Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

لئوناردو داوینچی: ذهنی بسیار خلاق

لئوناردو داوینچی: ذهنی بسیار خلاق

کمتر کسی است که لئوناردو داوینچی ایتالیایی را یکی از هوشمند‌ترین و مبتکرترین مغز‌های تاریخ و شاید برترین آن‌ها نداند.

کمتر کسی است که لئوناردو داوینچی ایتالیایی را یکی از هوشمند‌ترین و مبتکرترین مغز‌های تاریخ و شاید برترین آن‌ها نداند. تقریبا همه‌ی زمینه‌های فعال روزگار وی تحت نفوذ آثارش قرار گرفتند: نقاشی، پیکر تراشی، ادبیات، موسیقی، فلسفه، معماری، مهندسی و علم.

او مخترع بزرگی نیز بود، یادداشت‌های بسیاری مشتمل بر نمودا‌رها و شرح انجام امور گوناگون و ابزار‌هایی خاص برای نیل به اهداف فرضی از او بر جا مانده است: ساعت، ماشین نساجی، چتر‌های مختلف برای پرش از ارتفاع، جرثقیل، وسایل نقلیه‌ی آبی (watercrafts)، سلاح‌های گوناگون، دستگاه مخصوص تنفس زیر آب و حتی ماشین‌های پرنده.

چه مقدار از این اختراع‌ها بر صنعت یا جامعه‌ی زمان او تاثیر عمده‌ای داشتند؟ بهترین جواب این است که بگوییم «تعداد بسیار کمی». آب بند‌های مخصوص کانال و چرخ‌های آبی افقی او واجد طراحی خوبی بودند. تکنیک او برای برش زدن دقیق دندانه‌های چرخ دنده فراگیر شد. اما باقی کارهایش به شکل ایده ماندند و به مرحله‌ی عمل نرسیدند. برخی از ایده‌هایش به دلیل فقدان مواد و شیوه‌های مناسب ساخت در آن هنگام نمی‌توانستند عملی شوند. برخی از این ایده‌هایش وقتی بعد‌ها سعی در اجرای آن‌ها شد، معلوم شد که غیرعملی‌اند. برخی از ایده‌های عملی او نیز حتی در روزگار خودش کهنه و منسوخ تلقی می‌شدند.

طرح ماشین پرنده شاید به یاد ماندنی‌ترین ایده‌ی او باشد. وی مکانیسم‌های متعددی را برای تقلید حرکات پرندگان و امکان پذیر کردن پرواز انسان در ان در نظر گرفت. اما گویا هیچ یک مفید واقع نشدند. اگرچه برخی از دستگاه‌های پرواز او مشابه گلایدر‌ها و هواپیما‌های فوق سبک کنونی بودند. هلی کوپتر جال او (هر چند واژه‌ی هلی کوپتر را او به کار نبرد) که در سال‌های اخرعمرش طراحی کرد بسیار سنگین‌تر از آن بود که بتواند با تحمل وزن سرنشین به هوا برخیزد‌ و در عین حال قدرت چرخاندن ملخ خود را داشته باشد. این ماشین در قسمت دم فاقد ملخ بود لذا به احتمال زیاد با گردش ملخ اصلی به جای آن که روی زمین ثابت بماند یک وری می‌شد.

اختراع‌های او بیشتر در ایام جنگ به کار می‌آمدند تا صلح. اروپای عهد رنسانس کانون آشوب و تعارض بود. داوینچی نیز مثل سایر فلاسفه طبیعی ناگزیر بود به شیوه‌های جدید حمله و دفاع فکر کند. برخی از اختراع‌های او به مدد حامی‌اش دوک یلان در عمل به کار گرفته شدند. تیر و کمان ثابت (crossbow) ابزار اصلی میدان‌های جنگ بود. داوینچی نوعی تیر و کمان ساخت که می‌توانست در آن واحد چند تیر پرتاب کند و نیز کمان بزرگی با قدرت بسیار زیادتر ساخت. سایر ماشین آلات جنگی او مشتمل بودند بر توپی که 3 لوله داشت و می‌توانست سریع‌تر شلیک کند و ارابه‌ی زره پوشی که هشت مرد می‌توانستند سوارش شوند و با چرخاندن میله‌ای آن را برانند.

داوینچی در سال 1513 درگذشت.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: کتاب "چه کسی؟ چه وقت؟ چه چیزی را؟ اختراع کرد؟"، نویسنده : دیوید الیارد، مترجم : دکتر محمد اسماعیل فلزی، انتشارات مازیار
  • تاریخ: یکشنبه 25 شهریور 1397 - 12:35
  • صفحه: علمی
  • بازدید: 2320

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 3537
  • بازدید دیروز: 4142
  • بازدید کل: 23010065