Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

مغز خود را برای پیشرفت تربیت کنید

مغز خود را برای پیشرفت تربیت کنید

تکامل فرآیندی آهسته و پیوسته است.

ما هنوز از دورانی که به صورت قبیله ای زندگی می کردیم و از طریقه شکار و جمع آوری روزگار می گذراندیم چندان فاصله نگرفته ایم. امروزه نیز بشر در طول زندگی خود با بیش از هزار نفر از نزدیک ملاقات نمی کند و در واقع با همان چارچوب قبلی به زندگی ادامه می دهد. مغز ما برای جهانی با آن مشخصات برنامه ریزی شده است و چندان برای رویارویی با دتیای پیچیده امروز با هزاران مساله و دشواری آماده نیست.

به همین دلیل بسیاری از ما، به ویژه زنان شاغل، با مشکل تقسیم کار و زمان مواجه هستیم. در یکی از تحقیقات اخیر نشان داده شده است که 75 درصد از زنان متاهل و با درآمد بالا کار خود را در ساعات غیر کاری انجام می دهند و در ساعات کاری به انجام امور شخصی می پردازند. این امر به معنای دشواری در انتخاب و برنامه ریزی زمان است.

اما خوشبختانه با آنکه ژن های ما برای مواجه با جهان مدرن چندان آماده نیستند، دانش بشری بسیاری از نیازهای امروز ما را تامین می کند.

بر این اساس افراد موفق می آموزند که چگونه خلاقیت خود را به بالاترین حد ممکن برسانند و کارایی را از طریق سازمان دهی زندگی افزایش دهند تا زمان کافی برای انجام تمام مسئولیت های خود را در اختیار داشته باشند. علم جدید برای بسیاری از ما پیشنهادهای مناسبی دارد تا بتوانیم مغز خود را برای رویارویی با شرایط پیچیده معاصر آماده کنیم:

1. اشیا را در مکان ثابتی قرار دهید

حافظه مکانی ما برای هزاران سال بر اموری متمرکز بوده است که جابجایی نداشتند و یا بسیار کم حرکت می کردند؛ اشیایی مانند درختان میوه، چاه ها، دریاچه ها، کوه ها و مواردی از این دست. در دوران قدیم جابجایی روزانه انسان ها بسیار محدود بود و به همین دلیل حافظه ما برای ثبت مکان اشیایی مانند کلید، گوشی همراه، و کیف پول تربیت نشده است. ما به طور مرتب این اشیا را گم می کنیم و آنگاه زمان زیادی را صرف پیدا کردن آنها می نماییم.

برای حل این مشکل باید برای وسایل خود مکانی ثابت در نظر بگیرید یا اگر امکان دارد، دو تا از آنها را تهیه کنید؛ تا یکی از آنها در محل خود ثابت بماند. مثلا یک عینک برای خانه و یکی برای محل کار تهیه کنید تا نیازی به جابجا کردن آنها نباشد.

2. برای حافظه خود سرنخ هایی ایجاد کنید

بخش عمده ای از فعالیت های روزانه به صورت خودکار انجام می شود. این یکی از راه هایی است که مغز در مصرف انرژی صرفه جویی می کند. اما مشکل آنجا است که زمانی که شما رویه ای را آغاز می کنید، مغز برای تذکر دادن امری جدید رویه قبلی را متوقف نمی کند. در نتیجه باید از محیط برای یادآوری نیازها و امور مهم استفاده کنید. مثلا اگر می ترسید که خریدن شیر را فراموش کنید، یک قوطی خالی شیر را در دید خود بگذارید تا در زمان خروج از خانه آن را ببینید. مغز شما این قوطی را خارج از زمینه ی همیشگی درک می کند و امر فراموش شده را به یاد می آورد. از این مزیت به سود خود استفاده کنید و کارهای مهم را به خود یادآوری نمایید.

3. شبکه وسیعی برای خود ایجاد کنید

اجداد ما در گروه هایی زندگی می کردند که به آرامی تغییر می کرد و در طول زندگی خود با افراد مشابهی ملاقات محدود و مورد نیاز برای تعامل اجتماعی را در ذهن خود نگاه می داشتند. اما امروزه شما ممکن است در طول روز با صدها نفر ارتباط داشته باشید که حتی حفظ کردن نام آنها نیز غیر ممکن است. ذهن شما به تنهایی قادر نیست چنین وظیفه سنگینی را به انجام رساند. لذا باید از یادداشت کردن نام افراد، زمان ملاقات ها و... استفاده کنید. شبکه های اجتماعی می توانند با ارائه جزئیات مورد نیاز در این مسیر به شما کمک کنند.

4. تمرکز داشته باشید

مغز انسان می تواند از یک کار به کار دیگر منتقل شود، اما این فرآیند از لحاظ متابولیکی دشوار و مستلزم صرف انرژی است. تمرکز کردن انرژی کمتری از شما می گیرد و افرادی که زمان خود را سازمان دهی می کنند، تمرکز بهتری دارند و در نتیجه خستگی روانی و جسمانی کمتری را تجربه می نمایند. اگر کارهای زیادی برای انجام دارید، آنها را دسته بندی کنید و کارهای مشابه را همزمان انجام دهید. مثلا قبض های خود را در یک زمان پرداخت کنید و اخذ تصمیمات مالی را به زمان دیگری موکول نمایید.

5. میان ملاقات ها و کارهای مختلف فاصله ایجاد کنید

با آنکه صرف زمان کافی برای حل یک مساله گزینه ای مطلول تلقی می شود اما محیط کاری امروز به ندرت چنین امکانی را ایجاد می کند. بسیاری از مدیران از یک جلسه به جلسه دیگز می روند و به صورت پیوسته با مسائل متفاوتی مواجه هستند. ممکن است تصور کنید که آنچه در هر ملاقات گذشته است را به خاطر خواهید سپرد، اما در واقع چنین نیست. پس به جای آنکه کارهای مختلف خود را کاملا چسبیده به هم انجام دهید، میان آنها فاصله ای قرار دهید تا نکات اصلی را یادداشت کرده و در مورد آنها تامل نمایید. این کار به مغز اجازه می دهد تا بدون تغییر ناگهانی از یک موضوع به موضوع دیگر منتقل شود و ضمن صرفه جویی در انرژی، عملکرد بهتری را از خود نشان دهد.

 

 

متن کامل مقاله را می توانید در نشریه معیشت، شماره 8 مطالعه نمایید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: نشریه معیشت، شماره 8
  • تاریخ: یکشنبه 5 آذر 1396 - 15:16
  • صفحه: علمی
  • بازدید: 5371

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 2990
  • بازدید دیروز: 9027
  • بازدید کل: 22930956