که شب است، هوا یخ می‌بندد. بنابراین دیگر حیات معنی نخواهد داشت.

در حال حاضر زمین دقیقاً به صورت کروی نیست. به دلیل گردش به دور خودش، اندکی پهن و شبیه کدو تنبل شده است. اگر زمین از حرکت بایستد ، پس از مدتی شکل زمین کاملاً کروی خواهد شد. شاید به نظرتان این تغییر بی‌ضرر و جالب باشد. ولی در این شرایط، اقیانوس‌ها از مرکز زمین خالی شده و تمام خشکی‌ها را می‌پوشانند. تنها نقطه خشک، نواری در خط استوا خواهد بود و دو طرف آن را اقیانوس ها خواهند پوشاند.

 

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 2649
  • بازدید دیروز: 6030
  • بازدید کل: 23029301