Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.

زندگینامه هنرپیشگان

زندگینامه هنرپیشگان

سینما و تلویزیون - سینمای‌ جهان

تام هنکس

تام هنکس در سال ۱۹۵۶ در کنکورد، کالیفرنیای آمریکا به دنیا آمد

وی دانش آموخته دانشگاه ایالتی کالیفرنیا، عضو گریت لیکس شکسپیر فستیوال کلیوندلند اوهایو و بازیگر ریو ساید کشتی شکسته‌ است.

وی زمانی که 5 سال داشت والدینش از هم جدا شدند و او در کنار پدرش که یک آشپز دوره‌گرد بود بزرگ شد.

بازیگری را از دوران دبیرستان آغاز کرد و در دوران تحصیل در کالج برای شرکت در جشنواره تئاتری گریت لیکز دعوت شد و در عین حال به تحصیل در دانشگاه کالیفرنیا پرداخت.

تام هنکس رفته‌رفته مدارج ترقی را پیمود تا این که در سال 1988 برای باز در فیلم بزرگ نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

اما 5 سال باقی‌مانده بود تا این جایزه را برای بازی در فیلم فیلادلفیا (1993)‌ بدست آورد.

در سال 1994 دومین جایزه اسکار خود را برای فیلم فارست گامپ کسب کرد. از آن پس تام هنکس تبدیل به یک ستاره قدرتمند در سینمای آمریکا شد و در آثاری نظیر آپولو 13، نجات سرباز رایان، مسیر سبز، کشتی شکسته، اگه میتونی منو بگیر، قاتلان پیرزن، ترمینال، رمز داوینچی و ... نام خود را در فهرست بهترین بازیگران سالیان اخیر سینمای جهان ثبت کرد.

تام هنکس در عین حال در برخی آثار انیمیشن مانند داستان اسباب‌بازی یک و دو، و نیز قطار سریع‌السیر قطبی صداپیشگی کرده است و تجربه کارگردانی نیز دارد.

یکی از بارزترین آنها فیلم کشتی شکسته است که در آن هنکس به ایفای نقش تاجری می‌پردازد که هواپیمایش میانه اقیانوس سقوط می‌کند و او مجبور است 4 سال را در یک جزیره ناشناخته به تنهایی سپری کند. این فیلم برای هنکس آزمونی سخت بود چراکه فیلم تقریبا تک بازیگر است.

تام هنکس زمانی در سینمای جهان به اوج رسید که بسیاری نسبت به بازیگران معاصر سینما به سوی یاس حرکت می‌کردند و هنکس این فرضیه را با ابطال مواجه ساخت.

او که با القابی نظیر جیمز استوارت معاصر مورد یادآوری قرار می‌گیرد یکی از متین‌ترین و دلچسب‌ترین شمایل بازیگری را امروزه به خود اختصاص داده است، آن سان که حتی در برخی فیلم‌های ضعیف‌ نیز جلوه‌ای چشمگیر داشته است.

 

مریل استریپ

مری لوییز استریپ (Mary Louise "Meryl" Streep) در ۲۲ ژوئن سال ۱۹۴۹ در سامیت نیوجرسی آمریکا به دنیا آمد

وی در برناردزویل بزرگ شد و مادرش هنرمندی در زمینه تبلیغات بازرگانی بود و پدرش مدیر یک شرکت دارویی.

مریل در کودکی به موسیقی علاقه داشت و به کلاس‌های خوانندگی اپرای ایستیل لیبلینگ می‌رفت. بعد از اخذ مدرک بازیگری از دانشکده واسار در سال1971 به مدرسه تئاتر معتبر ییل رفت و در آنجا با سیگورنی ویور بازیگر و وندی واسراستاین نمایشنامه‌نویس همکلاس بود.

استریپ قبل از دریافت مدرک کارشناسی ارشد در سال 1975، در بیش از 40 نمایش بازی کرد. بعد از فارق‌التحصیلی، اولین تجربه بازیگری خود را در برادوی با نمایش «Trelawney of the wells» کسب کرد.

وی در سال 1976 به خاطر بازی در نمایش « 27 واگن پنبه» اثر تنسی ویلیامز نامزد دریافت جایزه تونی شد و آغاز کار او در تلویزیون با ایفای نقش همسر یک بازیکن هاکی در مجموعه «مرگبارترین فصل» در سال 1977 محصول شبکه CBS رقم خورد.

در همان سال با بازی در فیلم «جولیا» به کارگردانی فرد زینه مان اولین تجربه سینمایی خود را هم کسب کرد.

استریپ در دوران جنگ جهانی دوم با بازی در نقش اینگا (یک زن ثروتمند آلمانی که تلاش می‌کند شوهر یهودی‌اش را از بازداشتگاه اسرای نازی‌ها نجات دهد) در مجموعه «کشتار همگانی» (1978) برنده جایزه امی بهترین بازیگری شد.

مریل استریپ بازی در فیلم شکارچی گوزن (1978) اولین نامزدی اسکار را برایش به ارمغان آورد و با بازی در کریمر علیه کریمر (1979) اولین اسکار بازیگری را گرفت.

پیشرفت استریپ به قدری سریع بود که با ایفای نقش یک بازمانده آسیب دیده اردوگاه لهستانی در فیلم انتخاب سوفی (1982) اسکار بهترین بازیگری را برای دومین بار برد.

وی با درخشش در فیلم‌های؛ سیلک وود (1983)، از اعماق آفریقا (1985) و فریادی از دل تاریکی (1988) و آیرون وید (1987) در مدت 5 سال، چهار بار نامزد اسکار شد.

وی دهه 1990 را با درخشش در نقش سوزان ویل آغاز کرد و نهمین نامزدی اسکار را به کارنامه اش افزود. بعد از بازی در فیلم از زندگی‌ات محافظت کن (1991)، در فیلم‌های؛ مرگ برازنده اوست، رودخانه وحشی، پل‌های مدیسن کانتی درخشید.

نامزدی‌های استریپ در جوایز اسکار با فیلم‌های اقتباس(2002) و شیطان پرادا می‌پوشد (2006) ادامه یافت و با فیلم شک (2008) به افتخار رکورد کسب پانزدهمین نامزدی اسکار رسید.

برای شرکت در مسابقه و پاسخ به سوالات وارد سایت شوید اگر عضو نیستید ثبت نام کنید


یادبان، نکوداشت یاد رفتگان

ارسال نظر

اطلاع رسانی

کافه خوندنی

مقاله بخوانید، جایزه نقدی بگیرید

از اول خرداد 1400

هر هفته 10 جایزه

100 هزار تومانی و 5 جایزه 200 هزار تومانی

هر ماه یک جایزه یک میلیون تومانی

و 2 جایزه 500 هزار تومانی

برای ثبت نام کلیک کنید

اعضا سایت، برای ورود کلیک کنید . . . 

 

اطلاع رسانی

آمار

  • بازدید امروز: 1131
  • بازدید دیروز: 6030
  • بازدید کل: 23027783