Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

هانس لیپرشی/ لیپرسهای : وسیله‌ای برای نزدیک‌تر دیدن اشیا و مناظر دور

هانس لیپرشی/ لیپرسهای : وسیله‌ای برای نزدیک‌تر دیدن اشیا و مناظر دور

به درستی نمی‌دانیم چه کسی تلسکوپ را اختراع کرد.

نویسندگان قرون گذشته مثل راجر بیکن و لئونارد دیگز به کاربرد عدسی‌ها و آینه‌ها برای بهتر دیدن اشیای دور اشاره کرده‌اند. اما به نظر نمی‌رسد کسی در زمان ان‌ها موفق به ساخت تلسکوپ شده باشد.

اولین کسی که سعی کرد اختراع تلسکوپ را به نام خود ثبت کند عینک‌سا هلندی، هانس لیپرشی در سال 1608 بود. او شاید به طور تصادفی دریافت که اگر عدسی مقعر و محدبی را در یک راستا و در فاصله‌ای مناسب از هم قرار دهد و از پس آن‌ها بنگرد اشیای دور بزرگتر دیده خواهند شد. 20 سال قبل از آن تجربه‌ی مشابهی به اختراع میکروسکوپ منجر شده بود.

لیپرشی موفق به ثبت اختراع به نام خود نشد، عمدتاً به این دلیل که خیلی از اشخاص دیگر هم در پی ثبت آن به نام خود بودند. خبر این لوله‌های اپتیک به سرعت پخش شد و به ایتالیا رسید که فیزیک‌دانی به نام پالیتو گالیلئی (گالیله) در انجا با اصلاح فناوری یاد شده تلکسوپی برای خود ساخت. برای مثال او نشان داد که تلسکوپ می‌تواند کشتی‌هایی را که در فاصله‌ی بسیار دورند شناسایی کند، امری که در زمینه‌ی جنگ و تجارت می‌توانست بسیار کارآمد باشد.

او نخستین کسی بود که با تلکسوپ به اسمان نظر کرد و بدین گونه عصر شگفت انگیز کشف‌های نجومی توسط او و دیگران آغاز شد: کشف کوه‌ها و دهانه‌های آتشفشانی روی ماه؛ لکه‌های خورشیدی؛ صفحه‌های قابل رؤیت سیارات در مراحل مختلف؛ لکه‌ها، حلقه‌ها و اقمار در حال گردش؛ و بی‌شمار ستاره‌ی کهکشان راه شیری و نخستین نگاه به بیکرانی آسمان.

فواید فرعی دیگری نیز در میان بود. فرضیه همچنان متناقض کپرنیک درباره‌ی گردش زمین به دور خورشید (بر عکس نظریه‌ی رایج آن زمان) با کاربرد درباره‌ی گردش زمین به دور خورشید (بر عکس نظریه‌ی رایج آن زمان) با کاربرد تلسکوپ حامی قدرتمندی یافت. وقتی گالیله اقمار مشتری را کشف کرد (اقماری که در ابتدا به نام خانواده‌ی مدیچی حکمران فلورانس منسوب گشتند) توانست شغلی با درآمد خوب در دربار به دست آورد و از این راه فرصت و منابع کافی برای ادامه‌ی مطالعات خود بیابد.

ترکیب عدسی‌ها به انحای گوناگون به زودی مایه‌ی ساخت تلسکوپ‌های کارآمدتری شد. قدرت تلسکوپ‌ها بیشتر شد، اما هنوز عدسی‌ها معایب بسیاری داشتند که مخل کار بود. ایجاد حلقه‌ها و لکله‌های رنگی تصویر را تار و مبهم می‌کرد. جیمز گرگوری و آیزاک نیوتون انگلیسی با این تصور که با کاربرد عدسی پرهیز از این مشکلات ناممکن است با قرار دادن آینه‌ای شلجمی در انتهای پایین لوله (به جای قرار دادن یک عدسی در انتهای بالایی آن چنان که در تلکسوپ انکساری گالیله معمول بود) سعی کردند نور را جمع آوری و متمرکز کنند. هر دو نوع تلسکوپ طرفداران خود را داشت.

طی قرن‌های بعد تلسکوپ‌ها از نظر ابعاد به نحو حیرت‌انگیزی بزرگ شدند و دقت و قدرت‌شان به حدی رسید که در تصور امثال گالیله و نیوتون هم نمی‌گنجید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب "چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را؟ اختراع کرد؟"، نویسنده : دیوید الیارد، مترجم : دکتر محمد اسماعیل فلزی، انتشارات مازیار
  • تاریخ: سه شنبه 27 شهریور 1397 - 06:27
  • صفحه: علمی
  • بازدید: 2514

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 935
  • بازدید دیروز: 2174
  • بازدید کل: 23015947