Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

بورس به زبان ساده (قسمت سوم)

بورس به زبان ساده (قسمت سوم)

بورس اوراق بهادار به معناي يك بازار متشكل و رسمي سرمايه است، كه در آن سهام شركتها و اوراق مشاركت، تحت ضوابط و مقررات خاص، مورد معامله قرار مي گيرد.

 تعريف بازار بورس اوراق بهادار:

بورس اوراق بهادار به معناي يك بازار متشكل و رسمي سرمايه است، كه درآن سهام شركتها و اوراق مشاركت، تحت ضوابط و مقررات خاص، مورد معامله قرار مي گيرد.

سهم چيست ؟

سرمايه هرشركت سهامي، به قسمتهايي مساوي تقسيم مي شود كه به هريك از اين قسمت ها، يك سهم گفته ميشود. معمولا قيمت اسمي سهام در ايران 1000 ريال است. هر فرد پس از خريد سهام مالك جزئي از دارايي شركت مي شود. به ياد داشته باشيد كه وقتي اقدام به خريد سهام مي كنيد، در بازار سرمايه شروع به فعاليت كرده ايد.

سهام عادي چيست ؟

سهام عادي، همين سهامي است كه شركت ها عرضه مي كنند و سهامداران به نسبت سهام خود، مالك شركت مي شوند. شما سهام عادي را هر زمان كه بخواهيد مي توانيد بفروشيد ولي اگر شرايط بازار و كشور خوب باشد با قيمت بالاتر و اگر شرايط بازار خوب نباشد با قيمت كمتر آن را مي فروشد.

سهام ممتاز چيست ؟

سهامي است كه شركت عرضه مي كند و سود آن مثلا اين طور گفته مي شود 10 ٪ از قيمت اسمي سهام. حال اگر قيمت اسمي سهام 100 تومان است 10 درصد آن 10 تومان مي شود. سود سهام ممتاز، نسبتا دائمي است و پرداخت سود سهام ممتاز نسبت به سهام عادي اولويت دارد. براي رعايت حقوق سهامداران شركت هايي كه در بورس پذيرفته مي شوند داراي سهام عادي و مشابه و يكسان هستند.

انواع بورس كدام است ؟

بورس كالا، بورس فلزات، بورس كشاورزي، بورس اوراق بهادار، بورس اسناد خزانه. در بورس افراد حقيقي و حقوقي توسط كارگزاران خود به دادوستد مي پردازند و در آن خريدار و فروشنده مي توانند يك فرد يا يك شركت باشند. اين خريد و فروش تابع قوانين خاصي است؛ كه در مورد همه و با هر مقدار سرمايه به صورت يكسان برخورد مي كند.

تامين مالي چيست ؟

تامين مالي يا فاينانس، يعني تهيه منابع مالي و وجوه براي ادامه فعاليت شركت و ايجاد و راه اندازي طرح هاي توسعه و درآمدزاي اين واحدهاي اقتصادي. تامين مالي عمدتا از طريق انتشار سهام، فروش اوراق قرضه و وام و اعتبار صورت مي گيرد.

ابزارهاي ويژه تامين مالي

  1. سهام عادي
  2. سهام ممتاز
  3. اوراق قرضه
  4. اوراق مشاركت
  5. اوراق بهادار قابل تبديل

اوراق مشاركت يا اوراق قرضه :

اوراقي است كه سود معين دارد و صادركننده اوراق قرضه متعهد مي شود اصل پول و سود را در تاريخ معين پرداخت كند. اين اوراق چند كوپن سود دارند كه مثلا هر سه ماه يكبار بايد به بانك عامل مراجعه كرد و با تحويل آن بخشي از سود را دريافت كرد. در بازار بورس ايران، اوراق مشاركت نيز مورد داد و ستد قرار مي گيرد.

اولين شركتي كه اقدام به انتشار اوراق مشاركت در بورس كرد شركت ايران خودرو- طرح پژو پارس- با سود 19 ٪ بود.

سرمايه گذاري چيست ؟

منظور از سرمايه گذاري ، صرف هزينه اي مشخص به همراه پذيرفتن ريسك (احتمال خطر) مشخص يا نامشخص براي كسب سود در آينده مي باشد. مهمترين هدف سرمايه گذاري، كاهش (هزينه هاي فرصت) مي باشد، به اين معني كه ممكن است فرد پول مازاد راكدي داشته باشد كه بتواند آن را در محلي براي سرمايه گذاري و كسب سود به كار گيرد، اما به علت عدم آگاهي، آن فرصت كسب سود را از دست بدهد.

ريسك نظام مند (سيستماتيك) به چه معناست؟

ريسك نظام مند، ريسك مربوط به هر نوع سرمايه گذاري است، كه در تمام اوراق و اسناد بهادار مربوط به آن نوع فعاليت وجود دارد و با تنوع بخشيدن به نوسانات ساير سهام مشابه نمي توان از آن اجتناب كرد. به همين دليل قيمت سهام مختلف در بازار معمولا با هم افزايش يا كاهش مي يابد. با اين همه برخي شركتها در مقايسه با سايرين صدمات بيشتري از اين ريسك نظام مند مي ببيند.

شركت هايي با نوسانات وسيع در فروش، شركت هايي با بدهي هاي فراوان مالي، شركت هايي با رشد سريع، شركت هايي با نسبت هاي جاري ضعيف و شركت هاي كوچك از جمله اين شركت ها هستند.

 

 

بخش بعدی متن را می‌توانید در بورس به زبان ساده (قسمت آخر) مطالعه نمایید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 1526
  • بازدید دیروز: 2554
  • بازدید کل: 23019092