Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

پنج عاملی که هوش شما را افزایش می دهند

پنج عاملی که هوش شما را افزایش می دهند

ما قابلیت انجام چند کار را به صورت همزمان نداریم.

1. از حواس پرتی پرهیز کنید

ما قابلیت انجام چند کار را به صورت همزمان نداریم. مطالعات نشان داده‌ است که انسان‌ها به صورت بیولوژیکی از قابلیت پردازش همزمان ورودی‌های حسی گوناگون برخوردار نیستند. به همین دلیل، صدای دریافت پیامک یا ایمیل‌ و جلب توجه به آن‌ها می‌تواند به‌طور متوسط ۱۰ واحد از نمره هوشی شما کم کند. این اثر برای مردان سه برابر تأثیری است که از استعمال ماری‌جوانا به وجود می‌آید.

براساس پژوهشی که در دانشگاه لندن انجام شده ارسال و دریافت دائمی ایمیل قابلیت ذهنی افراد را کاهش می‌دهد. تأثیر این مسأله در زنان حدود ۵ واحد و در مردان در حدود ۱۵ واحد است که با تأثیر ناشی از فقدان خواب مناسب در شب قابل مقایسه است. در واقع زمانی‌که افراد دو وظیفه شناختی متفاوت را همزمان انجام می‌دهند، توانایی ادراکی آن‌ها ممکن است از یک فارغ‌التحصیل هاروارد به کودکی هشت ساله تبدیل شود.

2. خوب بخوابید

اگر خواب مناسب را در شب از دست دهید، توانایی ذهنی شما کاهش خواهد یافت. مطالعات نشان داده است اگر دانش آموزی که عموماً 10 درصد بالایی نمرات را کسب می کند، در طول هفته روزانه کمتر از هفت ساعت و در تعطیلات آخر هفته تنها 40 دقیقه بیشتر بخوابد، در دسته 9 درصدی افراد دچار کم خوابی طبقه بندی خواهد شد. البته ما اغلب در مورد خواب خود را فریب می دهیم.

در پژوهش دیگری، گروه های گوناگونی با میزان متفاوتی از خواب روزانه مورد بررسی قرار گرفتند. پس از چند روز، گروه هایی با چهار یا شش ساعت خواب گزارش دادند که تا حدودی خواب آلود بوده اند، اما در عین حال تأکید داشتند که با شرایط جدید تطابق یافته اند. به علاوه این گروه دچار کم خوابی حتی پس از گذشت 14 روز از این پژوهش، همچنان معتقد بودند که خواب آلودگی فعالیت هایشان را تحت تأثیر قرار نداده است. به بیان دیگر، افراد دچار کم خوابی اغلب نیازهای خواب خود را به صورت نادرست ارزیابی می کنند. اگر خوب نخوابیده باشیم، میزان توانایی ذهنی ما آنطور که عموما تصور می کنیم نخواهد بود.

اگر دچار کم خوابی هستید، حتی چرت های کوتاه نیز کمک کننده هستند و می توانند ترکیب اطلاعات جدید را در مغز شما افزایش دهند. در مطالعه ای که توسط ناسا انجام گرفته است، پرفسور دینگس و همکارانش دریافتند که خواب فضانوردان در میانه روز به مدت 15 دقیقه، حتی اگر هشیاری آن ها را در انجام وظایف خسته کننده بیشتر نکند باز هم عملکرد شناختی آنها را به صورت قابل توجهی افزایش می دهد. پژوهشگران دانشگاه نیویورک نیز نشان داده اند که خواب های کوتاه روزانه می تواند توانایی ذهن را در ارزیابی و برقراری ارتباط میان اشیاء افزایش دهد.

3. داروهایی برای افزایش عملکرد مغز

اشتباه نکنید، این داروها استروئیدهای آنابولیک و یا دیگر ترکیبات شیمیایی نیستند. منظور ما اینجا در کافئین، شکر و نیکوتین است. قهوه و نیکوتین می توانند عملکرد ذهنی شما را ارتقاء دهند. مطالعات نشان داده اند که کافئین سرعت پردازش اطلاعات حسی را افزایش می دهد. با کمک این ماده خوش طعم و تزریق آن به سیستم بدنی سریع تر تصمیم می گیرید و عمل می کنید.

اگر قهوه دوست ندارید، نوشیدنی های انرژی زا (که اغلب کافئین دارند) و یا دونات شکلاتی هم می تواند تأثیری مشابه داشته باشد. در واقع افزایش میزان گلوکز و اکسیژن دریافتی بدن، پردازش و بازخوانی اطلاعات را با دقت بیشتری امکان پذیر می سازد و شما بهتر می آموزید. فعالیت بدنی سبک یا افزایش آگاهانه تعداد تنفس نیز می تواند اکسیژن خون را بیشتر کند. یک نوشیدنی شیرین در زمان مناسب، چیزی حدود 30 دقیقه پیش از زمانی که باید چیزی را یاد بگیرید، می تواند توانائی ذهنی شما را در یادگیری افزایش دهد.

4. همواره در حال آموختن باشید

حتما شنیده اید که جدول حل کردن می تواند از زوال عقل جلوگیری کند. اما در واقع کار برای سرحال نگه داشتن مغز کافی نیست. با این حال اصل این مساله کاملاً موثر است. از این رو اگر می خواهید ذهنتان را نیرومند کنید، کاری را انجام دهید که شما را به تمرین وادار کند:

زبان دیگری بیاموزید، نواختن موسیقی را یاد بگیرید، مطالعات بسیاری نشان داده اند که آموزش موسیقی و یا گوش دادن به موسیقی کلاسیک ضریب هوشی افراد را بالا می برد. مهارت های جدید را بیاموزید.

5. خود را باور داشته باشید.

 

متن کامل مقاله را می توانید در نشریه معیشت، شماره 5 مطالعه نمایید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


  • منبع: نشریه معیشت، شماره 5
  • تاریخ: دوشنبه 22 آبان 1396 - 18:28
  • صفحه: علمی
  • بازدید: 3853

یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 590
  • بازدید دیروز: 9027
  • بازدید کل: 22928556